دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شوراهای محلّی

No image
شوراهای محلّی

شوری، شوراهای محلی، شورای شهر، شورای اسلامی، سازمان‌های محلی

نویسنده : شعبانعلی جباری

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، ایجاد شوراهای اسلامی است و یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به‌‌شمار می‌رود و اهمیت آن به ‌قدری است که تعدادی از اصول قانون اساسی به آن اختصاص داده شده است.

«طبق دستور قرآن کریم:

«وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ» (شوری/38)

«وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» (آل‌‌عمران/159)

شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر آن‌ها از ارکان تصمیم‌گیری و ادارۀ امور کشورند.موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند.» (مفاد اصل 7 قانون اساسی)

اصول تشکیلات شوراها:

دورۀ فعالیت هر شورا از تاریخ تشکیل، چهار سال است و انتخاب مجدد آن بلامانع است.

أ) تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت، سه نفر و بیش از آن 5 نفر است.

ب) تعداد اعضای شوراهای بخش 5 نفر است که با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای واقع در محدوده بخش تشکیل می‌شود.

شرایط انتخاب کنندگان:

طبق ماده 25 قانون انتخابات، شرایط انتخاب‌ کنندگان عبارت است از:

1) تابعیت ایران؛

2) داشتن حداقل سن 15 سال تمام؛

3) سکونت حداقل یک سال در محل.

شرایط انتخاب شوندگان:

1) تابعیت ایران؛

2) داشتن 25 سال سن؛

3) سکونت حداقل یک‌سال متصل به زمان اخذ رأی در محل؛

4) اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه؛

5) وفاداری به قانون اساسی؛

6) داشتن سواد خواندن و نوشتن.

اموال و بودجه شوراها:

شوراها دارای شخصیت حقوقی هستند و می‌توانند صاحب اموال شوند. بودجه شوراها از طریق درآمدهای محلی و در صورت نیاز از طریق عوارضی که در مقابل خدمات ارائه شده وضع می‌شود، تأمین می‌شود و کمبودهای آنرا دولت به درخواست شورای عالی استان‌ها، از محل درآمدهای عمومی جبران می‌کند.

وظایف شوراها:

أ‌) شورای روستا: طبق ماده 68 قانون انتخابات، وظایف شورای روستا عبارتست از:

1) نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای روستا؛

2) بررسی و شناخت کمبودها؛

3) جلب مشارکت و خودیاری مردم؛

4) تبیین و توجیه سیاست‌های دولت؛

5) تلاش برای رفع اختلافات محلی؛

6) انتخابات فردی ذی‌صلاح جهت دهیاری برای مدت 4 سال و ... .

ب‌) وظایف و اختیارات شورای بخش: طبق ماده 70 قانون مذکور، وظایف و اختیارات شورای بخش به شرح زیر است:

1) بررسی و آگاهی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش؛

2) همکاری با مسئولان اجرائی کشور؛

3) ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستایی واقع در بخش و ... .

ج) وظایف و اختیارات شورای شهر: طبق ماده 71 قانون انتخابات، وظایف و اختیارات شورای شهر عبارت است از:

1) انتخاب شهردار برای مدت 4 سال؛

2) بررسی و شناخت کمبودها و نیازها، و نارسائی‌های اجتماعی، فرهنگی و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی؛

3) نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا؛

4) همکاری با مسئولان اجرائی و نهادها و سازمان‌های مملکتی؛

5) برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی و ...؛

6) اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی؛

7) تصویب بودجه و اصلاح متمم بودجه سالانه شهرداری؛

8) تصویب معاملات و نظارت بر آن‌ها که توسط شهرداری انجام گرفته است؛

9) تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری؛

10) نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها، کوچه و کوی؛

11) تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری؛

12) نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، بهداشت، ایجاد گورستان‌ها و دیگر اماکن عمومی و وظایف دیگری که در قانون آمده است.

نظارت دولت بر شوراها:

طبق اصل 103 قانون اساسی، استانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند و هرگاه اعتراض به تصمیمات شورا داشته باشند می‌توانند طبق شرایط مقرر در قانون نسبت به آنها موارد زیر را اعمال نمایند:

1) ابطال مصوبات شوراها؛

2) انحلال شورا؛

3) سلب عضویت از اعضای شوری.

مقاله

نویسنده شعبانعلی جباری
جایگاه در درختواره حقوق عمومی - حقوق اداری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS