دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامدهای عُجب و خودپسندی در کلام امام هادی(ع)

No image
پیامدهای عُجب و خودپسندی در کلام امام هادی(ع)

سخن اندیشه

نویسنده: حجت الاسلام دکتر جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

تاریخ: 15/6/1396

«عُجب» یکی از رذایل اخلاقی است که باید از آن رهایی یافت. امام علی النقی علیه‌السلام، در نکوهش «عُجب» و آثار آن فرموده‌اند: «الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَب الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَی الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ؛ عجب بازدارنده از طلب دانش و وادارکننده به کوچک‌شماری دیگران و جهل است.» (بحارالانوار، ج 78، ص 369) در این حدیث، سه پیامد ناگوار و زیانبار «عُجب» یادآوری شده است. عالم اخلاق، ملا مهدی نراقی، در تعریف عجب نوشته است: «هو استعظام نفسه لأجل ما یری لها من صفة کمال، سواء کانت له تلک الصفة فی الواقع ام لا، و سواء کانت صفة کمال فی نفس الامر ام لا و قیل: هو اعظام النعمة و الرکون الیها مع نسیان اضافتها الی المنعم؛ عُجب، بزرگ شمردن خویش است، به‌ خاطر صفت کمالی که برای نفس خود می‌بیند، چه آن صفت در واقع باشد و چه نباشد، چه آن صفت در حقیقت صفت کمال باشد و چه نباشد و گفته شده است که عُجب، بزرگ‌شماری نعمت و اعتماد به آن است با فراموشی اضافه و نسبت آن نعمت به منعم و نعمت دهنده.»(جامع السعادات، ج 1، ص 357) «عُجب» در واقع خودشیفتگی، خودبزرگ بینی، خودپسندی و از خودراضی بودن است که امکان دارد با تکبر و خود برتربینی و نپسندیدن دیگری نیز همراه باشد. امام هادی علیه‌السلام در این روایت اخلاقی، نقش «عُجب» را در بازدارندگی و وادارکنند‌گی انسان، تبیین کرده‌اند. توجّه و تفکر در اثر و نقش سَلبی و ایجابی «عُجب»، موجب حرکت در مسیر رهایی از «عُجب» خواهد شد. خودپسندی مانع از فراگیری دانش است و انسان را از یادگرفتن و آموختن علم باز می‌دارد. «عُجب» عامل توقف انسان‌ها و باز ایستادن آنان از جهاد علمی و کوشش در راه کسب دانش است. «عُجب» خودبسندگی، خودستایی، خودشگفتی و خودخواهی و عامل عقب ماندگی و از حرکت باز ماندن است. امام هادی علیه‌السلام در جمله «صَارِفٌ عَنْ طَلَب الْعِلْمِ»، فلسفه زشتی «عُجب» را از راه تبیین اثربازدارندگی آن، آموزش داده‌اند و همگان را، با روش بیان اثر بازدارندگی «عُجب»، به نبرد با آن برای رهایی از اثر منفی‌اش، فرا خوانده‌اند. آن حضرت در این رهنمود اخلاقی، اثر دعوت‌گری و واداشتگی «عُجب» را نیز تبیین فرموده اند. باید توجه داشت که «عُجب» اثر الزامی و ایجابی نیز دارد. جمله «دَاعٍ إِلَی الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ» راز زشتی «عُجب» را آشکار می کند. غمط به معنای تحقیر کردن و کوچک شمردن دیگران و کفران نعمت و انکار حق است. «عُجب» انسان‌ها را به کوچک دانستن و کم شمردن دیگران و ترش‌رویی و اخم و برخورد تحقیرآمیز می‌کشاند. اثر دیگر خودبسندگی و خودستایی «عُجب»، جهل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS