دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فاعل بالقصد

No image
فاعل بالقصد

كلمات كليدي : قصد، علم به فعل، اختيار، داعي

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از اقسام علت فاعلی، فاعل بالقصد یا فاعل قصدی است. در فاعل بالقصد، هم فعل از روی شعور صادر می‌شود و هم فاعل در انجام آن مختار است. در فاعل‌های بالجبر، بالقسر و بالطبع یکی از این دو عنصر وجود ندارد. در فاعل بالطبع و بالقسر یا اصلا علمی وجود ندارد، یا اگر علمی هست، در انجام فعل مدخلیت ندارد. در فاعل بالجبر هرچند علم به فعل هست، ولی براساس تصویر اغلب فلاسفه اختیاری در کار نیست. اما در فاعل بالقصد فاعل ضمن این‌که علم به فعل خویش دارد، از اختیار نیز برخوردار است. انسان به عنوان موجود مختار در تمام کارهای اختیاری‌اش دنبال اغراض خاصی است و به خاطر نیل به آن در تک و پو می‌افتد. انسانی‌که در پی کمال و قرب الهی است تلاش می‌کند خود را بدان برساند، گرچه ممکن است در برخی موارد کشش محبوب، عاشق را به سمت خویش بکشاند و انسان بسان برادة آهن در برابر آهن ربا قرار گیرد و به تعبیر اهل دل دولتی بی‌خون دل به کنارش آید، ولی نوعا برای دستی‌یابی به آن کوشش‌هایی انجام می‌شود و در پی سعی و عمل به باغ جنان می‌رسند.

اما آیا این نوع فاعلیت در مورد خداوند متعال نیز جاری است؟ یکی از اختلافات بنیادین فیلسوفان و متکلمان مسلمان همین بوده است. اغلب متکلمان خداوند را در فعل‌هایش فاعل بالقصد می‌دانسته‌اند. به نظر آن‌ها خداوند در افعال خویش قصد و داعی زاید بر ذات دارد و بر اساس آن کار را انجام می‌دهد. به نظر متکلمان اگر خداوند داعی زاید بر ذات نداشته باشد، مجبور خواهد بود. اما فلاسفه این تلقی را قبول ندارند. خود فلاسفه دیدگاه‌های دیگری دارند که در مدخل‌های فاعل بالعنایة، بالرضا و بالتجلی بیان می‌شود. عمده‌ترین اشکال این تلقی را این دانسته‌اند که موجب تکثر در ذات خداوند می‌شود؛ زیرا داعی زائد بر ذات است، و باری‌تعالی مرکب از داعی و ذات خواهد شد. در حالیکه این با بساطت واجب الوجود که با ادلة متعدد اثبات شده است نمی‌سازد.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

گرچه علامه طباطبایی تقریر خود از برهان صدیقین را مبتنی بر کتاب اسفار ملاصدرا بیان می‌کند، اما به اذعان بسیاری از متفکران برهان علامه کاملترین و بهترین برهان نسبت به پیشینیان خود است.
مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

آقا حسین خوانساری از جمله مخالفان سرسخت قاعده الواحد است.
ماهیت و حکم اخلاقی توریه

ماهیت و حکم اخلاقی توریه

گاه در زندگی اجتماعی خود با دیگران، به خاطر کسب منافعی لازم است دروغ بگوییم.
ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

توحید به معنای یکتاپرستی در همه ابعاد از آموزه‌های بنیادین شرایع اسلامی از آدم(ع) تا خاتم(ص) است.
نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

ایمان همانند هر امر باطنی و قلبی دارای مراتبی است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

حسین از من و من از حسینم
Powered by TayaCMS