دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پروژه project

No image
پروژه project

كلمات كليدي : برنامه¬ريزي، برنامه¬ريزي پروژه، مديريت پروژه، كنترل پروژه، نمودار ميله اي، نمودار گانت، روش مسير بحراني(CPM)، فن ارزشيابي و بازنگري برنامه(P

نویسنده : ابراهيم محمدي قراسوئي

فرآیند برنامه‌ریزی(اقتصادی) با یک نگاه کلی، دارای سه سطح برنامه‌ریزی بلند‌مدت یا استراتژیک، سطح برنامه‌ریزی میان‌مدت یا تاکتیکی و سطح برنامه‌ریزی کوتاه مدت یا اجرایی است. در سطح برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت یا اجرایی هرطرح به مجموعه کارها یا عملیاتی که آن را پروژه می‌نامیم، تبدیل و تقسیم می‌شود.[1]

پروژه، عبارت است از مجموعه اقدامات و عملیات پیچیده و منحصر به‌فرد متشکل از فعالیت‌های منطقی و مرتبط به یکدیگر، که زیر نظر یک مدیریت و سازمان اجرایی مشخص برای تامین هدف یا هدف‌های مشخص، در چارچوب برنامه زمانی و بودجه از پیش‌تعیین‌شده‌ای اجرا می‌شود.

چارچوب‌ها

چارچوب و هدف‌های اصلی پروژه، کمّی است یا دست‌کم انتظار می‌رود که چنین باشد. به‌طور کلی هدف‌های اصلی پروژه‌ها، کیفیت‌ها یا کمیت‌هایی هستند، که اگر هم به‌طور مستقیم قابل سنجش و اندازه‌گیری نباشند، مقدار و کیفیّت آن‌ها، هم قبل و هم بعد از اجرای پروژه، از طریق سنجش و اندازه‌گیری متغیر‌ها، پدیده‌ها، شاخص‌ها و کمّیت‌های دیگری، به‌طور غیر مستقیم قابل اندازه‌گیری است.[2]

هر پروژه مشتمل بر مجموعه کارهایی است که برای نیل به یک هدف کوتاه‌مدت و تک‌موردی انجام می‌شوند و زمان آغاز و پایان مشخصی دارند.[3] پروژه‌ها، ممکن است کارهایی باشند که انجام آن‌ها در فواصل زمانی مشخص، لازم می‌شود؛ مثل بستن حسابهای مؤسسات در انتهای سال مالی و یا تعمیرات اساسی یک پالایشگاه هر دو سال یکبار.[4]

مراحل پروژه

همان طور که گفته شد؛ پروژه‌ها، از نقطه و مبدا معینی شروع و در نقطه‌ی تعیین‌شده‌ای خاتمه می‌یابند. بنابراین هر پروژه یک دوره زندگی مشخص دارد. شروع و خاتمه پروژه را می‌توان با تاریخ‌های تقویمی مشخص کرد. دوره زندگی پروژه، از ابتدا تا انتها، از مراحل(Phases) قابل تشخیص و تعریفی تشکیل شده است. در هر یک از مراحل اجرای پروژه بنابر موضوع، نوع، طبیعت و اندازه آن، کارها و فعالیت‌های گوناگونی انجام می‌شود. هر پروژه در یک تقسیم‌بندی عمومی دارای مراحل: بررسی، تعریف، طراحی، ساخت یا اجرا، نصب یا پیاده‌سازی، بهره‌برداری و ارزیابی است.[5]

بعضی از صاحب‌نظران، پروژه را در چهار مرحله ذیل تعریف می‌کنند:

1. مرحله نظری، نقطه آغازین یک پروژه است. در این مرحله، پروژه در حد یک فکر، نظر یا خواسته یک شخص، گروه یا یک مؤسسه است؛

2. مرحله طرح و برنامه‌ریزی؛ در این مرحله امور طرح وبرنامه‌ریزی با دقت و جزئیات بیشتر و کامل‌تری انجام می‌شود. در این مرحله تقریبا تمام فعالیت‌هایی که لازم است در عمل اجرا شوند، مشخص شده و پروژه، زمان‌بندی می‌شود؛

3. مرحله اجراء؛ در این مرحله بایستی کارهای پروژه مطابق برنامه‌ها و اصول و کیفیت‌های تعیین‌شده در مرحله دوم (طرح و برنامه‌ریزی) به اجراء درآیند؛

4. مرحله پایانی؛ در این مرحله، سعی می‌شود که کارها و فعالیت‌ها، با کیفیّت و کمّیت قابل قبول دستگاه‌های نظارتی، تحویل کارفرمای پروژه شوند.[6]

مدیریت پروژه

پروژه‌ها و کارهای پروژه‌ای و سازمان آن، بافت و ماهیّتی متفاوت از کارها یا وظایف روزمرّه و تکراری واحد‌ها یا سازمآن‌های تخصّصی و وظیفه‌ای، دارند. از این‌رو بسیاری از مفاهیم، الگوها و روش‌های سنّّتی مدیریت را که اساسا برای انجام کارها یا وظایف روزمره اداری تدوین و توسعه یافته‌اند؛ نمی‌توان بطور اثربخش و کارآمد در پروژه‌ها، به‌کار گرفت.[7]

مدیریت پروژه، فرایندی است که جریان دوره زندگی پروژه را از آسان‌ترین راه و با بهترین نتیجه، در راستای دستیابی به هدف‌های پروژه، برنامه‌ریزی و هدایت می‌کند. این فرآیند، به‌طور ساده از سه کار برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت تشکیل شده است.[8]

هدف مدیریت پروژه، عبارت از ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیت‌ها به‌منظور کاربرد مناسب منابع و امکانات، در راستای هدف نهایی پروژه است.[9]

مدیر پروژه با تنظیم یک برنامه کلی، مراحل تفصیلی اجرای پروژه، میزان هزینه، زمان اجرا، و روش کنترل پیشرفت کار را معین می‌کند. وی همچنین با برنامه‌ریزی صحیح، سیستم‌های مورد استفاده در مراحل مختلف اجرای پروژه را کنترل می‌کند.[10]

در این‌میان، دانش مدیریت پروژه نیز تشکیلاتی با ابزارهای نیرومند، جهت بهبود و ارتقاء توانایی سازمان و مدیر پروژه، برای برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجراء و کنترل فعالیّت‌ها و راه‌های استفاده از افراد و منابع را فراهم می‌آورد.[11]

برنامه‌ریزی پروژه

برنامه‌ریزی پروژه، شامل کار‌ها و کوشش‌هایی است که با انجام آن‌ها می‌توان فعالیت‌های پروژه و روابط میان آن‌ها را شناخت و مدت، منابع مورد نیاز و هزینه اجرای آن‌ها را بر اساس معیار‌ها و موازین اجرایی موجود در سازمان مولد پروژه و همچنین کیفیت نتایج محصولات پروژه را پیش بینی، برآورد و اصلاح کرد.

برنامه‌ریزی پروژه از گام‌های زیر تشکیل شده است:

1. تحلیل پروژه، تهیه فهرست فعالیت‌های پروژه و ترسیم شبکه آن؛

2. برآورد مدت، منابع مورد نیاز و هزینه اجرای فعالیت‌های پروژه؛

3. زمان‌بندی پروژه و محاسبه مشخصات اجرایی فعالیت‌ها؛

4. برنامه‌ریزی منابع و بررسی مسائل و مشکلات احتمالی و قابل انتظار و بررسی رابطه زمان و هزینه پروژه.[12]

کنترل و نظارت بر پروژه

نظارت یا کنترل پروژه، فرآیند مستمرّ و پویایی است، که مدیر پروژه را از خاتمه فعالیت‌ها، طبق برنامه زمانی، بودجه و نتایج فنی پیش‌بینی‌شده آن‌ها، مطمئن ساخته و به‌موقع او را در جریان شناخت مشکلات و تأخیرات قرار می‌دهد. در فرآیند کنترل، سه عامل اساسی یعنی زمان، هزینه و عملکرد یا کیفیت نتایج و محصولات یک پروژه، ارزیابی می‌شوند.[13]

ابزارهای برنامه‌ریزی پروژه

از ساده‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی پروژه، نمودارهای گانت و میله‌ای هستند؛ این دو نمودار، از ساده‌ترین ابزارها برای نشان‌دادن زمان‌های آغاز و پایان فعالیت‌ها هستند؛ که هنوز در بسیاری از موسسات و سازمآن‌ها، به‌عنوان تنها روش برنامه‌ریزی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.[14]

این نمودارها از دو محور عمود برهم تشکیل شده‌اند. محور افقی این نمودارها، نشان‌دهنده‌ی عامل زمان و محور عمودی، نشانگر فعالیت‌های لازم در اجرای پروژه است. از اشکالات عمده این نمودار‌ها این است که ارتباط بین فعالیت‌ها و ترتیب تقدّم و تأخّر بین این فعالیت‌ها را نشان نمی‌دهند. اشکالات این نمودارها و عدم کارآیی آن‌ها در پروژه‌های بزرگ، مدیران را به فکر استفاده از تکنیک‌ها و فنون دیگر از جمله روش مسیر بحرانی(CPM) و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه(PERT) انداخت.[15]

روش‌های CPM و PERT، هر دو از روش‌های مبتنی بر شبکه هستند و بر اصل رویدادهای "کلیدی" و "مهم"، که لازمه‌ی این رویدادها است، در تاریخ‌های معینی به وقوع بپیوندند؛ تا پروژه در تاریخ معینی به اتمام برسد، استوار هستند.[16]

معمولا در این دو روش، پس از شناسایی فعالیت‌های لازم برای تکمیل پروژه و تعیین ترتیب انجام رخدادها و ترسیم جریان فعالیت‌ها از شروع تا پایان و شناسایی رابطه فعالیت‌ها با یکدیگر، زمان لازم برای هرکدام از فعالیت‌ها تخمین زده می‌شود.[17]

تفاوت دو روش مسیر بحرانی و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه در این است که روش مسیر بحرانی به طور مشخص و قطعی زمان مورد انتظار پایان کل پروژه یا پروژه‌های فرعی‌ای که یک پروژه را تشکیل می‌دهند، تعیین می‌کند؛ در حالیکه PERT پا را فراتر گذاشته و می‌کوشد تا تغییرات زمانی همراه با زمان مورد انتظار را تخمین بزند. بنابراین PERT با مسأله عدم اطمینان زمانی مستقیم‌تر برخورد می‌کند.[18]

روش مسیر بحرانی CPM و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه(PERT) هردو برای برآورد و کنترل زمان و هزینه مورد نیاز برای اتمام یک پروژه، به‌کار می‌روند. فایده اصلی کاربرد این فنون فراهم ساختن امکان صرفه‌جویی در زمان، از طریق جداول زمان‌بندی کارها و کنترل آن‌ها در حین اجرای پروژه‌ها است. البته با توجه به رابطه زمان و هزینه اجرای هر پروژه، صرفه‌جویی در زمان، معمولا به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر خواهد شد.[19]

مقاله

نویسنده ابراهيم محمدي قراسوئي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
Powered by TayaCMS