دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با اشاره به اینکه توجه به مخاطب خاص و بی توجهی به مخاطب عام از ضعفهای جدی کتابهای حوزه دین است، گفت: تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهرضمن اشاره به ویژگیهای کتابهای دینی اظهار داشت: کتابهای دینی در درجه اول باید از نظر صحت مطالب محکم باشند و اگر چیزی به نام کتاب دینی به جامعه معرفی شد،به طور طبیعی مردم اعتماد کرده و مطمئن باشند که می توانند اطلاعات دینی خود را از این کتابها دریافت و مورد استفاده قرار دهند، اگر مطالب محکم نباشد مردم دچار انحراف و خرافات می شوند.

وی در ادامه به ویژگی دیگر کتابهای دینی اشاره کرد و گفت:ملاحظه ظرفیت و نیازهای مخاطبان از اهمیت به سزایی برخوردار است. نمی تواندر کتابهای دینی بدون توجه به نیاز مخاطب هر چه را که به دست رسید، عرضه کرد. در واقع کار عالم دینی این است کهنیاز زمانه خود را بشناسد و متناسب با آن اطلاعات را از متون دینی استخراج کند، یعنی دست به گزینش زده و پاسخگوی این نیاز باشد. بنابراین شاخصه دوم

پاسخگوی به نیازها و پرسشهای روزگار است که متأسفانه برخی از کتابها مطالبی را که امروز نیاز جوان، نوجوان و حتی بزرگسال نیست، مطرح می کنند .

حجت الاسلام هادی صادقیجاذبه های لازم کتابتی، بصری و ادبی را ویژگی دیگر کتابهای دینی خواند و گفت: این کتابها باید به لحاظ قلم و ادبیات امروزی باشند و با زبان این روزگار سخن بگویند، جاذبه های بصری را در آرایش کتابها استفادهو آنها را هر چه می توانند جذاب کنند تا مخاطب به سمتاین کتابها جذب شود.

وی روانی بیان، شفافی گفتار و پرهیز از ابهام را در کتابهای دینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مطالب کتاب باید به گونه ای باشد که مخاطب را سردرگم نکردهو بتواند خیلی روشن پاسخ سؤال او را بدهد، بدون اینکه ابهامی برای او ایجاد کند. روشنی بیان از ویژگیهایی است که انبیاء نیز همیشه داشتند و سعی می کردند با زبان قومی با مردم صحبت کنند. عالم دینینیز در کتاب خود باید این ویژگی را رعایت کند. یکی از شاخصه های کتابهای شهید مطهری بیان روشن و روان بوده است.

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در ادامه توجه به نیازهای عملی در کنار نیازهای نظری را مهم خواند ویادآور شد:متأسفانه در حوزه عمل کمتر تولید علم صورت می گیرد و کتابهای دینی هم این مشکل را دارند، مثلا در مسائل عملی اخلاق کمتر تولید داریمکهباید این تولیداتافزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه این ویژگیها از شاخصها و نوع آرمانی کتابهای دین است که انبوه کتابها این مشکل را دارند و از این ویژگیها برخوردار نیستند و یا برخی از آنها را دارند و مجموع ویژگیها را با هم ندارند، گفت: ضعفها و نقایص کتابهای دینی نیز ناشی از نداشتن همین ویژگیهاست کهاگر همین ویژگیها تأمین شود، ضعفهانیز برطرف می شود.

حجت الاسلام هادی صادقی عدم توجه به مخاطب عمومی را مشکل کتابها خواند و افزود: کتابهای حوزه دین تنها به مخاطب تخصصی توجه دارند و مخاطب عمومی را نادیده می گیرند که از ضعفهای جدی است. به طور مثال در حوزه فلسفه، حکمت، کلام وفقه کتابهای قدیمی ما کتابهایی نیستند که عامه مردم که تخصص ندارند از آن استفاده کنند، از جلمه رساله ها که ادبیات آنها طوری است که نیاز به فن و تخصص دارد وهر کس نمی تواند از آن بهره برد. اما بعد از انقلاب در دسته بندیها و ساده سازیها کتابها تلاشهایی صورت گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS