دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جبهه آزادی بخش فلسطین

No image
جبهه آزادی بخش فلسطین

جبهه آزاديبخش فلسطين، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، سازمان فتح.

نویسنده : نرجس عبدیایی

تأسیس

جبهه آزادیبخش فلسطین، یکی از شاخه‌های جنبش فلسطین با نام «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» می‌باشد؛ [جبهه‌ای که در نوامبر 1967 میلادی از ائتلاف سه گروه: قهرمانان بازگشت، جبهۀ آزادی فلسطین به رهبری احمد جبریل و گروه پیشتاز، تاسیس شد و یک جنبش داخلی عربی و نخستین جنبشی است که فکر مارکسیسم و لنینیسم را در جهان عرب رواج داد، و پس از سازمان فتح، قدیمی ترین سازمان مقاومت فلسطینی محسوب می‌شود.[1]] با گذشت زمان و پیشآمد برخی حوادث سیاسی مانند مساله اشغال لبنان توسط سوریه در ژوئن 1976، اختلافات درونی میان برخی اعضای اصلی جبهه خلق برای آزادی فلسطین، مانند ابوعباس شدت گرفت، تا جائیکه گروه مخالف قصد داشتند با کنار گذاشتن احمد جبریل – از کادر رهبری - خود کنترل جبهه را بعهده بگیرند؛ تا این‌که به دستور یاسر عرفات - رهبر وقت جبهه خلق برای آزادی فلسطین - در آوریل 1977میلادی این جبهه دچار انشعاب گردید و جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین به دو گروه: 1- جبهۀ خلق آزادیبخش فلسطین (فرماندهی کل)، و 2- جبهۀ آزادیبخش فلسطین تقسیم شد.

اهداف و خط مشی‌ها

جبهۀ آزادیبخش فلسطین خود را به اهداف و خط مشی‌های زیر پایبند می‌دانست:

1- با طرح جبهه خلق برای آزادی فلسطین، مبنی بر ایجاد یک کشور محدود و مستقل فلسطینی در ساحل غربی نوار غزه مخالفت داشت؛ 2- با سوریه به ‌دلیل انجام اقدامات ضد فلسطینی و جنگ لبنان و حمایت آن کشور از رقیب خود [جبهۀ خلق (فرماندهی کل)] مخالفت داشت؛ 3- با پیشنهاد صلح انورسادات مخالفت می‌کرد؛ اما در سال 1372 هـجری شمسی به عرفات پیوست و تا قبل از موضع گیری گروه‌های مخالف فلسطینی نسبت به خودمختاری فلسطین، از موضع عرفات حمایت می‌نمود؛ 4- روابط مستحکمی با عراق داشت و با سیاستهای آن موافق بود؛ 5- با وجود داشتن امکانات انجام عملیات نظامی علیه اسرائیل، بیشتر مایل به انجام عملیات منافی منافع اسرائیل و حامیانش در فلسطین بود.[2]

جنبش برای پیگیری اهدافش پایگاههایی در بغداد (اردوگاه ابوغریب) ، و نیز در نزدیکی صبرا در بیروت داشت و از جمله وقایع ناگواری که برایش پیش آمد در 13 اوت 1978 بود که در اثر انفجاری در مرکز فرماندهی‌اش در بیروت، 75 نفر از نیروهای خود را از دست داد.

فعالیتها

عمده‌ترین فعالیتهای جنبش را در موارد سه گانه زیر می‌توان ذکر کرد:

1- در ژوئیه 1978، 15 سرباز نیروهای میانجیگر سازمان ملل توسط این گروه ربوده شد که البته چند ساعت بعد سازمان فتح آنها را وادار به آزاد ساختن کرد؛

2- در سپتامبر 1978 سه چریک مسلح به سلاح و نارنجک دستی به جنوب اسرائیل نفوذ کردند، و سعی کردند با اشغال شهرداری کریاشمونه و گروگان گرفتن کارمندان آن، ده تن از همکاران زندانی خود را آزاد کنند که با شکست مواجهه شد؛

3- در سال 1985، یک کشتی ایتالیایی بنام «آشیله لائورو» که از بندر اسکندریه مصر به بندر اشدود اسرائیل در حرکت بود، توسط نیروهای این جبهه ربوده شد.[3]

رهبران

اولین دبیر کل این جبهه، «طلعت توفیق» بود؛ اما بعد از مدتی کوتاه، رهبری بدست معاونش یعنی محمد العباس (ابوعباس) سپرده شد، و بعد از زندانی شدن او [ و مرگ وی در سال 2003 در زندانهای آمریکائی در عراق[4]]، ابو احمد حلب، جانشین او شد و در 23 اردیبهشت 1386 شمسی با درگذشت او، هم اکنون واصل ابویوسف، دبیر کل این جنبش است.

وضعیت کنونی

امروزه نیز مواضع‌ ضد صهیونیستی این جنبش پابرجاست، چنانکه ابونضال الاشقر - معاون دبیر کل این جنبش - طی مصاحبه‌ای در سال 1386 هـجری شمسی، نسبت به اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین در صرف محکوم کردن اسرائیل، اعتراض نموده و خواستار «نشستی در سطح وزیران برای اتخاذ تصمیمات جدی برای متوقف کردن تجاوزات صهیونیستی و لغو محاصرۀ فلسطین شد.»[5]

اما، با گذشت زمان این جنبش نیز «دستیابی به توافق بر سر آتش بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را نیاز دو طرف اعلام کرده»[6] و در نتیجه متمایل به روش صلح آمیزتری در حل اختلافات اساسی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها شده است.

مقاله

نویسنده نرجس عبدیایی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS