دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

صَفَنیا Zephaniah

No image
صَفَنیا Zephaniah

كلمات كليدي : صفنيا، كتاب مقدس، عهد قديم، انبياي متأخر

نویسنده : هادی جهانگشای

کلمه صفَنیا به معنی مخفی‌شده به توسط یهوه می‌باشد. او پسر کوشی و احتمالا نوه حزقیا، پادشاه برجسته یهودا باشد. در حدود سال 430 قبل از میلاد مسیح یعنی در ابتدای سلطنت یوشای پادشاه قبل از آنکه اصلاحات آن پادشاه نیکو نهاد، تکمیل گردد، به نبوت(پیش‌گویی) شروع نمود.[1] یوشیای پادشاه تا حدی تحت تأثیر نوشته‌های صفنیا بود، که در سرزمین خود دست به اصلاحات مذهبی زد. از نظر موقعیت اجتماعی ظاهراً صفنیای نبی در یهودا شخص برجسته‌ای بوده و احتمالاً با خاندان سلطنتی ارتباط داشته است. صفنیا در این کتاب پیش‌گویی می‌کند که یهودا و نیز سایر قوم‌هایی که عدالت را رعایت نمی‌کنند مورد داوری و مجازات خداوند قرار خواهند گرفت. پیش‌گویی او با عبارتی در مورد شجره‌نامه او آغاز می‌گردد؛ که به نوبه خود در لغت عبری شیوه‌ای نامعقول است. صفنیا بر خلاف میکاه نبی که به وقت و با دلسوزی با مشکلات عموم مردم یهودا برخورد می‌کرد، در اظهارات خود آشنایی بیشتری با محافل قضایی و موضوعات شایع سیاسی دارد. صفنیا احتمالاً با نوشته‌های انبیا برجسته قرن هشتم قبل از میلاد همانند اشعیا و عاموس آشنایی داشته و اظهارات ایشان را منعکس ساخته است.[2]

صفنیا سی و ششمین کتاب از سری کتب، کتاب مقدس به شمار می‌رود که در ردیف کتاب‌های عهد قدیم قرار گرفته است. طبق نسخ عبری از کتاب مقدس و تقسیم‌بندی یهودی، این کتاب تحت عنوان کتاب‌های انبیا قرار دارد؛ در ضمن کتاب صفنیا از سری کوچک‌ترین کتاب‌های، کتاب مقدس به شمار می‌رود که دارای 3 باب است.

نویسنده و تاریخ نگارش

نظریه سنّتی کلیسا بر این است که صفنیا این کتاب را نوشته است؛[3] اما با این‌همه بنابر ادعای نویسنده مسیحی «چیز زیادی درباره صفنیا نمی‌دانیم؛ جز آنکه او تحت حکومت پادشاهان یهودا می‌زیست»[4]

در مورد تاریخ نگارش این کتاب هم این‌گونه ادعا گردیده شده که: «نبوت(پیش‌گویی) صفنیا در دوران پادشاهی یوشیا(640 تا 609 قبل از میلاد) او را با ارمیا، ناحوم و احتمالاً حبقوق معاصر می‌سازد. تاریخ نبوت(پیش‌گویی) او احتمالاً مربوط به سالهای نخست سلطنت یوشیا و قبل از تلاش‌های پادشاه، برای انجام اصلاحات و قبل از مرگ آشور بانیپال، پادشاه آشور در سال 627 قبل از میلاد بوده است».[5]

محتوا

کتاب با اعلام خطر و اتمام حجت و با لحنی تند از طرف خداوند آغاز می‌گردد. «خداوند می‌گوید که همه چیزها را از روی زمین بالکل هلاک خواهم ساخت، انسان و بهایم را هلاک می‌سازم. مرغان هوا و ماهیان دریا و سنگ‌ها مصارم را با شریران هلاک می‌سازم و انسان را از روی زمین منقطع می‌سازم».[6] آنطور که از کتاب مقدس برمی‌آید دلیل این لحن تند هم، ارتداد بنی‌اسرائیل و شرک آنها می‌باشد که از غیر خداوند مسألت و طلب می‌نماید.

در ادامه احوال اورشلیم را به تصویر می‌کشد که با چه وضعی عقوبت خواهند شد. آیات پایانی باب اول روز گریزناپذیر از خشم خداوند را بیان می‌کند. باب دوم مردم را به سوی خداوند و توبه و بازگشت به آن دعوت می‌نماید و بر امت‌های فلسطین، موآب، عمون، آشور و اورشلیم داوری می‌کند که چون بر اسرائیل شمشیر کشیده‌اند، نابود خواهند شد و به بنی‌اسرائیل می‌گوید اگر به سوی خدا بیایند و او را اطاعت نمایند می‌توانند از این داوری و مجازات جان سالم به در ببرند.[7] باب سوم هم در مورد اورشلیم و مردم آن که از توبه امتناع نموده‌اند، سخن می‌گوید.

آخرین صحبت کتاب، درباره شکوه و قدرت بنی‌اسرائیل است که خداوند مجدداً آن را نصیب این قوم خواهد ساخت هنگامی که آنان را از دست دشمنان نجات دهد.[8]

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
عوامل تربیتی مرتبط با فرار دختران

عوامل تربیتی مرتبط با فرار دختران

این تحقیق با مسئله دانستن فرار دختران، درصدد شناخت واقعیت های بیشتری از این موضوع برآمده و ...
Powered by TayaCMS