دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 23 اسفند ماه 1396

پرسش:

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟

پاسخ:

مسئله‌ای از قدیم میان متکلمین مطرح بوده و آن این است که آیا بهشت و جهنم مخلوقند، یعنی الان وجود دارند، یا اینکه بعدها خلق می‌شوند؟ بزرگان شیعه بالخصوص، می‌گویند که «اعتقادنا ان الجنه و النار مخلوقان» اعتقاد این است که الان هم بهشت و هم جهنم وجود دارد و خلق شده است. ولی در عالمی دیگر است، در حال حاضر وجود دارد، ولی از ما مخفی است.

در این زمینه هم آیات و هم روایات زیاد داریم. دلیلش از آیات قرآن کریم یکی همین است «و از لفت الجنه للمتقین، و برزت الحجیم للغاوین» بهشت نزدیک می‌شود به متقیان و جهنم آشکار می‌شود برای گمراهان. (شعراء- 90 و 91)

در آیه دیگری، تعبیر قرآن کریم این است: و برزت الجیم لمن یری» و جهنم برای هر بیننده‌ای آشکار می‌گردد. (نازعات - 36)

همچنین در سوره تکاثر آیات 5 و 6 خداوند می‌فرماید: کلا لوتعلمون علم الیقین، لترون الجحیم» چنان نیست (که شما خیال می‌کنید) اگر شما علم الیقین به آخرت داشتید (افزون طلبی، شما را از خدا غافل نمی‌کرد)، قطعاً شما جهنم را می‌دیدید. و بعضی دیگر آیه «وان جهنم لمحیط بالکافرین» را هم یک دلیل گرفته‌اند. این آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «همانا جهنم به کافران احاطه دارد» (توبه- 49- عنکبوت- 54) نمی‌گوید: جهنم در آینده احاطه پیدا می‌کند. (آشنایی با قرآن، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 11، ص 272)

بهشت و جهنم از دیدگاه روایات

«هروی» به امام رضا(ع) عرض می‌کند: یابن رسول‌الله، آیا بهشت و جهنم هم اکنون آفریده شده‌اند؟ امام فرمود: «عم وان رسول‌الله(ص) قد دخل الجنه و رأی النار لما عرج به الی السماء» بله هنگامی که رسول خدا به آسمان عروج کرد، وارد بهشت شد و جهنم را دید. (بحارالانوار، ج 8، ص 119)

در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: بر در بهشت، دو هزار سال قبل از اینکه خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده است: لا اله الا الله، محمد رسول‌الله (همان، ص 131)

گرچه بهشت و جهنم هم اکنون موجود است، ولی اعمال آدمیان در شکل‌دهی به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها نقش دارند. در روایتی می‌خوانیم که هرگاه مؤمن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» می‌گوید: یک درخت در بهشت غرس می‌شود. (همان، 149)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی»

در این متن به مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی» با موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم پرداخته شده است.
No image

مبانی اجتماعی حرمت اعانه به اثم

در این بخش متن سخنرانی با عنوان مبانی اجتماعی حرمت اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم

متن سخنرانی رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم

متن سخنرانی رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

تجلی آیه تعاون در قیام امام حسین

متن سخنرانی تجلی آیه تعاون در قیام امام حسین در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

اصل اساسی اسلام در روابط اجتماعی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان اصل اساسی اسلام در روابط اجتماعی در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

ادله فقهی حرمت اعانه به اثم

در این متن به ادله فقهی حرمت اعانه به اثم با موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS