دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امتثال

No image
امتثال

كلمات كليدي : امتثال، احراز، تكليف، اجزاء

نویسنده : قادر غديري

امتثال در لغت به معنای پیروی و اطاعت کردن می‌باشد و در اصطلاح عبارت است از موافقت با تکلیفی که خداوند نموده و عمل کردن بر طبق فرامین الهی.

امتثال هم در واجبات و محرمات و هم در مستحبات و مکروهات است

امتثال چهار مرتبه دارد:

1- امتثال تفضیلی: آنچه که متعلق تکلیف خداوند می‌باشد مکلف آن را به طور معین احراز کند و به جا بیاورد و احراز به معنای مشخص و معلوم نمودن می‌باشد و بر دو نوع می‌باشد:

الف) احراز علمی: یعنی مکلفی خود عمل، یا اجزاء و شرائطش را، با علم و یقین درونی برای خود مشخص و معلوم کند. مثلاً در روز جمعه بعد از بررسی ادله یقین کرد که نماز ظهر واجب است نه نماز جمعه و همان را هم به جا آورد به این امتثال عملی گویند.

ب) احراز ظنی معتبر: یعنی مکلف یقیناً متعلق تکلیف را نتواند احراز کند ولی بوسیله دلیل معتبری مثل اماره یا اصل آن را احراز بکند مثلاً در جایی که فردی قبله را نمی‌داند و از هیچ راهی یقین به آن پیدا نمی‌کند ولی از قبرستان مسلمانان به قبله بودن یک طرف ظن پیدا می‌کند و به همان جهت نماز می‌خواند به این فرد می‌گویند امتثال تفضیلی ظنی کرد.

2- امتثال علمی اجمالی: اگر مکلف بطور معین متعلق تکلیف را نداند. ولی به طور غیرمعین برایش معلوم شود. مثلاً نمی‌داند که در روز جمعه کدامین نماز بر او واجب است ولی می‌داند یا نماز ظهر است یا نماز جمعه و هر دو عمل را انجام داد به این فرد می‌گویند امتثال علمی اجمالی کرد.

3- امتثال ظنی به ظن غیر معتبر: مثلاً با اذان گفتن بچه‌ی نابالغ ظن به دخول وقت پیدا کند و نماز بخواند.

4- امتثال احتمالی: مثلاً در روز جمعه بدون این که بداند نماز ظهر یا جمعه واجب است یکی را انجام دهد.

جایگاه این مراتب

اگر امکان امتثال ظنی داشته باشد نوبت به امتثال احتمالی نمی‌رسد و همچنین اگر امتثال علمی باشد نوبت به امتثال ظنی نمی‌رسد ولی در این که آیا می‌توان با این که امتثال علمی تفضیلی کرد، اکتفا به امتثال علمی اجمالی کرد یا نه؟ بین علماء اختلاف وجود دارد که مشهور بین فقها معاصرین اکتفا به آن می‌باشد. البته مخفی نماند که اگر واجب توسلی باشد و قصد قربت در آن لازم نباشد امتثال اجمالی علمی کافی است، گرچه امکان امتثال علمی تفصیلی وجود داشته باشد مثل این که کسی لباسش نجس شده باشد و فقط بداند نجاست در یکی از دو آستینش می‌باشد و برای نماز واجب است که لباسش را آب بکشد ولی تفحص نمی‌کند که نجاست در کدامیک است و هر دو آستینش را آب می‌کشد در این صورت این شخص قطعاً تکلیفش را در وجوب تطهیر لباس برای نماز انجام داده است.

معنای لزوم امتثال تفضیلی:

امتثال تفضیلی را به سه وجه می‌توان تفسیر کرد:

1. لزوم آن به خاطر بدست آوردن عنوان دیگری است که در عبادات لازم می‌باشد نه این که به خودی خود واجب باشد مثل بدست آوردن قصد اطاعت.

2. لزوم آن بخاطر خودش می‌باشد (که لزوم آن هم شرعی می باشد) نه برای بدست آوردن عنوان دیگر

3.لزوم آن عقلی می‌باشد به این نحو که حق مولی است و باید آن را بدست آورد.

مقاله

نویسنده قادر غديري

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

گرچه علامه طباطبایی تقریر خود از برهان صدیقین را مبتنی بر کتاب اسفار ملاصدرا بیان می‌کند، اما به اذعان بسیاری از متفکران برهان علامه کاملترین و بهترین برهان نسبت به پیشینیان خود است.
مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

آقا حسین خوانساری از جمله مخالفان سرسخت قاعده الواحد است.
ماهیت و حکم اخلاقی توریه

ماهیت و حکم اخلاقی توریه

گاه در زندگی اجتماعی خود با دیگران، به خاطر کسب منافعی لازم است دروغ بگوییم.
ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

توحید به معنای یکتاپرستی در همه ابعاد از آموزه‌های بنیادین شرایع اسلامی از آدم(ع) تا خاتم(ص) است.
نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

ایمان همانند هر امر باطنی و قلبی دارای مراتبی است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
Powered by TayaCMS