دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

 پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
در مجموعة پيش رو سعي شده است تمام سخناني كه در متون شيعي از پيامبر)صلي الله عليه و آله) نقل شده است، گردآوري و براساس ساختار مخاطب محور تنظيم شود.

ویژگیهای این مجموعه

۱. از تقطيع احاديث اجتناب شده است.
۲. از آوردن احاديثي كه داراي يك يا دو كلمه از پيامبر اعظم)صلي الله عليه و آله) بوده و گوياي مطلب خاصي نبوده اند و همچنين از نقل سخناني كه در حال خواب و رؤيا از آن حضرت نقل شده است، خودداري شده است.
۳. منابع به ترتيب زمان نگارش آنها آورده شده است؛ احاديث نيز از نخستين منبع نقل شده و به برخي اختلافات در منابع ديگر نيز اشاره شده است.
۴. در اين چاپ، احاديث فقط از منابع شيعي امامي (تا قرن ۱۲) استخراج شده و به منابع شيعي غير امامي و اهل سنت به صورت مستقيم مراجعه نشده است. ليكن دربارة احاديثي كه بزرگان شيعه در كتاب هاي خود آورده اند و در منابع اولية شيعي موجود نبوده و در منابع اهل سنت موجود بوده است، ابتدا منابع اهل سنت و سپس منابع شيعه آورده شده است؛ زير به دلايل مختلف آن روايت ها را معتبر تلقي كرده اند، مانند وجود آن روايات در كتاب هايي كه آنها به دست ما نرسيده است.
۵. اسناد احاديث به طور كامل آورده شده است.

پديد آورندگان

بيشتر مطالب اين مجموعه را حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد موسي ابراهيمي [در مدت چند سال] جمع آوري كرده بودند و گروه حديث پژوهشكدة باقرالعلوم (عليه السلام) نيز به تكميل، اصلاح، بازنگري، افزودن منابع، تطبيق با مصادر اصلي، عنوان گذاري، دسته بندي مطالب و كتاب ها و نمايه گذاري اقدام كرد كه اين كارها حدود شش سال طول كشيد.
در اين مراحل، حجج اسلام آقايان محمود شريفي، سيد حسين سجادي تبار، عبدالله صالحي، محمد بابايي، احمد اسلام پناه، سيد محمد موسوي، حسين سيف اللهي، سيد محمود بهشتي نژاد، كاظم طاهري آشتياني، رضا محققيان، حميدرضا زماني، محمود جوادي والا و مرحوم محمود احمديان و جمع ديگري از عزيزان زحمت هاي فراواني را متحمل شدند.

ترتيب مطالب

در جلدهاي اول و دوم سخنان پيامبر اسلام )صلي الله عليه و آله) دربارة قرآن آورده شده كه نخست آنچه دربارة منزلت و جايگاه قرآن فرموده اند و موارد كلي ديگر و سپس آنچه دربارة آيات فرموده اند به ترتيب سوره هاي قرآن آورده شده است.
جلدهاي سوم تا هفتم دربارة اهل بيت (عليهم السلام): مي باشد كه جلد سوم دربارة پيامبر )صلي الله عليه و آله) ، جلد چهارم و پنجم و جلد هفتم دربارة حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهما السلام) ، جلد ششم دربارة حسنين و اهل بيت (عليهم السلام): و جلد هفتم دربارة امامان (عليهم السلام) مي باشد؛ در جلد هشتم ادعيه، در جلد نهم خطبه ها، غزوات و احاديث قدسي و در جلد دهم احتجاجات آمده است كه هم شامل مناظرات و بيان ادلة اقناعي و هم گفتگوهايي كه براي دريافت پاسخ و نظر شريف آن حضرت بوده است، مي باشد در جلدهاي يازدهم و دوازدهم مطالبي كه دربردارندة احكام فقهي و وصايا است بيان شده و در جلدهاي سيزدهم و چهاردهم كلمات قصار و تمام آنچه در موارد ياد شده ي پيشين نمي گنجيد، آمده است.
در پايان، از استاد گرانقدر علامه ي دو فنون، حضرت آيت الله جوادي آملي كه مشوق و راهنماي اين اثر گران سنگ بوده اند و مقدمة عالمانه و حكيمانة ايشان زينت بخش اين اثر است، تشكر و قدرداني مي نماييم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثار تربیتی دعا در بعد معنوی عبارتنداز: سلاح مؤمن در برابر امور منفی نفس، برگرداندن قضاى الهی، خداشناسی و خودشناسی؛ و در بُعد روانی عبارتنداز: احساس موفقیت و پیشرفت در زندگی، آرامش قلبی، افزایش عزت‌نفس، تعالی روان‌شناختی و خودشکوفایی معنوی، رهایی از اندوه و گرفتاری‌ها.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS