دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر حجت الاسلام و المسلمین آقاى شیخ محمد مبشّرى عارف درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

No image
نظر حجت الاسلام و المسلمین آقاى شیخ محمد مبشّرى عارف درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

حجت الاسلام و المسلمین آقاى شیخ محمد مبشّرى عارف پیرامون طرح «فلاحت در فراغت» و دغدغه هاى آیت الله حائرى مى گوید:

«... آیت الله حائرى براى رفع مشکل اقتصادى کارمندان و کارگران متوسط الحال و اقشار مستضعف طرحى را که در ذهن داشت روى کاغذ یادداشت کرد و در سفرى که به مشهد مقدّس مشرف شد از حضرت رضا(علیه السلام) خواست تا اجراى طرحش را به دل مسئولان کشور بیفکند. وقتى از حرم رضوى خارج مى شد با یکى از مسئولان دفتر مقام معظم رهبرى برخورد کرد و طرح مکتوب را به ایشان داد تا به محضر مقام معظم رهبرى برسد. پس از مدتى این طرح مراحل قانونى خود را گذراند و سپس براى اجرا به آقاى حائرى ابلاغ گردید.

آیت الله حائرى در سال 1376 با همکارى و همیارى مردم و بخشهاى خصوصى هزاران هکتار از زمینهاى لم یزرع و بایرى را که سالیان دراز بى حاصل و بى صاحب افتاده و از آن استفاده نمى شد، با تلاشهاى همه جانبه و در کوتاه مدت تبدیل به باغهاى سرسبز و انبوهى از درختان میوه نمود، سپس در اختیار افراد مذکور قرار داد. اجراى این طرح تأثیرات بسیار مطلوبى در بهبود وضع اقتصادى اقشار آسیب پذیر و مستمند، تغییر و حفظ محیط زیست و ایجاد فضاى سبز داشت. زمین هاى بى حاصل حاصلخیز گردید. از اوقات فراغت نیروهاى انسانى استفاده شد، به جاى ورزش هاى غیر تولیدى ورزش مفید با بازدهى تولیدات مصرفى انجام شد. با پیشنهاد ایشان در منطقه اى که مردم با زیتون و پرورش آن آشنایى نداشتند، اقدام به تولید این محصول شد تا جایى که تولید زیتون در فارس پس از شمال کشور در مرتبه اى قابل توجه قرار گرفت و نوع آن شهرت یافت. عمده محصولات هکتارها متر مربع باغ احداث شده، انگور و انجیر و... مى باشد.»

«از سوى آیت الله حائرى در کنار طرح «فلاحت و فراغت» مؤسسه خیریه احسان، تأسیس گردید تا درآمدهاى اضافى به دست آمده با نظارت مؤسسه یاد شده در امور خیریه، ترویج دین و توسعه طرح مذکور صرف شود...

لازم به توضیح این که طرح داراى اساسنامه و شرایط ویژه است. از جمله شرایط اساسى زمین هاى واگذار شده به افراد براى کشاورزى است و ساخت و ساز در آن بر مبناى درصد خاص مى باشد....

نظارت بر کل طرح را شوراى سیاستگذارى ائمه جمعه کشور عهده دار است و مدیریت عالى آن با مقام معظم رهبرى و در استان فارس با نماینده وى است که مدیر داخلى آن را تعیین مى کند.»

برخى از دغدغه هاى آیت الله حائرى چنین است: زبان عربى که زبان اسلام است احیا گردد و در مجامع بین المللى با این زبان باید تبلیغ و سخن گفته شود. همچنانکه هر کس مسلمان شود موظف است نمازش را به زبان عربى اقامه کند.

هر ایرانى باید یک قطعه زمین کشاورزى در بیرون شهر محل سکونت خود داشته باشد و اوقات فراغت خود را در آنجا صرف کند تا فرموده رئیس مذهبمان امام صادق(علیه السلام) «... مؤمن ساعتى را باید به لذّات سالم و مفید بگذراند.»، جامه عمل پوشانده شود.

در جامعه اسلامى باید ربا به اشکال مختلفش نابود شود و پول ثابت با پشتوانه اى ثابت رایج گردد و در گردش کار اقتصادى، قرار گیرد.

باید دانشگاهى بر مبناى علوم انسانى اسلامى در کشور تأسیس شود.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثار تربیتی دعا در بعد معنوی عبارتنداز: سلاح مؤمن در برابر امور منفی نفس، برگرداندن قضاى الهی، خداشناسی و خودشناسی؛ و در بُعد روانی عبارتنداز: احساس موفقیت و پیشرفت در زندگی، آرامش قلبی، افزایش عزت‌نفس، تعالی روان‌شناختی و خودشکوفایی معنوی، رهایی از اندوه و گرفتاری‌ها.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS