دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی

No image
باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم گفت: مدیران حوزه باید با الگو قراردادن شهید قدوسی از کثرت‌گرایی شغلی پرهیز کنند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی اصفهانی، مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله قدوسی پرداخت و ضمن انتقاد از چند مسؤولیتی بودن برخی از مدیران حوزه گفت: آیت الله شهید قدوسی هیچ‌گاه حاضر نشد در یک زمان چندین مسؤولیت مختلف را قبول کند؛ زیرا ایشان معتقد بود یک مدیر با داشتن چندین مسؤولیت نمی‌تواند مدیریت موفقی داشته باشد.
وی با بیان این‌که مدیران ما در شیوه مدیریتی خود باید شهید قدوسی را با عنوان الگو انتخاب کنند، اظهار داشت: وقتی آیت‌الله میرزا هاشم آملی، مدرسه ولی‌عصر(عج) واقع در خیابان معلم را تأسیس کرد، از شهید قدوسی خواست تا مدیریت این مدرسه را قبول کند؛ اما شهید قدوسی قبول نکرد و گفت: سبب موفقیت من در مدرسه حقانی این بود که وقتم را برای عده‌ای خاص و محدود صرف کرده‌ام و اگر بخواهم مدیریتم را توسعه دهم، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شود.
این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه امروزه مدیران ما این‌گونه نمی‌اندیشند و همزمان در چندین جایگاه مدیریتی مشغول به کار هستند؛ اما وقتی شهید قدوسی طلبگی می‌کرد؛ دیگر دنبال حج و عمره و پول و ریاست نبود.
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) بیان داشت: مسؤولان ما باید کثرت‌طلبی شغلی را کنار بگذارند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این‌که شهید قدوسی برای مجریان ما بهترین الگو است؛ اما تمایلی برای مطرح کردن چنین الگوهایی نیست، چنانچه برای شاگردان وی همایش‌ها و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شود؛ اما شخصیت خودش هنوز درحوزه‌های علمیه محجور است.
محقق حوزه علمیه قم با اشاره به فضای سنگین فکری حوزه در زمان مدیریت شهید قدوسی تأکید کرد: فضای حوزه علمیه در آن زمان بسیار محدود بود، به‌طوری که اگر می‌خواستید، درس تاریخ اسلام یا تفسیر دائر کنید، استادی پیدا نمی‌شد. یادم می‌آید ایشان یک استاد اعتقادات می‌خواستند تا این مبحث ر ابه صورت عمیق، زیبا و دنیا‌پسند مطرح کند؛ اما کسی را پیدا نکردند؛ حتی برخی از بزرگان حوزه هم که آمدند، نتوانستند با این شرائط تدریس کنند.
حجت‌الاسلام رفیعی همچنین به تشریح دیدگاه شهید آیت‌الله قدوسی درباره کتاب‌های حوزه پرداخت و ادامه داد: زمانی که شهید قدوسی درس اصول فقه را جایگزین قوانین کردند، در حوزه می‌گفتند؛ سواد از بین رفت و اصول کشته شد؛ اما حقیقتاً این طور نبود؛ زیرا دیدگاه شهید قدوسی این بود که کتاب‌های درسی یک مسأله است و کتاب‌های علمی مسئله‌ای دیگر، مثلاً ایشان کتاب شرح منظومه ملا‌هادی سبزواری را علمی می‌دانستند؛ اما درسی نمی‌دانستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این‌که آیا شهید قدوسی قصد داشت، روشنفکری اسلامی را در حوزه نهادینه کند؟ گفت: اگر روشنفکری را به معنای غربی آن لحاظ کنیم که عده‌ای هم با همین معنا در مقابل امام راحل(ره) قرارگرفتند، نه؛ اما اگر به معنای قرآنی آن که نور است و سبب روشنی بخشیدن به جامعه و انسان‌ها می‌شود، شهید قدوسی از پیشگامان روشنفکری اسلامی در حوزه بوده و توانست شاگردانی را تربیت کند که در کنار اصولگرا‌بودن، متحجر نباشند.
حجت الاسلام رفیعی اصفهانی همکاری میان شهید آیت‌الله قدوسی و شهید آیت‌الله بهشتی را در حوزه مثال‌زدنی دانست و خاطر نشان کرد: شیرین‌ترین، خالص‌ترین و بی‌ریا‌ترین همکاری را این دو عزیز و بزرگوارانی مانند آیت‌الله مشکینی، جنتی، مصباح یزدی و خزعلی برقرارکرده بودند؛ اما همه این بزرگان، احترام ویژه برای شهید بهشتی قائل بودند.
وی در پایان بزرگ‌ترین خصوصیت شهید آیت‌الله قدوسی را در کنار ایمان و اخلاص، نظم وی دانست و افزود: اگر شهید قدوسی امروز زنده بود، امام نظم بود؛ زیرا نظم با گوشت، پوست و خون او عجین شده بود.
 
منبع: www.rasanews.com
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حکمت 17 نهج البلاغه : ضرورت رنگ كردن موها

حکمت 17 نهج البلاغه موضوع "ضرورت رنگ كردن موها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 2 نهج البلاغه : شناخت ضدّ ارزش‏ها

حکمت 2 نهج البلاغه موضوع "شناخت ضدّ ارزش‏ها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 31 نهج البلاغه : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير

حکمت 31 نهج البلاغه به تشریح موضوع "ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير" می پردازد.
No image

حکمت 16 نهج البلاغه : شناخت جايگاه جبر و اختيار

حکمت 16 نهج البلاغه به موضوع "شناخت جايگاه جبر و اختيار" می پردازد.
No image

حکمت 1 نهج البلاغه : روش برخورد با فته ها

حکمت 1 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با فتنه‏ ها" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 380 نهج البلاغه : شناخت خوبی ها و بدی ها

حکمت 380 نهج البلاغه به موضوع "شناخت خوبی ها و بدی ها" اشاره می کند.
No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 289 نهج البلاغه : ضرورت عبرت گرفتن

حکمت 289 نهج البلاغه به موضوع "ضرورت عبرت گرفتن" می پردازد.
No image

حکمت 371 نهج البلاغه : اقسام روزی و پرهیز از حرص زدن

حکمت 371 نهج البلاغه به موضوع "اقسام روزی و پرهیز از حرص زدن" می پردازد.
Powered by TayaCMS