دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 23 اسفند ماه 1396

پرسش:

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟

پاسخ:

مسئله‌ای از قدیم میان متکلمین مطرح بوده و آن این است که آیا بهشت و جهنم مخلوقند، یعنی الان وجود دارند، یا اینکه بعدها خلق می‌شوند؟ بزرگان شیعه بالخصوص، می‌گویند که «اعتقادنا ان الجنه و النار مخلوقان» اعتقاد این است که الان هم بهشت و هم جهنم وجود دارد و خلق شده است. ولی در عالمی دیگر است، در حال حاضر وجود دارد، ولی از ما مخفی است.

در این زمینه هم آیات و هم روایات زیاد داریم. دلیلش از آیات قرآن کریم یکی همین است «و از لفت الجنه للمتقین، و برزت الحجیم للغاوین» بهشت نزدیک می‌شود به متقیان و جهنم آشکار می‌شود برای گمراهان. (شعراء- 90 و 91)

در آیه دیگری، تعبیر قرآن کریم این است: و برزت الجیم لمن یری» و جهنم برای هر بیننده‌ای آشکار می‌گردد. (نازعات - 36)

همچنین در سوره تکاثر آیات 5 و 6 خداوند می‌فرماید: کلا لوتعلمون علم الیقین، لترون الجحیم» چنان نیست (که شما خیال می‌کنید) اگر شما علم الیقین به آخرت داشتید (افزون طلبی، شما را از خدا غافل نمی‌کرد)، قطعاً شما جهنم را می‌دیدید. و بعضی دیگر آیه «وان جهنم لمحیط بالکافرین» را هم یک دلیل گرفته‌اند. این آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «همانا جهنم به کافران احاطه دارد» (توبه- 49- عنکبوت- 54) نمی‌گوید: جهنم در آینده احاطه پیدا می‌کند. (آشنایی با قرآن، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 11، ص 272)

بهشت و جهنم از دیدگاه روایات

«هروی» به امام رضا(ع) عرض می‌کند: یابن رسول‌الله، آیا بهشت و جهنم هم اکنون آفریده شده‌اند؟ امام فرمود: «عم وان رسول‌الله(ص) قد دخل الجنه و رأی النار لما عرج به الی السماء» بله هنگامی که رسول خدا به آسمان عروج کرد، وارد بهشت شد و جهنم را دید. (بحارالانوار، ج 8، ص 119)

در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: بر در بهشت، دو هزار سال قبل از اینکه خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده است: لا اله الا الله، محمد رسول‌الله (همان، ص 131)

گرچه بهشت و جهنم هم اکنون موجود است، ولی اعمال آدمیان در شکل‌دهی به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها نقش دارند. در روایتی می‌خوانیم که هرگاه مؤمن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» می‌گوید: یک درخت در بهشت غرس می‌شود. (همان، 149)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه 236 نهج البلاغه : ياد مشكلات هجرت

خطبه 236 نهج البلاغه موضوع "ياد مشكلات هجرت" را مطرح می کند.
No image

خطبه 237 نهج البلاغه : سفارش به نيكوكارى

خطبه 237 نهج البلاغه موضوع "سفارش به نيكوكارى" را بررسی می کند.
No image

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 : وصف شاميان

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 موضوع "وصف شاميان" را مطرح می کند.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 241 نهج البلاغه : تشويق براى جهاد

خطبه 241 نهج البلاغه به موضوع "تشويق براى جهاد" می پردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 : مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 به تشریح موضوع "مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان" می پردازد.
No image

خطبه 51 نهج البلاغه : فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات‏

خطبه 51 نهج البلاغه موضوع "فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات‏" را بررسی می کند.
No image

خطبه 66 نهج البلاغه : آموزش تاكتيك‏هاى نظامى

خطبه 66 نهج البلاغه موضوع "آموزش تاكتيك‏هاى نظامى" را بیان می کند.
No image

خطبه 57 نهج البلاغه : خبر از سلطه ستمگرى بى باك

موضوع خطبه 57 نهج البلاغه درباره "خبر از سلطه ستمگرى بى باك" است.
Powered by TayaCMS