دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش[امام زمان]! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش!...» (ینابیع المودّة ، ج 2، ص 388)
عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»
عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

عن النبی(ص):

«طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

(ینابیع المودّة ، ج 2، ص 388)

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش[امام زمان]! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش!...»

توضیح:

«خوشا به حال محبان مهدی»

عن النبی(ص):

«طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته، اولئکَ الّذین وَصَفَهُمُ اللهُ فِی کتابِهِ وَ قال: (هدًی لِلمتّقین الّذینَ یُومِنونَ بِالغَیبِ[1][2]

پیامبر اسلام(ص) فرمود:

«خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش! همانان که خداوند در کتابش چنین وصفشان فرموده است: ([قرآن]هدایتی برای پرواپیشگان است؛ همانان که به غیب ایمان و باور دارند)

چون آن یگانه دوران را بشناسیم، عشق و محبت فطر‌ی‌اش در قلب و جان ما شعله‌ور می‌شود و ما را از مقام «مهدی شناسی» به «مهدی محبی» می‌رساند. اصل محبت و دوستی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امری فطری و قلبی است که در روح و جان پاکزادان به ودیعت نهاده شده است. تنها ناپاکزادگانند که از این محبت به طور کامل بی‌بهره‌اند، چنانچه امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید:

«هر کس در قلب خویش، محبت ما اهل بیت (علیهم السلام) را یافت، خداوند را بر نخستین نعمت که نعمت پاکزادی است، شکر نماید».

اما آنچه از ما خواسته‌اند، پرورش و عمق بخشیدن به این محبت و رساندن آن به درجه «مودت» است.

مودت، محبتی است که سراسر وجود انسان را دربرمی‌گیرد و بر نیات و رفتار و گفتار محب تاثیر گذارد و این همان چیزی است که خداوند متعال به عنوان اجر رسالت از ما طلب کرده است:

«بگو بر رسالت خویش از شما پاداشی نمی‌خواهم، جز مودت اهل بیتم»

مقام «مودت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» همان مقام اقامت در محبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صاحبان این مقام را در حدیث فوق می‌ستاید و مصداق اصلی «پروا پیشگان و غیب باوران» را «مقیمان محبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» معرفی می‌فرماید.

  • [1] . بقره (2)، 2 و 3.
  • [2] . حنفی قندوزی، ینابیع الموده ، ج 2، ص 388.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه 236 نهج البلاغه : ياد مشكلات هجرت

خطبه 236 نهج البلاغه موضوع "ياد مشكلات هجرت" را مطرح می کند.
No image

خطبه 237 نهج البلاغه : سفارش به نيكوكارى

خطبه 237 نهج البلاغه موضوع "سفارش به نيكوكارى" را بررسی می کند.
No image

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 : وصف شاميان

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 موضوع "وصف شاميان" را مطرح می کند.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 241 نهج البلاغه : تشويق براى جهاد

خطبه 241 نهج البلاغه به موضوع "تشويق براى جهاد" می پردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

خطبه 209 نهج البلاغه بخش 2 : برخورد با تفكّر ترك دنيا

موضوع خطبه 209 نهج البلاغه بخش 2 درباره "برخورد با تفكّر ترك دنيا" است.
No image

خطبه 18 نهج البلاغه بخش 1 : نكوهش اهل راى (خودمحورى در قضاوت)

موضوع خطبه 18 نهج البلاغه بخش 1 درباره "نكوهش اهل راى (خودمحورى در قضاوت)" است.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS