دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مهدی یثربی کاشانی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید مهدی یثربی کاشانی

خدمات اجتماعى

در سنگر مسجد:

آیت الله یثربى با استقرار در زادگاهش امامت مسجد حاج شعبانعلى پشت مشهدى (مسجد زیارت حبیب بن موسى(علیه السلام)) را به عهده گرفت مسجدى که سالها برادر، و پدر و جدّش امامت آن را بر عهده داشتند.

او همه ساله مراسم سوگوارى و عزادارى ایام محرم و شبهاى احیا را در مسجد و صحن زیارتگاه یاد شده بر پا مى نمود.

در روز تاسوعا و عاشورا و بیست و یکم ماه مبارک رمضان همچون برادر و پدر ساعتها به موعظه و ارشاد مى پرداخت و سخنرانى را با ذکر مصایب اهل بیت(علیهم السلام)، به سبک و حالتى خاص که انبوه شرکت کنندگان را به شدت تحت تأثیر قرار مى داد، به پایان مى رساند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز این مسجد محل برگزارى نماز جمعه شد.

احیاى حوزه

سابقه حوزه هاى علمیه و مدارس دینى در کاشان به سده چهارم هجرى برمى گردد[6] در قرون بعد به ویژه در عصر حاکمان صفویه و قاجار که بزرگانى همچون ملامحسن فیض، ملامحمد مهدى نراقى حیات داشتند، حوزه هاى علمیه این شهر از رونق قابل توجهى برخوردار شد و مدارس جدیدى نیز با توصیه و سرپرستى عالمان وقت ساخته شد و علما و فضلاى بسیارى از شهرهاى مجاور و دور دست براى استفاده و بهره هاى علمى و معنوى به کاشان مهاجرت کردند.

در سال 1322 شمسى حوزه تأسیس یافته آیت الله آقا میر سید على در سال به مدت شش ماه دایر بود و بر اثر تضییقات رژیم پهلوى تعطیل شد و طلاب متفرق شدند. آیت الله سید مهدى یثربى در سال 1347ش به منظور احیاى حوزه یاد شده زمین مناسبى را در نزدیکى آستانه حبیب بن موسى (علیه السلام) خرید و با همکارى نیکوکاران در مدت زمانى کوتاه چند حجره و مدرس و سالن بزرگ سخنرانى ساخت و براى آغاز سال تحصیل آماده کرد.

این مدرسه کوچک در همان سال (1388 ق) با نام و یاد آیت الله آقا میر سید على یثربى افتتاح شد و حدود بیست نفر جوان به تحصیل دروس مقدماتى نزد مدرسان و فاضلان بومى که از دوستان و همدوره اى هاى آیت الله سید مهدى یثربى بودند، مشغول شدند.

سالهاى بعد مدرسه توسعه یافت و برنامه تحصیلى آن به طور قابل ملاحظه اى پیش رفت. پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز عده اى از پذیرفته شدگان از سوى شوراى مدیریت حوزه علمیه قم براى تحصیل به این مدرسه معرفى مى شوند.

در این حوزه که از مقدمات تا سطوح عالى تدریس مى شود، آیت الله یثربى از سال 1355ش براى طلاب و اساتیدى که قصد ادامه تحصیل و تحقیق داشتند و گرماى شدید تابستان کاشان مانع کارشان مى شد. به رغم مخالفتهاى شدید رژیم شاه حوزه علمیه تابستانى مختصر را با نام حضرت ولى عصر(عج) آماده ساخت و امکانات و تسهیلات لازم را براى ادامه تحصیل در تمام فصول سال فراهم نمود که همچنان دایر است.

مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) کاشان نیز با مساعدت و همکارى ایشان تکمیل و راه اندازى شد و از آن پس برنامه هاى درسى آن تحت پوشش مدرسه آیت الله یثربى قرار گرفت که هم چنان فعال است.

به دنبال در خواست عده اى از خواهران منطقه در سال 1363ش مکتب کوثر را با تعدادى اندک از خواهران داوطلب راه اندازى مى کرد که این مرکز در سالهاى بعد با مدیریت و کادر آموزشى و تربیت یافتگان خود اداره گردید و هم اکنون در سطحى وسیع و فعالیت هاى آموزشى و تبلیغى خود را ادامه مى دهد.

تعداد قابل توجهى از طلاب و فضلاى مدرسه علمیه آیت الله یثربى در قبل و بعد پیروزى انقلاب اسلامى در مراکز متعدد و سطوح مختلف تعلیم و تربیت حوزوى و دانشگاهى، مناصب قضایى، امامت جمعه و سایر نهادها و ارگانهاى دولتى و مردمى مشغول فعالیت مى باشند.

در دوران دفاع مقدس تعدادى از طلاب مدارس یاد شده در جبهه هاى جنگ به فیض شهادت رسیدند.

آیت الله سید مهدى یثربى ضمن اشراف کامل بر سه مدرسه (آیت الله میر سید على یثربى - ولى عصر (عج) - امام کاظم (علیه السلام)) و مکتب کوثر و اداره آنها از آغاز تا قبل از بیمارى منجر به وفات، از نخستین کتاب درسى تا دوره خارج را درس گفت. وى طلاب و فضلاى مدارس و خواهران مکتب کوثر را هر هفته و در روزهاى معین از مواعظ اخلاقى و سیره عملى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) و علماى گذشته بهره مند مى ساخت.

اعزام مبلغ

آیت الله یثربى در نخستین سال اقامت در کاشان و در راستاى فعالیتهاى تبلیغى خود تک شد، روستاها و آبادیهاى منطقه را شناسایى کرد. از جمعیت آنها آمار گرفت و نیازهاى مذهبى و کیفیت تبلیغات دینى هر یک را مورد بررسى قرار داد[7] و در ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان همان سال براى تبلیغ و ارشاد مردم با مسئولیت خود روحانى اعزام نمود.

استقبال خوب مردم از مبلغان اعزامى در آن سال و ادامه و گسترش آن در سالهاى بعد موجب شد ایشان دفترى را بدین منظور اختصاص دهد. با تشکیل این دفتر در آغاز دهه سالهاى (1360 - 1350ش) همه ساله تقاضاو در خواست روحانى از سوى مردم این منطقه و حتى شهرهاى استانهاى همجوار بیشتر مى شد.

این روند تا زمان تأسیس دفتر تبلیغات اسلامى حوزه قم و سازمان تبلیغات اسلامى و بعد از آن ادامه یافت. در سراسر کشور تنها منطقه اى که همه روستاهاى آبادش ها، شهرها و بخشهاى آن در ایام تبلیغى روحانى و مبلغ داشت، کاشان بود و به طور قطع مى توان گفت نخستین دفتر اعزام مبلغ در سطح کشور به وسیله آیت الله یثربى در کاشان تأسیس گردید.

از جمله فعالیتهاى این دفتر در سال 1354ش و بعد از آن طرح پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان منطقه کاشان در تعطیلات تابستانى بود.

براى اجراى این طرح در سال یاد شده نخستین دوره تشکیل کلاسهاى آموزش و روخوانى قرآن به وسیله طلاب و مبلغان جوان کاشان در تمامى مساجد و تکایاى محلى شهر و روستایى برگزار گراید.

دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلى با ذوق و شوق در این کلاسها شرکت کردند و ضمن یاد گرفتن و خواندن قرآن، احکام شرعى مورد نیاز خود را آموختند. در پایان اولین دوره تعلیم یافتگان و مربیان مورد تشویق و تقدیر آیت الله یثربى قرار گرفتند.

یکى از فواید این دوره این بود که برخى از آموزش دیدگان در سالهاى بعد هر یک در محله خود کلاسهاى یاد شده را دایر کردند و آموزشهاى خود را در طول سال و به صورت هفتگى ادامه دادند.

ارتباط مستقیم نوجوانان و جوانان با روحانیان جوان در آن شرایط از دیگر فواید این دوره بود که موجب گردید از هر روستا و منطقه اى در کاشان یک یا چند نفر از دانش آموزان پس از اتمام دوره هاى تحصیلى راهنمایى یا متوسطه براى تحصیل علوم دینى به حوزه هاى علمیه کاشان یا قم روى آوردند.[8]

دیگر آنکه بیشتر دانش آموزانى که در تظاهرات سال هاى (56 و 1357ش) شرکت مى کردند و در بخش اطلاعیه ها و فعالیت داشتند و در زمان جنگ در جبهه ها حاضر شدند، از تربیت شدگان آن کلاسهاى قرآن بودند.

در میان مردم

آیت الله یثربى پس از استقرار در کاشان از نخستین ساعات روز تا پاسى از شب به غیر از ساعاتى در ایام تحصیلى را به پاسخگویى به اقشار مختلف اختصاص داد.

مراجعات مردم بیشتر براى استخاره، دعا و عریضه، صلح نامه، قسّامه، وصیت نامه، اجراى صیغه عقد، اذان و اقامه نوزادان، سفارش بیماران به مراکز درمانى و پزشکان، ارجاع افراد جویاى کار به ادارات و کارخانجات، رفع اختلافات خانوادگى و محلى، اختلافات کاسبان و تاجران، کمک مالى به فقر، دریافت وجوهات شرعى، صدقات و کفارات و مصرف آنها تعیین روحانى براى مسجد و جلسات سخنرانى مهم و غیره بود.

از خدمات شایسته ایشان تأسیس صندوق قرض الحسنه جاوید در سال 1351ش است. این صندوق به انگیزه ى فراهم آوردن تسهیلات مادى براى ازدواج جوانان و پرداخت وام به طبقات متوسط و فقیر تشکیل شد و با جذب سرمایه هاى مردمى به کار خود ادامه داد.

هم اکنون این صندوق و شعبات آن در منطقه کاشان براى خدمت رسانى دایر است تأسیس درمانگاه با کمک برخى مؤمنان در شهر کاشان که مورد استفاده همگان مى باشد، از دیگر فعالیتهاى اوست. آیت الله یثربى در سال 1357ش براى اسکان موقت زائران مستمند زائر سراى رضویه در شهر مشهد مقدس را آماده پذیرایى کرد و در سالهاى بعد بناهاى دیگرى را به آن افزود که هم اکنون نیز مهیاى پذیرایى است.

براى رفاه حال دانشجویان کاشانى با یارى نیکوکاران قطعه زمینى را براى احدات خوابگاه دانشجویى تهیه نمود و در سال 1370ش کلنگ احداث بناى آن را با نام و یاد مرحوم فیض کاشانى به زمین زد و سال بعد ساخت ساختمان آن شروع شد و از سال 1375 مورد بهره بردارى قرار گرفت.

احداث گورستان دارالسلام در خارج از شهر، اداره و صرف عواید موقوفات متعدد و پراکنده در جاهاى تعیین شده آن از جمله موقوفات آیت الله حاج شیخ محمود نجفى، آستانه حبیب موسى(علیه السلام)، چند مسجد، حمام و مدرسه نیز بخشى از فعالیتها و خدمات این عالم خدمتگزار بود[9].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

کنوانسیون اروپایی حقوق بشر  ⣬HR)

کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR)

مراد از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که گاهی از آن به اختصار با نام کنوانسیون اروپایی نیز یاد می‌شود، در حقیقت «کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی» است که از آن با علایم اختصاری (ECHR) هم در برخی متون یاد می‌شود.
اعلامیه سازمان ملل متحد درباره حقوق مردمان بومی ʁ)  United Nations Declaration on the Rights of Indigenous peoples

اعلامیه سازمان ملل متحد درباره حقوق مردمان بومی (1) United Nations Declaration on the Rights of Indigenous peoples

در کنار تصویب اسناد حقوق بشری عام که به حقوق و آزادی‌های تمامی انسان‌ها صرف نظر از تعلقاتی چون جنسیت، مذهب، تابعیت، رنگ، نژاد و...
کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز  Convention Against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز Convention Against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

عمل ننگین شکنجه یکی از بارزترین موارد نقض حقوق بشر است که به شدید ترین وجه کرامت انسان را مورد تعرض قرار می‌دهد و در راستای مبارزه با آن اقدامات بین المللی و منطقه‌ای و ملی متعددی تاکنون صورت پذیرفته است.
میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) که گاهی از آن به اختصار تحت عنوان «میثاق حقوق مدنی و سیاسی» یا با علایم اختصاری ICCPR یا CCPR نیز در متون یاد می‌شود در زمره مهمترین اسناد بین المللی در حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی است که منعکس کننده حقوق معروف به نسل اول حقوق بشر است.
Powered by TayaCMS