دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قبله

توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد .
قبله
قبله

نویسنده : علامه سید عبدالله شُبّر

غزالی می گوید :

«توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد . حال اگر قلبت را از دیگر جهات دور سازی و به فرمان خدا متوجه کنی آیا اینکار مطلوب تو نیست؟ البته که مطلوبی غیر از این وجود ندارد و بدرستی که این ظواهر برای برانگیختن باطنها است. کنترل اعضاء و آرامش ، و جهت دادن انها بسوی جهت یگانه و واحدی ، برای این است که قلب نیز از خدا رو گردانده عصیان خواهد کرد. پس باید جهت قلب با جهت بدن همراه باشد. همان گونه که ، صورت انسان بسوی کعبه جز به روی گرداندن از غیر ان ، توجه پیدا نمی کند ، قلب نیز جز به دور شدن از انچه غیر خداست ، به خدا روی نمی آورد. »[1]

پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده است:

«چون بنده به نماز ایستد ، و دل و توجه او با خدا باشد ، از نماز خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده بود.»[2]

ونیز ایشان فرمودند :

«آیا کسی که در نمازش ، از خدا روی می گرداند نمی ترسد از اینکه ، خداوند متعال رویش (روی نمازگزار ) را به روی خران بگرداند؟»[3]

در این باره گفته شده است که در این حدیث «نهی از روی گردانی »، همان «نهی از غفلت» در توجه به خدا و ملاحظه عظمت او در حال نماز است ، که التفات بسوی راست و چپ ، روی گرداندن از خدای متعال و غفلت از یافتن انوار کبریایی اوست. کسی که این چنین باشد امکان دارد که غفلت او تا آنجا ادامه یابد که وجه قلب اور ا به قلب الاغ ماننده سازد . چرا که قلب الاغ در کمترین مرتبه درک امور معنوی و جهل به دانشهای حقیقی است.

امام صادق علیه السلام فرمود :

«چون رو به قبله ایستادی ، از دنیا و آنچه در دنیاست و از مردم و از آنچه در دست آنان می باشد مأیوس باش ، و قلب خود را از هر چیزی که تو را به خود مشغول کرده و از خدا بازداشته است ، فارغ کن ، و از صمیم دل و خلوص قلب، خود را به عظمت و جلال پروردگار متوجه ساز ، و خود را در پیشگاه با عظمت او ببین . خداوند متعال می فرماید : «در آنروز (قیامت)هر کس جزای اعمالی که پیش فرستاده است خواهد دید و همه به سوی معبود مولای حقیقی خود باز می گردند.» پس بایستی که وقوف تو در برابر خداوند، قیام بر خوف و رجا باشد.»[4]

    منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)
    پی نوشت:
  • [1] . احیاء العلوم ، جلد1 ، صفحه 166.
  • [2] . اسرارالصلوة صفحه 186
  • [3] . اسرا الصلوة صفحه 186
  • [4] . مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة ، شرح عبدالرزاق گیلانی ، باب سیزدهم صفحه 91

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

اصول صفات حمیده

اصول صفات حمیده

در بیان صفات حمیده و اخلاق پسندیده روح که از اعمال حسنه و سنن سنیّه بدن و اعضا به تدریج حاصل مى‌شود
اعضاء بدن امانت است

اعضاء بدن امانت است

شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه ، چشمها، گوشها، و زبانهای آلوده ، به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟
هوای نفس

هوای نفس

از هوای نفس بپرهیزید همان گونه که از دشمنانتان می پرهیزید چیزی دشمن تر برای افراد با شخصیت از پیروی هوای نفس و درو شده های زبان نیست.
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
قبله

قبله

توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد .
Powered by TayaCMS