دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا» (وقایع الایام- ص 295)
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها):

«حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله» (وقایع الایام- ص 295)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود:

«سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا».

توضیح:

«فاطمه (سلام الله علیها) اسوه انفاق در راه خدا»

فاطمه (سلام الله علیها) در انتخاب بین دنیا و آخرت، سرای باقی را برگزید و سیرۀ خویش را بر قناعت به نیازهای ضروری زندگی و انفاق مابقی آن در راه خدا بنا ساخت. بعد از آن که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به فرمان خدا، فدک را به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) بخشید، تمام درآمد آن در اختیار فاطمه (سلام الله علیها) قرار گرفت. فدک، سرزمین حاصل خیزی بود که تمام گندم مورد نیاز مدینه را تأمین می‌کرد. درآمد سالیانۀ فدک را بین 70000 تا 120000 سکّه طلا ثبت کرده‌اند.[1] تمام این درآمد تقدیم فاطمه (سلام الله علیها) می‌شد، امّا آن حضرت فقط به اندازه نیاز ضروری از آن برمی‌داشت و بقیّه را بین فقرا و نیازمندان مدینه تقسیم می‌فرمود.[2] نیازمندان همواره چشم به راه رسیدن درآمد فدک به دستان سخاوتمند فاطمه (سلام الله علیها) بودند تا از انفاق آن بزرگوار، زندگی خویش را سامان ببخشند.

آری، فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رهیده، تمام درآمد فدک را فدای خشنودی خداوند می‌ساخت. باری، ساده زیستی فاطمه (سلام الله علیها) نه پیامد فقر و تحمیل روزگار، بلکه رهاورد انتخابی عارفانه و برخاسته از اوج و غنای روحی آن حضرت بود.

خداوند اقتدا به حضرتش را روزی ما گرداند.

فاطمه! ای همسر شیر خدا!

دخت نبی! شافع روز جزا!

کوثری و چشمه فیض خدا!

از تو زند جوش زلال بقا!

  • [1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 29، ص 116.

  • [2] . شیخ حر عاملی، انبات الهداة، ج 2، ص 116.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی»

در این متن به مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی» با موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم پرداخته شده است.
No image

مبانی اجتماعی حرمت اعانه به اثم

در این بخش متن سخنرانی با عنوان مبانی اجتماعی حرمت اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم

متن سخنرانی رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی»

در این متن به مفهوم شناسی «تعاون»، «بر» و «تقوی» با موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم پرداخته شده است.
No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

ادله فقهی حرمت اعانه به اثم

در این متن به ادله فقهی حرمت اعانه به اثم با موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم پرداخته شده است.
No image

مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان مقابله با اثم و عدوان؛ اساس قیام حسینی در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم آورده شده است.
No image

رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم

متن سخنرانی رابطة نهی از منکر با اعانه به اثم در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS