دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن

No image
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن از سوی انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن، سیزدهم شهریورماه، با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: طبق آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات و مفاهیم قرآنی بوده و پس از ایشان، مطابق حدیث ثقلین، این وظیفه بر دوش ائمه اطهار(ع) است و ایشان دارای این جایگاه بلند و مرتبه رفیع هستند.
وی با بیان این‌که قرآن دارای لایه‌های گوناگون و ساحت‌های درونی است، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) تنها مفسران صرف نبوده و تفسیر ایشان چیزی فراتر از واژه‌شناسی است؛ ایشان افزون بر تبیین تفاسیر برای مؤمنان، روش‌ها و کلیدهای تفسیر را نیز بیان کرده و طبق شأن تعلیمی خود، مفسرپروری می‌کردند.
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد ابراز اشت: امامان معصوم(ع) در تفسیر آیات قرآن کریم، از روش‌های گوناگون تفسیری بهره می‌جستند.
وی در پایان انطباق و تفسیر را دو امر جدا از هم دانست و بیان داشت: بیشترین روایات تفسیری که امروز در اختیار شیعیان است، تفاسیر تأویلی و یا تطبیقی است و می‌توان گفت؛ ائمه اطهار(ع) بیشتر به تفسیر بطون قرآن که از دیدگان مردم معمولی به دور است، می پرداختند.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا سازمند، استاد حوزه و دانشگاه، مسلمانان را نیازمند روایات تفسیری ائمه اطهار(ع) در فهم قرآن دانست و تصریح کرد: تنها امام معصوم(ع) هستند که توانایی درک و ظرفیت فهم همه بطون و لایه‌های قرآن را دارند.
وی خاطر نشان کرد: احادیث تفسیری متواتر بسیار کم است و بیشتر آنها خبر واحد بوده و قابل حجیت نیستند. همچنین بسیاری از روایات که بیان‌کننده شأن نزول آیات هستند، از اعتبار حدیثی لازم برخوردار نیستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) با تعلیم روش‌های تفسیری، به شیعیان اجازه تفسیر قرآن را داده‌اند؛ ولی تفاسیر قرآن کریم باید طبق روش‌های ایشان بوده و از تفسیر بدون ضابطه و تفسیر به‌رأی جلوگیری شود.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
Powered by TayaCMS