دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است؛ بدین سبب امام(ع) می‌خواهند با همان شعارهای حسینی(ع) نهضت زنده باشد و هدف‌ها و شعارهای امام حسین(ع) زنده بماند؛ لذا ویژگی‌های خاص مؤمن را برمی‌شمارد تا شیعه از پویایی برخوردار باشد؛ اگر امام، نمادهای شیعه را در پویایی و حضور می‌دانند؛ از این نوع نگاه می‌توان فهمید شیعه می‌تواند با انسجام و حضور خود در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و عبادی نظیر: نمازهای جمعه و جماعت، حج و زیارت امام حسین(ع) و... پویایی خود را نشان دهد.

زیارت اربعین که مورد تأکید امام حسن عسکری(ع) است؛ (1) با توجه به شرایط خاص دوره امامت حضرت به لحاظ سیاسی و اجتماعی و اینکه شیعه نیاز دارد تا نمادهای خود را علنی کند (چون دوره حضور امامت بعد از امام عسکری(ع) پایان یافته و دورۀ غیبت صغری و کبری شروع می‌شود)؛ لذا شیعه باید انسجام خود را در این نمادها نشان دهد و از نظر جمعیتی، شاخص داشته و اظهار وجود کند؛ در غیر این صورت اگر شعارها و نمادهای خود را علنی نکند چه‌ بسا امکان دارد در طول تاریخ راه گم شود و تشیع مانند دیگر فرقه‌ها از نظر عقیدتی و با توجه به غیبت امام به حسب شرایط سخت از بین برود.

امام حسن عسکری(ع) اتحاد و انسجام را پیرامون امام حسین(ع) قابل دسترسی می‌دانند؛ لذا انگشت ‌اشاره را به سوی اربعین و زیارت اربعین برده‌اند. گویا امام(ع) عظمت امروز شیعه را تجسم کرده و برای خلاصی و رهایی انسان امروز از سختی‌های دورۀ غیبت به اربعین و عظمت امام‌حسین‌(ع) ‌اشاره می‌فرمایند. در واقع احیای اربعین، احیای نهضت عاشورا با تمام محتوای نهضت حسینی(ع) است؛ لذا شیعه امروز با سرافرازی به نهضت امام حسین(ع) نگریسته و از آن در انسجام اسلامی بهره می‌برد.

تأثیر مراسم اربعین در سبک زندگی اسلامی

مراسم باشکوه اربعین و توجه به مراسم و شرکت وسیع در آن یقیناً می‌تواند در روح انسان تأثیرات عمیقی داشته و جلب حیات حسینی(ع) شود. چنین همایشی می‌تواند ابعاد زندگی مسلمانان را تحت تأثیر قرار ‌داده و بسیاری از آسیب‌ها و فاصله‌ها را ترمیم کند. امروزه آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی زیادی در جوامع اسلامی وجود دارد که عمده‌ترین آن مسئلۀ جریان‌های تکفیری است که اگر به اربعین و عظمت آن و اهداف امام‌حسین(ع) توجه کنند، ممکن است از کجراهه خود برگردند. این گروه اگر در دشمن‌شناسی بصیرت داشتند و به این نکته می‌رسیدند که دشمن مشترکِ همه فرقه‌های مسلمان، صهیونیست‌ها، مستکبرین و استعمارگران است نه شیعیان، چنین آب به آسیاب مستکبران نمی‌ریختند.

اربعین در اصلاح آسیب‌ها می‌تواند درس‌آموز و راهبردی برای ترمیم گسل‌های قومی، مذهبی در جهان اسلام باشد؛ اجتماع باشکوه برای تجلیل از فرزند پیامبر(ص) از طرفی برای همه مردم، به یاد امام حسین(ع) بودن است و از طرف دیگر اربعینی شدن می‌تواند تأثیر معنوی و اخلاقی در اصلاح رفتار مسئولان داشته باشد؛ کسی که همواره به یاد امام حسین(ع) است، رشوه نمی‌خورد؛ ظلم نمی‌کند؛ از آموزه‌های نهضت سیدالشهدا(ع) درس گرفته و شاگرد مکتب امام حسین(ع) خواهد بود. چنین شخصی در نتیجه از مفاسد مختلف به دور بوده و با بهره مندی از زندگی حسینی (ع)، از حیات یزیدی و اموی به دور خواهد بود.

پی نوشت‌ها:

(1) امام حسن عسکری(ع) فرمود: نشانه‌های مؤمن پنج تاست. پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، گذاشتن پیشانی بر خاک، بلند گفتن بسم‌الله ‌الرحمن الرحیم. (كتاب المزار - مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص53)

از: خبرگزاری حوزه

روزنامه کیهان

تاریخ: یکشنبه 14 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS