دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر آقاى دکتر سعید زاهد درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

No image
نظر آقاى دکتر سعید زاهد درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

آقاى دکتر سعید زاهد که از سال 1358 با آیت الله حائرى در ارتباط بوده است به ویژگیهاى علمى ایشان در علوم انسانى چنین اشاره مى کند:

«آشنایى ام با جناب آقاى حائرى به دوران انقلاب فرهنگى و کلاس هاى درس ایشان بر مى گردد که از حضورشان استفاده مى کردیم. در همان سالها، یادداشتها و نوشته هایى از ایشان به دست ما افتاد که با آن جزوه کوچکى را به عنوان «مقدمه اى بر علوم انسانى اسلامى» تدوین کردیم این اثر از مجموعه مقالاتى بود که قبلاً آقاى حائرى منتشر کرده بودند و ما آنها را بازنویسى کردیم و به صورت کتابى چاپ و منتشر کردیم... ویژگى خاص اندیشه هاى ایشان در این زمینه این است که ما باید علوم انسانى را از تعریف انسان آغاز کنیم و براى این کار باید انسان را با توجه به منابع اسلامى شناسایى و معرفى کنیم. با این کار مى توانیم تمام علوم انسانى را سامان بدهیم. در علوم انسانى نظریه ها را از اسلام بگیریم یا با اسلام تنظیم کنیم، اما روشها را مى توانیم از روشهاى متداول در علوم انسانى استفاده کنیم. تأکید آیت الله حائرى بر روى عقلانیّت مفاهیم دینى است و نکته اصلى اینجاست که ما بتوانیم مفاهیم دینى را عقلانى کنیم تا آنها که ملاک قضاوتشان دین نیست هم بتوانند آن را بپذیرند و قانع شوند تا به ما بپیوندند. ما باید استدلالهایى را که براى دیگران مى کنیم از پایگاه عقل باشد... .»[26]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
Powered by TayaCMS