دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سفر به مشهد

No image
سفر به مشهد

سفر به مشهد

بعد از شش سال توقف در کرمانشاه، عزم زیارت حضرت على بن موسى الرضا(علیه السلام) کرد و براى اینکه زیارتش با بصیرت بیشتر باشد، شروع به تألیف کتابى در آداب زیارت امام رضا(علیه السلام)کرد. از این سفر خاطراتى خواندنى به یادگار مانده که یکى از آن ها چنین است:

«و چون در مشهد مقدس شرفیابى آستانه مبارکه حاصل شد کورى که از کرمانشاهان به همراهى آمده بود، آمد و گفت: آمده ام به پناه این آستانه، چه بگویم؟ گفتم به زبان کردى خود بگو چشم خود را مى خواهم، زیادتر مگو و خود را در آن آستانه بینداز، شفا خواهى یافت، ان شاء الله. رفت و چنین کرد و در سه شبانه روز با ریسمان خود را به پنجره بیرون بست و غذایى چندان نخورد. در وقت اذان صبح شب سیم آن پناه دردمندان در میانه خواب و بیدارى او را به خواست خداوند جل شأنه شفا مرحمت فرمود و مردم به رسم خود لباس او را بردند و کسى در فکر تشریفات این معجزات نشد. و بزرگ آستانه که از دیوانیان بود، اعتنا نمى کرد. حقیر چاوش را گفتم که در میان شهر بانگ کند هر کس مى خواهد معجزه تازه را بداند، بعد از نماز ظهر در ایوان بزرگ حاضر شود تا آگاه شود و این شعر را هم ساختم و به دست زوار دادم:

 ,شکر لله از طواف مرقد شاه رضا *** کورى از کرمانشاهان گرفت از شه شفا

و چند نسخه کردم و به دست رؤساى هر دسته از زوار دادم و گفتم حفظ کنند و باید جمیع زوار سینه زنان در درب منزل حاضر شوند و این شعر در زبان آنها روان باشد و جمیعاً یک دفعه در ایوان گرم سینه زدن و این شعر خواندن باشند. چنین کردند و از طرف خیابان بالاى سر داخل صحن مقدس شده، ایوان مبارک را مجلس کردند... حقیر عبایى به دوش کرده، آمدم و بر منبر ایوان بر آمدم و مردم را ساکت کردم و گفتم که بناى خداوند جل شأنه در مقام محبت پیغمبران و اوصیاى ایشان در حیات ایشان بر اظهار معجزات است از دست ایشان، اگر چه اهل بصیرت از صفاى باطن بفهمند و لکن بعد از ثبوت حجیت، تجدید معجزه لازم نیست و با وجود این به جهت تقویت قلوب ضعفاى شیعه همه ساله از ائمه ما معجزات بروز مى کند به خصوص نزد قبور ایشان و چند معجزه اى که در عتبات دیده بودم ذکر کردم و گفتم از جمله آنها معجزه اى است که از این حجت خدا تعلق گرفته است به این کور گدا و اشاره کردم به این کور که برخیز. همین که برخواست گفتم بچه کرد است این جا تن ضعیف و دل خسته مى خرند. با اخلاص آمد و شفا گرفت و جمیع زوار شاهد کورى او هستند و بینایى او معلوم است. شنیده ام تشریفات اعجاز این آستانه را بجا نیاورده اند که بر ما معلوم نشده، من اعلام کردم که تا چهل روز تمام بلاد را پر خواهد کرد نهایت از نقاره و کُرنا اعلام دور صحن بود. بارى چیزى نگذشت که جمیع تشریفات بجا آوردند و تمام شیعه براى نعمت بزرگ خدا را شکر کردند.»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید علی میبدی

سید علی میبدی

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حکمت 17 نهج البلاغه : ضرورت رنگ كردن موها

حکمت 17 نهج البلاغه موضوع "ضرورت رنگ كردن موها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 2 نهج البلاغه : شناخت ضدّ ارزش‏ها

حکمت 2 نهج البلاغه موضوع "شناخت ضدّ ارزش‏ها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 31 نهج البلاغه : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير

حکمت 31 نهج البلاغه به تشریح موضوع "ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير" می پردازد.
No image

حکمت 16 نهج البلاغه : شناخت جايگاه جبر و اختيار

حکمت 16 نهج البلاغه به موضوع "شناخت جايگاه جبر و اختيار" می پردازد.
No image

حکمت 1 نهج البلاغه : روش برخورد با فته ها

حکمت 1 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با فتنه‏ ها" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 286 نهج البلاغه : فاصله ميان شرق و غرب

حکمت 286 نهج البلاغه به تشریح موضوع "فاصله ميان شرق و غرب" می پردازد.
No image

حکمت 344 نهج البلاغه : اعتدال در پرداخت به امور خانواده

حکمت 344 نهج البلاغه به موضوع "اعتدال در پرداخت به امور خانواده" می پردازد.
No image

حکمت 112 نهج البلاغه : انسان و انواع آزمايش ها

حکمت 112 نهج البلاغه موضوع "انسان و انواع آزمايش‏ها" را بیان می کند.
Powered by TayaCMS