دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وهابیت و میراث اسلامی

No image
وهابیت و میراث اسلامی

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : وهابيان، ميراث اسلامي، كربلا، بقيع

وهابیان پیرو محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان تمیمی نجدی (1115- 1206) هستند او پیرو مکتب ابن تیمیه و شاگرد او ابن قیم الجوزی بود که عقائد جدیدی را در جزیره العرب بنا نهاد.[1]سیره مستمره علمای بزرگ شیعه بر این بوده و همیشه از استدلال استفاده و حتی به صورت تحدی مطرح می‌کردند. این نشان می‌دهد که پایه و اساس اعتقادات شیعه بر استدلال استوار است.همچنانکه مشاهده می‌کنیم شیعه در هیچ زمانی از تاریخ با جنگ ابتدائی برای شیعه کردن دیگران موافق نبوده و همیشه کار خود و مذهبش را با استدلال پیش برده و همیشه با ایجاد جلسات گفتگو و تالیف کتب و با در اختیار گذاشتن کتابها نزد مردم، آنها را به استدلالات دینی و عقلی دعوت کرده اند و همیشه عامل به این مطلب بوده اند که برای خدا بر مردم دو نوع حجت است یکی ظاهر و آشکار و یکی باطنی و مخفی . اما آشکار از آن حجتها انبیا و پیامبران و ائمه معصومین هستند و مخفی از آن عقل می باشد[2].

و این آیه را نصب العین خود قرار داده که:

«قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»[3]

و مخالفانش را دعوت به استدلال و برهان می‌نماید. اما وهابیت در هر کجا وارد شده است، اولا دست به کشتار مردم زده است و ثانیا علوم و فرهنگ و مذهب آنجا را به هم ریخته است. از کارهای ناپسند این طائفه حمله به شهر مقدس کربلا در سال 1226 می‌باشد که در 18 ذی الحجه همان سال اتفاق افتاد. این کار بزرگترین فاجعه تاریخ کربلا بعد از عاشورا بود که تاریخ نویسان آن را عاشورای دوم نام نهادند. زمانی که سپاه وهابیان به کربلا رسید اکثر مردم برای زیارت نجف به آنجا رفته بودند. مردم کمی که درشهر مانده بودند به سرعت دروازه‌ را بسته بودند. وهابیان که حدود 600 شتر سوار و چهار صد اسب سوار بودند بالاخره وارد شهر شدند و مردم را کشتند. و شروع به تخریب مکان مقدس مسلمانان بالاخص شیعیان و قبر امام حسین (ع) کرده و طلا و جواهرات را به غارت بردند و 50 نفر را در کنار ضریح و پانصد نفر را در صحن کشتند.[4]

آنها همچنین در هشتم شوال 1344 به دستور فقیهان وهابی مدینه، که به ویران ساختن ائمه بقیع فتوا داده بودند شروع به تخریب آن مکان مقدس نمودند در سال 1318 قبرها و گنبدهایی که در مزار بزرگان مکه بود تخریب و ویران نمودند. می‌توان گفت وهابیت به هر شهری حمله کرده است یکی از اصلی ترین اهداف وی آثار فرهنگی آن شهر بوده است. یکی از کارهایی که ننگ دائمی برای وهابیت به همراه داشته است آتش زدن کتابخانه بزرگ المکتبه العربیه بودکه بیش از شصت هزار عنوان کتاب گرانقدر کم نظیر و بیش از چهل هزار نسخه خطی منحصر به فرد داشت که در میان آنان آثار خطی دوران جاهلیت و قرار داد یهودیان با کفار قریش بر ضد رسول خدا وجود داشت و همچنین آثار خطی امیرالمؤمنین (ع) ابوبکر، عمر، خالد بن ولید و ... در آنجا موجود بود در همین کتابخانه بتهایی که در هنگام ظهور اسلام مورد پرستش بوده من جمله لات و عزی و هبل و منات وجود داشت که همه بدست وهابیان از بین رفت.[5] مورد بعد حمله نجف و از بین بردن کتب کتابخانه آستان آن حضرت است و امروز هم می‌بینیم که طالبان همان شیوه را در افغانستان ادامه داده و آثار فرهنگی آنجا را از بین می‌برد. بنابر این وقتی این کارها را در قدیم و هم اکنون با هم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم این کارنامه سیاه وهابیت در آن زمان با امروزه یکسان بوده و فقط و فقط تغبیر در شیوه و عملکرد آنان است که ما از باب مشت نمونه خروار ذکر ‌کردیم.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS