دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حضرت على علیه السلام و نهج البلاغه

No image
حضرت على علیه السلام و نهج البلاغه

حضرت على و نهج البلاغه

علاّمه مى گوید: «بشر عادى، نمى تواند به تمام ابعاد وجودى حضرت على (علیه السلام)معرفت پیدا کندچه آن حضرت سرشار از مناقب، معالى، علم، کرم، جود، شجاعت، رأفت، رحمت، شفقت و جمیع مظاهر کرامت و کمالات انسانى است و این کمالات، در حضرت امیر (علیه السلام) به کامل ترین وجه وجود دارد. با این همه، برخى از مخالفان، در گذشته و حال منکر این مناقب شده اندهر چند در زمان کنونى، به دلیل انتشار کتاب هاى بسیار درباره فضایل حضرت امیر (علیه السلام)، به خصوص بعد از انقلاب اسلامى ایران، از شدّت مخالفت ها کاسته شده است و هر چند ما هنوز نتوانسته ایم، چنان که باید، به شناساندن آن حضرت همّت بگماریم.

بهترین راه شناساندن حضرت على (علیه السلام)، نشان دادن زندگى اوست که شایسته است زیر نظر متخصصان، آثارى دراین باره تهیه شود و در اختیار جهانیان قرار گیرد. باید در هر بعد از ابعاد نامتناهى آن حضرت، به گونه اى علمى و تخصصى، بحث و تحقیق شودمثلاً درباره معرفى حضرت على (علیه السلام)به عنوان باب علم نبى (صلى الله علیه وآله)، مطالب بسیارى در دست است اما از همه بهتر، نهج البلاغه است زیرا این کتاب، اثر خود حضرت امیر (علیه السلام) است و گویایى بیشترى در نشان دادن مقامات کمالى و علمى آن حضرت دارد.

در باب کلمات قصار، توجه به سند و شواهد خارجى مهم است اما در باب خطبه ها، و به خصوص خطبه هاى طولانى و نیز خطبه هاى مربوط به جهان آخرت و صفات حق تعالى، شواهد داخلى کفایت مى کند. ممکن است برخى از مخالفان انتساب نهج البلاغه را به امیرمؤمنان(علیه السلام) انکار کنند. این گروه، اگر مى گویند نهج البلاغه از حضرت امیر نیست، جمع شوند و شبیه آن را بیاورند. آن چه خدا درباره قرآن فرموده است، درباره نهج البلاغه نیز صادق است. آیا مخالفان مى توانند مثل نهج البلاغه بیاورند؟ آیا کسى مانند آن حضرت، محرم اسرار بوده است. حضرت على (علیه السلام) اشاره مى کند که دیگران گاه گاهى خدمت پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله)مى رسیدند و حتى سؤال کردن هم بلد نبودندولى وقتى آن حضرت به خانه مى آمد، خود ایشان اشتیاق داشت که به من علم یاد دهد و من هم حرص داشتم که از پیامبر یاد بگیرم.[37]

هر کس نهج البلاغه را به کار بندد و در راه تحصیل هدف عالى، از زحمت و فشار نترسد، خیر دنیا و آخرت را جمع کرده است. نهج البلاغه، بعد از قرآن، معجزه دوم است. قرآن، معجزه حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) و نهج البلاغه، معجزه آقا امیرمؤمنان (علیه السلام)است. آیا مخالفان، کتابى همانند نهج البلاغه دارند که عالم ماوراى طبیعت را با بیان قدسى و ربّانى خود شرح و بسط دهد؟ هزار کتاب را هم بیاورند، جاى نهج البلاغه را نمى گیردچون امیرمؤمنان (علیه السلام) از روزى که چشم گشود، در دامن پیغمبر (صلى الله علیه وآله) بود و تا آخرین لحظه حیات آن حضرت، از محضر او بهره گرفت.

نهج البلاغه از جهات گوناگونى، مایه بالیدن و نازیدن شیعه است همان گونه که ابعاد حضرت على (علیه السلام)نامتناهى است، نهج البلاغه نیز غیرمتناهى است.

مخالفان پس از گذشت حدود یک هزار سال از تألیف نهج البلاغه، هنوز مى گویند این سخنان از حضرت على (علیه السلام) نیست بلکه از آنِ سیّدرضى یا سیّدمرتضى است چرا در این یک هزار سال، نتواسته اند یک دهم نهج البلاغه را از خلفاى خود بیاورند»[38]؟

ترجمه ها و شروح نهج البلاغه

در میان شروح نهج البلاغه، سه شرح ممتاز استشرح ابن میثم که براى شرح الفاظ نهج البلاغه خیلى ارزش داردولى کمتر به ادبیات و حدیث و تفسیر پرداخته است بر خلاف آن، شرح ابن ابى الحدید، هم تاریخ دارد، هم تفسیر و هم ادبیات. این شرح، از جهت جامع بودن، ممتاز است گرچه در شرح کلمات خود حضرت، به زیبایى شرح ابن میثم نیست. شرح شریفى به نام منهاج البراعة از علاّمه حبیب الله خوئى هست که از شرح هاى دیگر ارزنده تر است. کسانى که معلومات اندکى دارند، بهتر است اوّل به مطالعه این شرح بپردازند و بعد شرح ابن ابى الحدید را بخوانند و یا این دو را با هم مطالعه کنندزیرا در شرح خوئى به اعتراض ها و انتقادهاى ابن ابى الحدید پاسخ گفته شده است اما متأسفانه مؤلف منهاج البراعة، فقط خطبه ها را شرح کرده است چون وقتى به آخر خطبه ها رسیده، از دنیا رفته است. اخیراً این شرح به وسیله گروهى دیگر تکمیل شده است که ارزش قسمت هاى اصل این شرح را ندارد و به استحکام آنها نیست».[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS