دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌

No image
اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌
1 - نماز ویژه ماه جمادی الثانی‌ آن چهار رکعت است که با دو تشهد و دو سلام بجا آورده می‌شود و هر زمان می‌توان آن را به جا آورد. ترتیب آن به شرح زیر است: الف) در رکعت اوّل، بعد از حمد، آیة الکرسی یک بار و سوره قدر 25 بار. ب) در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره تکاثر یک بار و سوره اخلاص 25 بار. ج) در رکعت سوم، بعد از حمد سوره کافرون یک بار و سوره فلق 25 بار خوانده می‌شود. د) در رکعت چهارم، بعد از حمد، سوره نصر یک بار و سوره ناس 25 بار. ه) بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه؛ و هفتاد مرتبه صلوات؛ سه مرتبه گفتن: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ». و) سپس به سجده برود و سه مرتبه بگوید: «یا حِیُّ یا قَیُّومُ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». ز) آن‌گاه خواسته‌هایش را از خداوند طلب کند. انجام دادن این عمل، برای انسان در همه ابعاد زندگی مصونیّت می‌آورد. (1) روز سوم ماه جمادی الثانی‌ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) در سال 11 ه.ق طبق اقوال برخی از علما که به فاطمیه دوم معروف است و اعمال زیر در این روز سفارش شده است. 1. سوگواری برای حضرت زهرا (س). (2) 2. لعنت کردن غاصبان حقوق آن حضرت و ظلم کنندگان به ایشان (3) 3. خواندن زیارت آن حضرت، با این دعا: اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یاسَیِّدَةَ نِسآءِالْعالَمینَ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی‌النَّاسِ اَجْمَعینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس‌اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‌ اَمَتِکَ وَابْنَةِ نَبِیِّکَ وَزَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلوةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفی عِبادِکَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ‌الْأَرَضینَ! درود بر تو ای بانوی زنان جهان! درود بر تو ای مادر امامانِ بر همه مردم! درود بر تو ای ستمدیده‌ای که حقّت را به زور گرفتند! خدایا! رحمت فرست بر کنیزت و دختر پیغمبرت و همسر وصّی پیغمبرت؛ رحمتی که او را نزدیک کند، برتر از نزدیکی بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و اهل زمین‌ها! 4. زیارت ویژه حضرت زهرا (س) (4) روز هیجدهم ماه‌ آغاز بارداری آمنه مادر پیامبر (ص) و شب زنده‌داری در این شب مستحب است.(5) واقعه روز بیستم ماه‌ ولادت حضرت زهرا (س) در سال دوم بعثت. (6) بعضی ولادت حضرت را در سال پنجم بعثت (سال هشتم قبل از هجرت) گفته‌اند. اعمال روز بیستم ماه‌ 1. روزه داشتن. (7) 2. خواندن زیارت حضرت فاطمه (س). (8) 3. دادن خیرات و صدقات به مؤمنین‌ روز بیست و ششم ماه‌ فتح مصر به دست مسلمانان در سال 20 ه.ق‌ منابع: 1- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 374. 2 - همان، ص 375. 3- مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 4- مراجعه شود به همین کتاب. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 5- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 6 - حضرت فاطمه (س)، در روز جمعه 20 جمادی الثانی سال دوم یا پنجم بعثت در مکّه متولّد شد و در 3 جمادی الثانی یا 13 جمادی الأول سال 11 هجری در مدینه وفات نمود. پدر بزرگوارش پیامبر عظیم الشأن اسلام و مادرش خدیجه کبری (س) بود. فرزندان آن بانوی بزرگ، امام حسن و امام حسین، زینب و ام‌کلثوم (س) هستند. آن حضرت در سال اوّل یا دوم یا سوم هجری یا حضرت علی (ع) ازدواج نمود. 7 - بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 8 - همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS