دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرولتاریا Proletaria

No image
پرولتاریا Proletaria

پرولتاريا، امپراتوري روم، سوسياليست،سيسموندي،لورنتزفن اشتاين، كارل ماركس، مانيفست كمونيست، ديكتاتوري پرولتاريا، جوامع كمونيست

نویسنده : (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

این واژه نخست در امپراتوری روم در قرن ششم پیش از میلاد پدیدار شد. در آن زمان به موجب قانون، زمین داران و دیگر طبقات می‌بایست با پرداخت مالیات یا خدمت سربازی به دولت خدمت کنند و آنان که چیزی نداشتند تا به دولت بپردازند می‌بایست فرزندان خود را به خدمت دولت بفرستند.

این کلمه در سده دوم مسیحی ناپدید شد و در سده پانزدهم و شانزدهم به معنای مردمی که زمین خود را از دست داده و تنها با نیروی کار خود زندگی می‌کنند به کار رفت و در سده نوزدهم نویسندگان سوسیالیست مانند سیسموندی آن را به کار بردند و کسی که آن را رواج داد یک نویسنده آلمانی به نام لورنتزفن اشتاین بود.

کارل مارکس با به کار بردن این اصطلاح در کتا‌های خود، به خصوص مانیفست کمونیست در سال 1848.م اعتبار تازه‌ای به آن داد و پرولتاریا را به عنوان طبقه‌ای که فاقد مالکیت ابزار تولید بوده و جز نیروی کار خود وسیله دیگری برای تأمین معاش ندارند، بزرگترین نیروی انقلابی جامعه و سازندگان دنیای فردا خواند.

رسالت اصلی مارکسیسم به حرکت درآوردن این طبقه و متشکل ساختن آنها برای دگرگون ساختن جامعه و سرانجام در دست گرفتن قدرت حکومت است که مارکس از آن به عنوان «دیکتاتوری پرولتاریا» یاد می‌کند.

تجربه طولانی حکومت کمونیست‌ها در شوروی و کشورهای اروپای شرقی نشان داد که شعار دیکتاتوری پرولتالیا در جوامع کمونیست نه فقط تحقق نمی‌یابد؛ بلکه حقوق و آزادی‌های نسبی و محدود پرولتاریا در جوامع سرمایه داری نیز در کشورهای کمونیستی از میان می‌رود.

مقاله

نویسنده (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» ʂ) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» (2) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نوشته‌ی حاضر بخش دوم از نقد بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» است .
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʂ) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (2) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʁ) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (1) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» ʁ) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» (1) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نوشتار پیش‌ رو ناظر به مقاله‌ای است تحت عنوان «دفاع از مقاله‌ نگاهی به سوره‌ی زنان».

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʇ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʁ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS