دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرايی تعليم قرآن قبل از خلقت و بيان انسان

No image
چرايی تعليم قرآن قبل از خلقت و بيان انسان

پرسش:

چرا در سوره «الرحمن» تعليم قرآن قبل از آفرينش انسان و آموزش بيان آمده است؟

پاسخ:

خداوند در آيات اول سوره الرحمن مي فرمايد:

«الرحمن» «علّم القرآن» «خلق الانسان» «علّمه البيان» «خداوند گسترده مهر» به انسان آموزش قرآن داد و انسان را آفريد به او بيان آموخت».

بايد به طور طبيعي مي فرمود: خدا انسان را خلق کرد بعد به او بيان را آموزش داد و بعد قرآن را به او آموخت. ولي در اينجا ترتيب طبيعي به هم خورده؛ که در اين باره مفسرين می‌گويند:

علت به هم خوردن ترتيب طبيعي اين آيات اين است که خداوند مي خواسته عظمت آموزش قرآن را يادآوري کند که اينقدر مهم است که قبل از نعمت خلقت انسان به آن اشاره شده است.

آري ارزش انسان به تعليم قرآن است، و به عبارت ديگر ارزش انسان به ارتباط او با وحي بستگي دارد.

و مي دانيم که قرآن هم از جهت اصل آموزش و تعليم و تربيت مهم است، و هم از جهت محتوا، و بديهي است که آموزش قرآن، مقدمه معرفت به قرآن و عمل به محتواي آن است.

نکته قابل توجه در اينجا اين است که در اين آيات «عطف ترتيبي» نيامده چنانچه برخي پنداشته اند، و نفرموده، «علم القرآن فخلق الانسان» تا ترتيب را برساند و تقدم و تأخري را ثابت کند؛ بلکه چينش اين جملات، به خاطر اهميت قرآن، مقدم و موخر شده، و شايد خداوند ترتيبي خاص را اراده نکرده باشد.

بنابراين آنجا که بحث آموزش قرآن است، بر آفرينش انسان مقدم شده است. «علم القرآن، خلق الانسان» اما آنجا که آموزش علوم ديگر مطرح است، آفرينش انسان مقدم شده است. «خلق الانسان من علق... الذي علم بالقلم» (علق- 4-2) اين بدان معني است که قرآن برانسان شرافت و تقدم دارد. يعني فکر و معرفت برجسم و طبيعت مادي مقدم است و قرآن سرآمد تمام کتاب ها و انسان سرآمد تمام مخلوقات است و انسان در سايه فراگيري قرآن به کمال خلقتش دست مي يابد.

اما واژه «بيان» يک مفهوم گسترده اي دارد که گاهي همين «سخن گفتن» از آن اراده می‌شود. ولي اينجا مقصود عام است يعني به انسان «سخن گفتن» و انواع «استدلالات عقلي و منطقي» را آموخت.

آري يکي از موارد آن معناي عام، «سخن گفتن» است و البته مي دانيم که سخن گفتن يکي از پيچيده ترين و مهم ترين نعمت هاي الهي است که بسياري از علوم بشر از همين طريق، نقل و انتقال و رشد مي يابد و همچنين خود لغات و دستگاه هاي صوتي و نيز زبان هايي که در دنيا وجود دارد، اينها همه از نشانه هاي عظمت پروردگار است.

    روزنامه كيهان، شماره 21658 به تاريخ 8/4/96، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حکمت 17 نهج البلاغه : ضرورت رنگ كردن موها

حکمت 17 نهج البلاغه موضوع "ضرورت رنگ كردن موها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 2 نهج البلاغه : شناخت ضدّ ارزش‏ها

حکمت 2 نهج البلاغه موضوع "شناخت ضدّ ارزش‏ها" را مطرح می کند.
No image

حکمت 31 نهج البلاغه : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير

حکمت 31 نهج البلاغه به تشریح موضوع "ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير" می پردازد.
No image

حکمت 16 نهج البلاغه : شناخت جايگاه جبر و اختيار

حکمت 16 نهج البلاغه به موضوع "شناخت جايگاه جبر و اختيار" می پردازد.
No image

حکمت 1 نهج البلاغه : روش برخورد با فته ها

حکمت 1 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با فتنه‏ ها" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 166 نهج البلاغه : راه درمان ترس

حکمت 166 نهج البلاغه موضوع "راه درمان ترس" را مطرح می کند.
No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 14 نهج البلاغه : روش برخورد با خويشاوندان

حکمت 14 نهج البلاغه به تشریح موضوع "روش برخورد با خويشاوندان" می پردازد.
No image

حکمت 423 نهج البلاغه : اقسام روزی

حکمت 423 نهج البلاغه به موضوع "اقسام روزی" اشاره دارد.
Powered by TayaCMS