دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی

No image
استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهشگری و فعالیت علمی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی دانست.
وی وضعیت آموزشی حوزه علمیه مشهد را نسبت به سال‌های گذشته رو به بهبود و تحرک طلاب را رو به افزایش دانست و راهنمایی و هدایت در کیفیت تحصیل و آموزش را امری لازم ارزیابی کرد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده امتحانات را منشأ فعالیت بیشتر طلاب دانست و ابراز داشت: البته طبیعی است که هیچ‌کاری بی‌نقص نیست؛ و این امتحانات رو به بهبود بوده و از جهت کیفیت با سال‌های آغازین متفاوت است.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد، طلبه‌ها را نیازمند راهنمایی اساتید دانست و اضافه کرد: طلابی که زحمت فراوانی می‌کشند؛ ولی نتیجه بایسته‌ای در حد زحماتشان نمی‌گیرند؛ مقداری از آن به ندانستن روش درست تحقیق، تحصیل یا جزوه‌نویسی و از این قبیل برمی‌گردد.
وی کیفیت گذراندن دروس سطح را در کیفیت دروس خارج مؤثر دانست و در جهت بهبود وضعیت تحصیلی طلاب پیشنهاد داد: طلاب سطح باید در درس خواندن آزاد باشند و خودشان انتخاب کنند که کجا و چه زمانی تحصیل کنند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با انتقاد از وضعیت علمی بعضی از طلاب درس خارج، آن را نتیجه روند ناقص آموزشی در سطوح پایین‌تر ارزیابی کرد و افزود: طلاب در این مقطع با ارشاد اساتید باید ادبیات و دروس مقدماتی‌شان را تقویت کنند تا با حضور در دروس خارج، بیان استاد برای آنها قابل فهم باشد.
وی نبود تشویق و ایجاد انگیزه برای طلاب موفق را ضعف آموزشی یاد کرد و بیان داشت: متأسفانه طلاب خوبی که باید در درس خارج بدرخشند را از دست می‌دهیم؛ این در حالی است که آنان جذب مراکز دیگر شده و به بازدهی نهایی نمی‌رسند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده کارهای جانبی در زمان تحصیل همچون تبلیغات مقطعی، طرح هجرت، تدریس یا سفر حج، عتبات و سوریه را زمینه ساز کم کاری علمی در حوزه دانست و گفت: مجموعه این عوامل باید کنترل شده باشد که در نهایت عده‌ای خوش‌استعداد با فراغ بال بتوانند پیشرفت کنند؛ طلابی باید جذب مراکز دیگر شوند که توانایی و استعداد ادامه تحصیل را ندارند و نخبگان حوزه باید درس را ادامه دهند.
وی در عین حال تدریس را لازمه طلبگی خواند و افزود: از نظر من هر طلبه‌ای باید درس قبلی‌اش را تدریس کند؛ اما نه تدریسی که مانع تعلیم و پیشرفت خودش شود.
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از تعطیلات فراوان در حوزه‌های علمیه، نقش طلاب و اساتید را در این تعطیلات ناچیز دانست و خواستار مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که طلاب را از تحصیل باز می‌دارد این تعطیلات نیست؛ در تعطیلات درس استاد تعطیل است؛ اما تحصیل که تعطیل نیست! استاد کلید و راهنما است. اگر استاد یک ساعت درس دهد، طلبه باید ده ساعت کار کند، تعطیلات می‌تواند فرصتی برای مطالعات بیشتر باشد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده روحیه پژوهش را ضرورت کار طلاب دانست و گفت: مهم‌ترین آفت تحصیلی طلاب، کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی است و باید عوامل آن پیدا و حل شود.
وی افزایش ساعات دروس در صورت عدم فعالیت علمی را فاقد ارزش خواند و اظهار داشت: ما از طلبه باید کار بخواهیم نه آمار، اگر کسی منبر هم می‌رود باید برایش کار علمی انجام دهد تا منبرش هم فقه باشد و هم اصول و هم عرفان و کلام و تفسیر؛ نه این‌که به چند شعر و روضه محدود شود، منبر خودش کار علمی است. امروزه مدرک‌گرایی، روزمرگی و تلف کردن وقت دامن‌گیر حوزه شده است.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اخلاق و معنویت در حوزه علمیه خواستار برقراری دروس اخلاق از سوی چهره‌های شناخته شده در امور معنوی و اخلاقی شد.
وی در پایان سخنانش التزام عملی استادان به اخلاق را شرط لازم برای تأثیر دروس اخلاق دانست و تصریح کرد: درس اخلاق نصیحت است و با عواطف و احساسات سروکار دارد و فی‌المجلس تأثیر می‌گذارد؛ اما باید جو عمومی حوزه به سمت اخلاق حرکت کند و مسائل پیرامونی و مجموعه عوامل مؤثر بر اخلاق نیز بایستی حل شود.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS