دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب سیری در سیمای جوانان

این کتاب آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه را به بحث گذاشته شده است.
کتاب سیری در سیمای جوانان
کتاب سیری در سیمای جوانان

مسئله جوانی به عنوان یك پدیده اجتماعی در طول تاریخ، به ویژه در عصر حاضر، از موضوعات مهم و كلیدی به شمار می رود. برای آن كه مربیان و اولیا، سهم مثبتی در رشد فكری، اخلاقی، و دینی نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه ای را با آنان ایجاد كنند؛ چرا كه آنان به راهنمایی نیاز دارند و این راهنمایی باید در جریان ارتباطی متقابل و پرجاذبه، با رویكردی بدیع و نگرشی نو به آنان عرضه شود. اسلام به عنوان مكتبی جامع و همه جانبه نگر برای رشد و شكوفایی نسل جوان اهمیتی فوق العاده قائل است، به همین دلیل با ارائه برنامه های راهگشا، تمهیدات لازم را برای تحقق آن فراهم نموده است.

در کتاب سیری در سیمای جوانان، آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه به بحث گذاشته شده است. جایگاه جوانان در فرهنگ اسلامی، نقش مذهب و معنویت در زندگی جوان، شناخت مبانی تربیت از منظر قرآن، برخی اصول تربیتی اسلام، ابزارها و روش های تربیتی اسلام، و موانع رشد عناوین كتاب را تشكیل می دهند.

كتاب سیری در سیمای جوانان دارای یك مقدمه و شش فصل جداگانه است:

«جایگاه جوانان در فرهنگ اسلامی» عنوان فصل اول كتاب است كه در آن از موضوعات زیر سخن به میان آمده است:

  • جوانان در سیره و سخن معصومان؛
  • خطاب هر شب خداوند به جوانان بیست ساله؛
  • پاداش هفتاد و دو صدیق برای جوانان؛
  • جوانمرد كیست؟؛
  • پیامبر و مسئولیت دادن به جوانان؛
  • جوانان و ارزش های انسانی؛
  • تأثیر ارزش ها در بهداشت روان؛
  • احترام به شخصیت جوانان؛
  • بحران هویّت؛
  • شناخت گوهر جوانی؛
  • پیامبران و كارگزاران جوان؛

    دلجویی پیامبر از جوانان، یكی از رازهای بزرگ موفقیت پیامبر در پیشبرد اسلام این بود كه در تمام اقشار و طبقات مردم، به ویژه در قلب جوانان جای گرفته بود. گاهی به عیادت بیماران جوان می رفت و گاهی در جمعشان می نشست و با آنان سخن می گفت و نصیحتشان می كرد. همین برخوردهای زیبا و منحصر به فرد پیامبر بود، كه باعث شد جوانان، به رسول خدا عشق ورزیده، جان خود را فدای حضرتش نمایند.

عنوان دومین فصل كتاب «نقش مذهب و معنویت در زندگی جوان» است؛ كه در آن به موضوعات زیر پرداخته شده است :

  • سعادت در سایه دین؛
  • نقطه های ناب تربیتی؛
  • نقش حقایق قرآن در رشد جوان؛
  • رابطه جوان و معنویت؛
  • جوان و باورهای دینی؛
  • چرا نماز بخوانیم؟؛
  • آثار و بركات اقامه نماز؛
  • كلید آرامش؛

در ادامه نیز به راه های تحصیل آرامش، تحت دو عنوان "تقویت ایمان" و "صبر و خویشتن داری" پرداخته شده است.

یكی از عواملی كه در تحصیل آرامش و رفع اضطراب و نگرانی مؤثر است، استفاده از نیروی بزرگ صبر و شكیبایی در برابر حوادث و مشكلات زندگی است. قانون و سنّت الهی همواره بر این اصل استوار است، كه پیروزی و كامیابی، از راه تلاش و استقامت به دست می آید و خداوند، انسان ها را با مال و جان، مورد آزمایش قرار می دهد. تعالیم اسلام با تقویت ایمان مسلمانان، قدرت تحمّل و صبر و شكیبایی آن ها را افزایش داده است. در حقیقت، صبر و ایمان رابطه متقابل با یكدیگر دارند، همان طوری كه ایمان بدون صبر ماندگار نیست، صبر و شكیبایی نیز بدون پشتوانه ایمانی و معنوی پایدار نمی ماند.

«شناخت مبانی تربیت از منظر قرآن» عنوان سوم، با سرفصل های زیر است:

  • برنامه های تربیتی قرآن بر مبنای فطرت انسان؛
  • روش تربیتی قرآن بر مبنای نظام احسن می باشد؛

    در ادامه، به 18 شاخص تربیت اسلامی در قرآن اشاره شده است.

  • آخرین سرفصل، با عنوان تربیت دینی جوانان

    در اینبخش چنین آمده است, بی شك مهم ترین اهداف نظام تربیتی اسلام، كمال انسانی است و همه انبیای الهی و در رأس آنها رسول گرامی اسلام، به دنبال آن بوده اند، كه انسان را به تسخیر قلّه های رفیع كمال قادر سازند.

«برخی از اصول تربیتی اسلام» چهارمین فصل كتاب را به خود اختصاص داده است؛

در این فصل به برخی از اصول تربیتی اسلام، از جمله اصل قابلیّت و استعداد انسان برای كمال، اصل سعی و تلاش، اصل صبر و پشتكار، انتخاب و اختیار انسان و اصل تربیت، پرداخته شده است. در ادامه به سیره عملی معصومین در تربیت جامعه و نسل جوان اشاره شده است.

پنجمین فصل كتاب، با عنوان «ابزارها و روش های تربیتی اسلام» به سرفصل های پرداخته است:

  • شناخت استعدادها؛
  • زدودن زمینه های تخلف؛
  • نرمی و ملاطفت در برابر خشونت؛
  • روش یأس زدایی و امیدبخشی؛

در ادامه به دو عامل مهم در تربیت؛ یعنی وراثت و خانواده اشاره شده و در پایان از دو عامل مدرسه و محیط اجتماعی به عنوان چالش های تربیت اسلامی سخن به میان آمده است.

«موانع رشد» عنوان آخرین فصل كتاب است كه در آن به هفت مانع رشد اخلاقی انسان؛ اشاره شده است:

  • جهل از توانمندی ها؛
  • غفلت از عیوب؛
  • تبرئه؛
  • تأثیر شرایط؛
  • انتظار؛
  • توقّع؛
  • شتاب

در ادامه، راهكارهای رشد و تربیت دینی جوانان بیان شده است؛ كه از جمله آن ها، می توان به ایجاد زمینه های خودشكوفایی، تكیه بر وجوه مشترك و استمرار و تداوم پذیری روش اشاره كرد. مطالعه كتاب حاضر را به عموم نسل فرهیخته جوان و نوجوان و نیز كسانی كه به نوعی، با این نسل در ارتباطند، توصیه نموده و امیدواریم از این رهگذر، توشه راه برگیرند و سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین كنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

جوان و بزرگسال، عنوان کتابی است، از مجموعه گفتارهای مرحوم استاد فلسفی(ره) که توسط دکتر حسین سوزنچی تلخیص شده و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) برای اولین نوبت در بهار 1385 در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است... این کتاب دارای پیش گفتار و 20 سرفصل می باشد؛ که در آن، راجع به عمده تفاوت های جوانان و بزرگسالان مطالبی بیان شده است. نویسنده سعی بر آن داشته تا اهمّ سخنان مرحوم استاد فلسفی(ره) در موضوعات امیال، تکریم شخصیت، احساس حقارت و ناسازگاری در میان سالان و کهن سالان، روابط این دو گروه اجتماعی، تعدیل تمایلات و غریزه جنسی، برتری طلبی، اقتصاد در خانواده و اجتماع، تمدن صنعتی و اخلاق نسبی و ...
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS