دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

امام رضا(ع) در روایتی هنگامی که پیراهن خود را به دعبل عطا می کند می فرماید: این پیراهن را حفظ کن، چراکه در هزار شب، هزار رکعت نماز در آن خواندم و هزار ختم قرآن درآن به جا آوردم. «بحارالانوار، ج49، ص238، باب 17»
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

قَالَ الرضا(ع):احْتَفِظْ بِهَذَا الْقَمِیصِ فَقَدْصَلَّیتُ فِیهِ أَلْفَ لَیلَهٍ أَلْفَ رَکْعَةٍ وَخَتَمْتُ فِیهِ الْقُرْآنَ أَلْفَ خَتمه

یکی از چیزهایی که در سیره امام رضا(ع) به‌چشم می‌خورد عبادت و ویژگی‌های فردی و اخلاقی آن حضرت است که ما در اینجا به‌عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. از شخصی که مأمون او را از مدینه تا مرو، ملازم و همراه امام رضا(ع) کرده و به او دستور داده بود، که اعمال امام رضا را به‌دقت زیر نظر بگیرد، نقل شده که:

«فَکُنْتُ مَعَهُ مِنَ الْمَدِینَهِ إِلَى مَرْوَ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَیتُ رَجُلا کَانَ أَتْقَى لِلَّهِ تَعَالَى مِنْهُ وَ لا أَکْثَرَ ذِکْراً لِلَّهِ فِی جَمِیعِ أَوقَاتِهِ مِنْهُ وَ لا أَشَدَّ خَوْفاً لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُ»[1]

از مدینه تا مرو همراه او [امام رضا] بودم، به خدا قسم کسی را پرهیزگارتر از او ندیدم، در همه اوقات به یاد خدا بود و هیچ کس را به اندازه او، خدا ترس ندیدم.

در روایت دیگری نقل شده که:

«کَانَ الرِّضَا(ع) یخْتِمُ الْقُرْآنَ فِی کُلِّ ثَلاثٍ وَ یقُولُ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ فِی أَقَلَّ مِنْ ثَلاثٍ لَخَتَمْتُهُ وَ لَکِنْ مَا مَرَرْتُ بِآیةٍ قَطُّ إِلاّ فَکَّرْتُ فِیهَا وَ فِی أَیّ شَی‌ءٍ أُنْزِلَتْ وَ فِی أَی وَقْتٍ فَلِذَلِکَ صِرْتُ أَخْتِمُ ثَلاثَةَ أَیامٍ»[2]

امام رضا(ع) قرآن را هر سه روز یک‌ بار ختم می‌کرد و می‌فرمود: اگر می‌خواستم، می‌توانستم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم؛ ولی از هیچ آیه‌ای عبور نمی‌کنم مگر اینکه در آن آیه و در اینکه در چه موردی و در چه وقتی نازل شده، فکر می‌کنم و به‌همین دلیل اصرار دارم که قرآن را در سه روز ختم کنم.

راوی در توصیف ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع) روایت کرده که هرگز ندیدم امام رضا(ع) با سخن خود، کسی را ناراحت نموده و برنجاند.

هرگز ندیدم که سخن کسی را قطع نماید؛ بلکه صبر می‌کرد تا صحبت خود را تمام می‌کرد.

هرگز ندیدم نیازمندی را ردّ کند بلکه به اندازه‌ای که توان داشت او را یاری می‌کرد.

هرگز پاهای خود را در برابر همنشین خود، دراز نمی‌کرد و هرگز در برابر همنشین خود تکیه نمی‌داد.

هرگز ندیدم کسی از غلامان و کنیزان خود را دشنام دهد.

هرگز ندیدم (در برابر کسی) آب دهان بیندازد.

هرگز ندیدم در موقع خنده، قهقهه نماید، بلکه خنده آن حضرت تبسّم و لبخند بود.

وقتی محفل خلوت می‌شد و سفره غذا را می‌گستردند همه غلامان خود را بر سر سفره خود فرا می‌خواند.

امام رضا (ع) شبها کم می‌خوابید و بسیار بیداری می‌کشید، بیشتر شبها از اول شب تا بامداد شب زنده‌داری می‌کرد.

آن حضرت زیاد روزه می‌گرفت و هیچ وقت روزه سه روز از هر ماه را ترک نمی‌کرد و می‌فرمود:«ذلک صوم الدهر»

روزه این سه روز، مانند روزه تمام عمر است.

آن حضرت زیاد کارهای خیر انجام می‌داد، پنهانی صدقه می‌داد و بیشتر این کارهای خیر را در شب‌های تاریک انجام می‌داد.[3]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مفهوم نسخ در احکام

مفهوم نسخ در احکام

از آنجا که اگر ناسخ و منسوخ از هر جهت همانند و برابر باشند، نسخ کردن عمل لغو و بیهوده‌ای خواهد بود؛
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری ( بخش اول )

«فقه حکومتی» عنوانی است که مقام معظم رهبری(حفظه الله) برای فقه آرمانی و جامعه ساز مکتب اهل بیت(ع) برگزیده است.
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری (قسمت دوم)

درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری (قسمت دوم)

قلمرو دخالت دولت در نظام اقتصادی با توجه به قاعده هایی چون ید و ملکیت و ارزش تولید انسانی در فقه سنتی، آیا در سیستم اقتصادی پیچیده کنونی دولت می‌تواند در جهت مصالح عالیه دینی و عمومی در آنها تصرف و دخالت نماید؟
حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

حقوق اقلیت های دینی از منظر فقه اسلامی

در بررسی مفهوم حقوق بین الملل اسلامی نخست باید دید آیا در اسلام تعریفی برای ملت، منطبق با مفاهیم شناخته شده امروزی، ارایه شده یا دسته بندی دیگری برای جامعه بشری در نظر گرفته شده است؟
منابع حقوق در اسلام

منابع حقوق در اسلام

در دین اسلام، جهت تشخیص حکم مسئله‌ای منابع گوناگونی وجود دارد که از آنها استفاده می‌شود.

پر بازدیدترین ها

منابع حقوق در اسلام

منابع حقوق در اسلام

در دین اسلام، جهت تشخیص حکم مسئله‌ای منابع گوناگونی وجود دارد که از آنها استفاده می‌شود.
پرسش و پاسخ درباره ی قمه زنی ʂ)

پرسش و پاسخ درباره ی قمه زنی (2)

در بعضی از فتاوی علما، دلیل غیرشرعی بودن اعمالی مثل قمه زنی را «وهن» بودن آن دانسته اند؛ آیا روایاتی داریم که به دلیل وهن بودنِ رفتاری در نظر بیگانگان، حکم شرعیِ آن تغییر کرده باشد؟
نگاهی به احکام شرعی و حدود عرفی ارتباط با نامحرم

نگاهی به احکام شرعی و حدود عرفی ارتباط با نامحرم

دانستن احکام شرعی و حدود عرفی ارتباط با نامحرم از جمله مسایل پراهمیت در حوزه روابط اجتماعی است. بافت کاملا جوان دانشگاه ها و حضور گسترده دختران و پسران دانشجو که با اهدافی مشترک در یک مکان حضور می‌یابند آسیب پذیری محیط دانشگاه ها را از این حیث بالا می‌برد.
No image

شرايط فقهی وقف و وصيت

Powered by TayaCMS