دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی

ده نمکی که با فیلم‌های اکشن و طنز خود در وضعیت راکد سینمای ایران همچنان بازار خوبی در گیشه دارد، ظاهرا با رسوایی چهره‌ای جدی را در آثارش نشان می‌دهد. انگار او در فیلم جدی هم دارد با مخاطب شوخی می‌کند...
مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی
مسعود ده نمکی یا مسعود کیمیایی | نقد فیلم رسوایی

[كد مطلب: 1754]

نويسنده: ساقی زارعی

اگر دزدی در حال فرار از دست پلیس به خانه‌تان پناه بیاورد با او چه می‌کنید؟ اگر به او پناه ندهید شاید مدت‌ها با خود درگیر باشید و به او و عاقبتش فکر کنید. اگر هم مثل اکبر عبدی در فیلم دهنمکی به او پناه بدهید شاید دچار رسوایی شوید. حاج آقایی که ریسک بزرگی می‌کند و طبق آنچه از او در فیلم آمده علم الغیب هم دارد به دزد پناه می‌دهد و دستگیرش می‌شود. شاید طبق آنچه بازیگر نقش اول فیلم، الناز شاکردوست می‌گوید از دل شخصیت یک دزد، قیصری پدید بیاید و بی‌هیچ نگاه جدیدی از مسعود ده نمکی، مسعود کیمیایی دیگری در سینمای پس از انقلاب، با شکل و شمایلی جدید و اینبار فراجنسیتی بسازد.

ده نمکی که با فیلم‌های اکشن و طنز خود در وضعیت راکد سینمای ایران همچنان بازار خوبی در گیشه دارد، ظاهرا با رسوایی چهره‌ای جدی را در آثارش نشان می‌دهد. اما این نگاه جدی چقدر موفق بوده است این سوالی است که در انتهای فیلم مخاطب از خود می‌پرسد. انگار او در فیلم جدی هم دارد با مخاطب شوخی می‌کند. این وضعیت باعث حمایت گیشه از اوست. فضای فیلم عاری از تصاویرسینمایی است.
 «رسوایی» هرچند زیرپوستی اما به نحوی آشکار از عزیز شدن آبرومند نزد دیگران به خواست خدا سخن می‌گوید و کاملا واضح، این آیه دائما در آن تکرار می‌شود (تعزمن تشا و تذل من تشا) و به نحوی مخاطب تیزبین را به یاد شخصیت ده نمکی، یعنی بی‌اهمیت بودن حرف دیگران برای او، جدیت در کارش و افتراهایی می‌اندازد که پس از پیروزی بزرگ اخراجی‌ها در گیشه برایش اتفاق افتاد می‌اندازد. حاج آقایی که در انت‌ها وقتی درمسجد را به روی خود بسته دید در کوی و برزن نمازش راشروع می‌کند و تا آنجا که چشم کار می‌کند مردم صف می‌ایستند و به او اقتدا می‌کنند. مردی پاک نیت که گرچه فیلم «رسوایی» او با زنان بد پخش شده ولی او همچنان پاک می‌ماند، حتی اگر صاحبان بودجه که در فیلم به صورت نمادین بزرگان بازار بودند او را تنها بگذارند و به ریشش تهمت ببندند. حاج آقایی که نسل دختران فقیر جنوب شهری را نجات می‌دهد و ناگفته حرف آن‌ها را می‌زند و بجای سوء استفاده از نقطه ضعف فرهنگی و مالی آن‌ها، سنت‌هایشان را برایشان حفظ می‌کند.
 حاج آقا که مردی ست ساکت و باتقوا بی‌هیچ چشم داشتی تنها در پی کمک کردن به دختر است که مبادا به خاطر نیازش به راه تهمت‌ها برود و حرف آن‌ها که او را زنی بد دانسته‌اند به کرسی بنشاند. این داستان‌‌‌‌ همان طور که خود ده نمکی می‌گوید نه داستان شیخ صنعان است و نه برصیصای عابد؛ این داستان خود اوست. ده نمکی با بی‌اثر نشان دادن تهمت‌ها و نشانه‌هایی که به سمت خودش و زنان بازیگری که توسط یکی از کارگردانان مطرح کشور زنان بدی خوانده شدند، چهره‌ای ساده و سنتی و بی‌آلایش از خود و زنان بازیگر نشان می‌دهد و هر چه در جدی پیش بردن فیلم سعی می‌ورزد باز هم حرکات اگزجره بازیگر نقش اول «رسوایی»، فیلم را به ابتذال و شوخی می‌کشد. تصاویری که نه می‌تواند حس طنز داشته باشد و نه حس لبخندی از عمق وجود. لهجه بسیار شدید اکبر عبدی امام جماعت مسجد گاهی بعضی از دیالوگ‌ها را نامفهوم می‌کند تا جایی که دیالوگ‌های حساس و مهم فیلم با یک بار تماشا نامفهوم می‌ماند. احتمال اینکه اعتراض‌هایی از سوی ائمه جماعات یا علمای دینی به این فیلم عارض شود بسیار بالاست. بخصوص اعتراض به قسمت‌هایی مثل این: در جایی یک عده دختر جوان با ظاهری بی‌بند و بار حاج آقا را به میهمانی در باغ دعوت می‌کنند و او می‌پذیرد. گرچه این اتفاق در فیلم نمی‌افتد و چهرهٔ حاج آقا چهره‌ای معصوم نمایش داده می‌شود، اما...! این امّایی است که ادامهٔ آن را هر کسی می‌داند.
داستانی نمادین و تخیّلی با ظاهری‌گاه جدی و‌گاه لوده که نمی‌توان به درستی بنا را بر هیچ کدام گذاشت. اگر یکی از این دو را گر چه خفیف و سطحی انتخاب می‌کرد شاید کار متفاوت و مطلوب تری می‌شد. البته از آنجا که کارگردان همیشه سعی دارد با این تیپ کار‌ها ژانری متفاوت از خود خلق کند امری بعید نخواهد بود که او به راه رفتن بر لبهٔ این اشتراک ادامه دهد و کار‌های بعدی‌اش را نیز اینچنین بسازد.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده ساقی زارعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» ʂ) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» (2) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نوشته‌ی حاضر بخش دوم از نقد بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» است .
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʂ) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (2) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʁ) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (1) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» ʁ) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» (1) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نوشتار پیش‌ رو ناظر به مقاله‌ای است تحت عنوان «دفاع از مقاله‌ نگاهی به سوره‌ی زنان».

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
نقد مقاله «مقایسه الله و خدا» ʁ) کامل بودن و قدرت مطلق خداوند

نقد مقاله «مقایسه الله و خدا» (1) کامل بودن و قدرت مطلق خداوند

آیا خدایی را که فیلسوفان با براهین عقلی ثابت می‌کنند همان خداوند دین اسلام است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت عقل و نقل، دو راه اثبات یک خداست و هیچ تفاوتی میان خدای فلاسفه و خداوند ادیان، به خصوص دین اسلام، نیست.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʇ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʁ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS