دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان

No image
تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان استاد دانشگاه بیلفد با تأکید بر اینکه جای تدریس عرفان از دیدگاه شیعه در دانشگاه‌های آلمان خالی است، خواستار تدریس شیعه شناسی در دانشگاه‌های آلمان شد.
به گزارش شیعه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ولف احمد آریز و خانم پروفسور اینا وون دو تن از اساتید دانشگاه بیلفد آلمان با همایون همتی رایزن فرهنگی ایران در برلین 17 دی ماه دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به عرفان تطبیقی گفت: به اعتقاد من تشابهات و تفاوتهایی نیز در دیدگاهها و گرایشهای فلسفی ایران و آلمان وجود دارد.
وی با اشاره به روند الهیات قبل و بعد از انقلاب گفت: در ایران پس از انقلاب به تفکرات اقبال لاهوری به عنوان سیستم جدیدی از الهیات نگریسته شد و اکنون نیز کلام جدید مورد بحث قرار می گیرد.
همایون همتی نیز گفت: ما در کنار آراء و افکار فلاسفه و اندیشمندان غرب، از تحولات مشرق زمین نیز غافل نمانده ایم و انواع اعتقادات و عرفانهای رایج در شبه قاره هند و خاور دور را مورد تحقیق و مطالعه قرار می دهیم.
وی در ادامه گفت: مباحث الهیاتی به ویژه در میان طرفداران دیدگاههای سنتی و دیدگاههای نوین درباره مقولات دینی از بحثهای رایج و زنده در ایران به شمار می روند و با روند موجود به نظر می رسد این مباحث سالها ادامه داشته باشند.
طرفین در این دیدار توافق کردند موضوع تدریس در دانشگاه‌های آلمان کلام شیعه، عرفان شیعه، فلسفه شیعه و مقوله های مربوط به اسلام معاصر باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS