دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

No image
آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پرسش:

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پاسخ:

قبل از پاسخ به این سؤال لازم است که معنى لغوى و اصطلاحى شیعه وسنى را بشناسیم. سنى در لغت به کسى گفته مى شود که به سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله)عمل کند و در اصطلاح بر کسانى اطلاق مى شود که مى گویند پیامبر(صلى الله علیه وآله)بعد از خود جانشینى معرفى نفرموده و مردم را به حال خود واگذار رها نموده و انتخاب جانشینى را به مردم سپرده است و هر کس راکه مردم انتخاب کردند جانشین و خلیفه پیامبر(صلى الله علیه وآله)خواهد بود. علاوه بر این گفتار و کردار صحابه پیامبر(ص) را هم چون سیره وسنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)واجب الاتباع دانسته ودر استنباط احکام شرعى بدان استناد مى کنند. اما شیعه در لغت بمعنى پیرو و در اصطلاح به کسى گفته مى شود که بر این باور است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به دستور خداوند بزرگ جانشین خود را معرفى فرموده که امام على(علیه السلام)و اولاد بزرگوارش مى باشند که بر اساس روایات وارده و از طرف شخص پبامبراکرم(صلى الله علیه وآله)دوازده نفر به تعداد نقباء بنى اسرائیل که در واقع به عنوان وارثان علم پیامبر(صلى الله علیه وآله)سنت ایشان همانند سنت جدشان رسول الله (صلى الله علیه وآله)حجت بوده و به عنوان منبع استنباط احکام شرعى شیعه بدان تمسک مى جوید. اما راجع به سؤال شما که فرمودید آیا حضرت محمد شیعه بوده یا سنى اگر شیعه به معنى اصطلاحى را در نظر بگیریم خیر پیامبر نه شیعه بوده و نه سنى زیرا پیدایش این دو فرقه بعد از رحلت پیامبر بر اثر اختلاف بر سر جانشین ایشان بوده است گذشته از این که سنى به معنى پیرو سنت پیامبر است و پیامبر خود صاحب سنت است نه پیرو سنت خویش. منابع: 1ـ ادوار اجتهاد مؤلف محمد ابراهیم جنّاتى ـ بحث پیدایش مذاهب 2ـ لسان العرب جلد6 مؤلف علامه ابن منظور انتشارات دارالاحیاء تراث العربى ـ بیروت 3ـ فخر الاسلام مؤلف احمد امین ص 266 انتشارات دارالکتب ـ بیروت مرکز پاسخگو: مرکز جهانی علوم اسلامی http://www.qomicis.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS