دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارتباط با امام زمان(عج)

No image
ارتباط با امام زمان(عج)

ارتباط با امام زمان(عج)

بدون تردید مراجع و فقهاى امامیه که به مراتبى از فضل و کمال و معنویت نائل مى شوند، با یگانه حجت الهى حضرت ولى عصر(عج)ارتباط معنوى و در برخى مواقع تشرف حضورى دارند. شواهد و مدارک تاریخى موارد متعددى از این روابط را به ما بازگو مى کند. ابن جنید نیز در ردیف همین عالمان بزرگ شیعى است. او که در عصر غیبت صغرى و ایام حیات سفیران خاص حضرت مى زیست، فرصت بهتر براى درک محضر حضرت امام زمان(علیه السلام) داشت. ابن جنید مورد اعتماد امام زمان(علیه السلام) بود و امانت هایى را از آن حضرت نزد خود داشت. ابوالعباس نجاشى مى گوید:

«نزد او تعدادى وجوهات نقد و شمشیرى از ناحیه حضرت صاحب العصر(علیه السلام)بود. علامه حلى نیز این سخن را تأیید کرده است.»[33]

علامه بحرالعلوم به نقل از یافعى مى نویسد: «معزالدوله که ابن جنید را به عنوان مرجع خویش قرار داده بود، در سال 356از دنیا رفت. او 27 سال بعد از رحلت آخرین سفیر امام زمان(علیه السلام)ابى الحسن على بن محمد سمرى درگذشت، یعنى وفات سمرى در سال 329مى باشد، بنابراین ابن جنید اسکافى که در زمان معزالدوله از سال 334 تا 356 به عنوان رهبر شیعیان مورد عنایت بود، عصر غیبت صغرى را کاملا درک کرد و از رجال غیبت صغرى و معاصر با نواب خاص حضرت مهدى(عج) است. مطمئناً چنین عالم شناخته شده شیعى با سفیران حضرت ارتباط داشته است.»[34]

سید حسن صدر در تأسیس الشیعه آورده است:

«ابن جنید معاصر على بن بابویه پدر شیخ صدوق و معاصر حسین بن روح نوبختى سفیر سوم امام زمان(علیه السلام) است و از على ابن العزافر شلمغانى از مرتبطین با ناحیه مقدسه روایت کرده است. هارون بن موسى تلعکبرى نیز از او روایت مى کند.»[35]

او همچنین کتاب ازالة الران عن قلوب الاخوان را در موضوع انتظار و مهدویت نوشته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
Powered by TayaCMS