دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی (علیه‌السلام):«فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه اَضْیقُ»

«گشایش و راحتی در عدل است و کسی که محیط عدل و داد در نظرش تنگ آید عرصۀ جور و ستم بر وی تنگ‌تر خواهد بود» (نهج‌البلاغه، خ 15)
قال الامام علی (علیه‌السلام):«فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه اَضْیقُ»
قال الامام علی (علیه‌السلام):«فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه اَضْیقُ»

قال الامام علی (علیه‌السلام):

«فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه اَضْیقُ» (نهج‌البلاغه، خ 15)

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

«گشایش و راحتی در عدل است و کسی که محیط عدل و داد در نظرش تنگ آید عرصۀ جور و ستم بر وی تنگ‌تر خواهد بود»

توضیح:

کسانی که از تمدن انسانی و مقررات عادلانه آن ناراحت هستند و تصور می‌کنند که سعادت و خوشبختی بشر در آزادی کامل و غرائز و تمایلات طبیعی است سخت در اشتباهند، زیرا بر فرض اگر تمدن و مقررات عادلانه آن ملغی شود و نظم و انضباط قانونی از بین برود و بشر مانند حیوانات در ارضاء و خواهش‌های نفسانی خود از هر قید و بندی آزاد گردد نه تنها خوشبخت و خشنود نمی‌شود بلکه با بدبختیهای بیشتر و محرومیت‌های زیادتری مواجه خواهد شد. و در این موقع است که طرفداران آزادی نامحدود غرائز، از ستم و بیداد لجام گسیختگان بجان می‌آیند و صمیمانه تمدن قانونی و محدودیت غرائز و تمایلات نفسانی را آرزو می‌کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فردریک شلایر ماخر Friedrich Schleiermacher

فردریک شلایر ماخر Friedrich Schleiermacher

معمولا هر پدیده سنّتی وقتی با یک جریان جدید مواجه شود، اگر باهم هم‌خوانی نداشته باشند، هیچ‌یک، دیگری را نمی‌پذیرند و هر دو نافی هم می‌شوند. در بررسی تاریخ کلیسا، اعم از کاتولیک و پروتستان، نیز دقیقا به‌همین تقابل می‌رسیم؛ تقابل دیدگاه‌های سنّتی و مدرن.
No image

ماروزیا MAROZIA

ششصد و شصت و شش

ششصد و شصت و شش

No image

همیستکان hamestakan

Powered by TayaCMS