دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوره قاجار؛ اولویت امور نظامی در آموزش ایران

No image
دوره قاجار؛ اولویت امور نظامی در آموزش ایران

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ: 1/7/1396

کشور ایران در عصر فتحعلی‌شاه قاجار با روسیه درگیر جنگ بود که این درگیری‌ها در نهایت منجر به دو قرارداد گلستان و ترکمانچای با روسیه شد. چنین شکست‌هایی که بیش از همه به دلیل فقدان دسترسی ایران به سلاح‌های پیشرفته و عدم اطلاع آنها از فنون نظامی جدید اروپا بود، توجه عباس میرزا را به تقویت نیروی نظامی معطوف کرد. رابطه ایران با فرانسه و ورود گاردان به ایران اگرچه باعث شد بهبودی در وضعیت کشور ایجاد شود اما خروج زودهنگام آنها انتظارات عباس میرزا را برآورده نساخت. در رابطه ایران با دومین دولت اروپایی یعنی انگلیس نیز عباس میرزا توجه خاصی به پیشرفت نظامی داشت به‌ گونه‌ای که به کمک انگلیسی‌ها قوای منظم را در پایگاه‌های عالی سازماندهی کرد، وضعیت توپخانه را به وضع مطلوب ارتقا داد، به تأسیس کارخانه اسلحه اقدام کرد و ساختمان‌های قلعه را به مدل اروپایی بنا کرد.

اما عباس‌میرزا که به همراه وزیر با تدبیرش میرزا بزرگ قائم مقام اول هم از کافی نبودن این اقدامات مطلع بودند و هم از بوقلمون صفتی روابط دولت‌های اروپایی با خود به خوبی خبر داشتند، به دنبال راهکار اساسی‌تر بودند. به شهادت گریبایدوف، وزیر مختار روسیه در دربار فتحعلی‌شاه، عباس‌میرزا در صدد تأسیس دارالفنون بود، اما تأسیس چنین مدرسه‌ای به دلیل نیازمندی به وجود استادان خارجی و پیگیری زیاد و همچنین اوضاع سیاسی آن زمان، ادامه کار جنگ با روسیه و در نهایت مرگ او عملی نشد. بدیهی است که در صورت ایجاد چنین مدرسه‌ای از سوی عباس میرزا به دلیل قرار گرفتن ایران در آن برهه زمانی و نیاز مبرم به تقویت نیروی نظامی بدون شک آموزش علوم و فنون نظامی در آن مدارس در اولویت قرار می‌گرفت. در مورد دارالفنون نیز اگرچه ذهن امیر در درجه اول معطوف به دانش و فن جدید بود و بعد به علوم نظامی توجه داشت که این امر از مطالعه تطبیقی برنامه درس‌های دارالفنون و نامه‌های امیر راجع به رشته تدریس استادانی که استخدام شدند، روشن می‌شود اما وجود سه رشته تعلیمی مرتبط با امور نظامی یعنی پیاده نظام و فرماندهی، توپخانه و سواره‌نظام در دارالفنون و اختصاص دستگاه تعلیماتی جداگانه در خود تشکیلات لشکری برای فنون نظامی که شعبه علوم جنگی دارالفنون مکمل آن به ‌شمار می‌رفت و از سوی همان مربیان قشونی اداره می‌شد، نشان‌دهنده توجه ویژه به آموزش‌های نظامی در نظام تعلیم و تربیت است.

منبع: بخشی از مقاله «تأملی بر روابط ایران و اروپا در عصر قاجار تا انقلاب مشروطه» به قلم شهناز شهریاری نیستانی و محمد حسین حیدری.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردها و راهکارهای رسانه در ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای با به‌کارگیری مدل راهبرد گذاری swot انجام ‌شده است...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
Powered by TayaCMS