دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه پیام نور گفت: نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد آیات علم بود و اساس فرهنگ اسلام بر علم است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این مرجع تقلید افزود: مزیت آدم بر فرشتگان که سبب سجده‌ی آن‌ها بر آدم شد علم بوده است.
وی با بیان اینکه آغاز خلقت بشر با علم بوده است، تصریح کرد: هدف بعثت پیامبر(ص) تعلیم و تربیت بوده است و آغاز خلقت و آغاز قرآن بر محور علم استوار است.
مکارم شیرازی افزود: در دوره‌ای که علما و بزرگان ما قدم به عرصه‌ی وجود گذاشتند، اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود و علمای علوم تجربی و آزمایشگاهی خود را به بند می‌کشید و آن‌ها را مرتد می‌دانست و دانشمندان ما بودند که در کنار علمای دینی پرورش می‌یافتند.
وی ادامه داد: ما باید تاریخ علم اسلام را از ابتدای آن تدوین کرده و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم.
این مرجع تقلید گفت: اگر جوانان پیشینه علمی و تاریخی اسلام را بدانند اعتماد به نفس لازم برای ایجاد نوآوری و ابتکار و خلاقیت در آنان به وجود خواهد آمد.
او با اشاره به وضع زمانی و آلودگی بعضی از رسانه‌ها گفت: دشمن می‌خواهد با آفات و آلودگی بر دانشگاه ما راه پیدا کند تا از این آلودگی‌ها حمایت کند؛ ما نباید بگذاریم که آن قسمت از فرهنگ فاسق غرب بر دانشگاه ما تسلط پیدا کند.
مکارم شیرازی ادامه داد: برنامه‌ی سالم، کتاب درسی سالم، استاد که برنامه‌های سالم را آموزش دهد و امور جانبی که از لحاظ دینی به تقویت دانشجویان بپردازد 4 نکته‌ای است که در دانشگاه‌ها نباید فراموش شود.
وی با بیان اینکه رابطه‌ی حوزه و دانشگاه باید قوی‌تر از گذشته باشد، تصریح کرد: حوزه‌ی علمیه با داشتن 400 پژوهشگاه در علوم مختلف می‌تواند کمک خوبی برای دانشگاه در زمینه‌ی علوم انسانی باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به مسایل فرهنگی دانشگاه‌ها افزود: ‌در زمان کنونی اسباب فساد افزایش یافته و در مقابل آن ما باید عقاید دینی و فرهنگی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم در مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم.
وی با بیان اینکه بومی‌سازی دانشگاه‌ها مساله‌ی مهمی است گفت: ‌بومی کردن دانشگاه به خصوص در مورد دختران بسیار مهم است و این امر باید تقویت شود تا مشکلات اخلاقی که به واسطه‌ی بومی نبودن ایجاد می‌شود، حل شود.
مکارم شیرازی گفت: ‌هیات علمی دانشگاه‌ها باید از بهترین و با کفایت‌ترین افراد باشد و در انتخاب آنان رابطه‌ها بر ضابطه‌ها پیشی نگیرد.
وی با بیان اینکه ‌باید از آنانی که متدین و دلسوز برای مسایل اخلاقی و اسلامی هستند حمایت بیش‌تری صورت پذیرد، اضافه کرد: ‌در دانشگاه مسایل اسلامی به صورت بنیادین وجود دارد و بیشترین مشکلات مربوط به روبناست.
مکارم شیرازی با اشاره به اینکه جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها باید عملی شود گفت: با این عمل پیشرفت علمی دانشجویان از نظر علمی و اخلاقی افزایش خواهد یافت و محیط سالم‌تری برای دانشجویان فراهم می‌شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نگاه قرآن به فقر و فقیران

نگاه قرآن به فقر و فقیران

فقیران و بینوایان قشری از اقشار مستضعف اجتماعی اند که به هر دلیلی ناتوان از دست یابی به وضعیت اقتصادی مناسب و مطلوب بوده و نیازمند یاری دیگر افراد جامعه هستد تا امرار معاش کنند.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
Powered by TayaCMS