دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب

No image
آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه 19 اسفند با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه این مراسم مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان در توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب به شمار می رود و رؤسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یادآور «جاده ابریشم» است. شهری که به واسطه جلال الدین رومی (مولوی)، شهاب الدین سهروردی، ناصرخسرو، فارابی، خوارزمی، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است.
وی ادامه داد: افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه پس از دانشگاه های دمشق و البعث نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
مصطفوی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل اند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیئت علمی مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
مهدی مصطفوی افزود: امروز که کودکان، نوجوانان، خواهران و برادران فلسطینی ما ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه، بی دفاع و مظلوم به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند؛ شیون معصومانه کودکان، رنج و درد پدران، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری سنگین تر می کند.
دکتر "عباس صباغ" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب هم ضمن خوشآمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه و تلاشهای مسئولین فرهنگی و علمی کشورمان در افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت: نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا کنیم و این علی رغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربهاست.
"عباس صباغ" میزان بالای تاثیرپذیری و تأثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف برشمرد و گفت: همان طور که فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تأثیرگذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی است و بهتر است بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تأثیر گرفته از زبان دیگری تأثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
دکتر "محمد نزار عقیل" رئیس دانشگاه حلب نیز به برنامه های مختلف هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و گفت: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت است.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار کند. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی، تاریخی، علوم اسلامی و فلسفه، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم.
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر "حسینی شبانان" استاد اعزامی از مرکز و دکتر "مصطفى بکور" استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز دکتر "عباس صباغ" است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی انصاریان رایزن فرهنگی، حسینیان کاردار ایران در سوریه، دکتر محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب، دکتر محمد کرتوش دبیر کل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
Powered by TayaCMS