دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

كتابی برای همه اعصار

No image
كتابی برای همه اعصار

 قرآن و آيين پيامبر اسلام (صلي‌الله عليه و آله) جهاني است و به قوم و منطقة خاصي اختصاص ندارد.

بهترين سند اين سخن، قرآن كريم است كه فرمود: « ما تو را بشارت‌دهنده و ترساننده، براى عموم مردم فرستاديم». (سبا (34) آية 28)

نيز فرمود: « ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم». (انبياء (21) آية 107) از اين رو مي‌بينيم قرآن در دعوت‌هاي خود از لفظ «الناس» بهره گرفته و مي‌گويد: « اى مردم، رسولى از جانب پروردگار شما ‌به حق نزد شما آمده است. پس به او ايمان بياوريد كه براى شما بهتر است». (نساء (4) آية 170)

قرآن براي رساندن انسان به سعادت هميشگي نازل گرديده و در اين راستا كليات هر آن چه براي رسيدن به اين هدف لازم بوده، بيان نموده است. به عبارت ديگر قرآن به عنوان قانون اساسي اسلام دربر‌گيرنده مجموعه‌اي از اصول و ضوابط هماهنگ با خطرات انساني است كه همواره بر تارك انديشه‌ها چون خورشيدي مي‌درخشد، و سعادت و عظمت را در گرو آشنايي و عمل به قوانين خود مي‌داند. اصل عدالت و امانت، اصل كلي امر به معروف و نهي از منكر، اصل مقابله به مثل در برابر متجاوزان، اصل مساوات مردم و تعيين معيار امتياز از قبيل:  علم و جهاد، نفي استبداد، اصل عدم سلطه كافران بر مومنان، اصل صلح و اخوت، اصل بهره‌برداري از نعمت‌هاي الهي، اصل وفاي به عقود، اصل توحيد به وحدت، اصل عدم حرج، و اصل پذيرش اختياري دين، از جمله اصول كلي است كه قرآن بيان فرموده است.  همچنين مقصود از اينكه قرآن كتابي براي همه زمان‌ها و همه دوره‌هاست، اين است كه قواعد و قوانين و احكام و ارزش‌هاي اخلاقي و معارفي كه در آن بيان شده، اختصاص به زمان و مكان و دوره خاصي از زندگي بشريت ندارد، بلكه آنها جاودانه بوده و براي ملتي خاص يا دوره و زماني بويژه نيست.  البته با توجه به اينكه قرآن داراي بطن بلكه بطوني است، در اين كتاب الهي اشارات و اموري است كه اسرار و نهفته‌هايي كشف می‌كند كه فهم عادي و متعارف نتواند آن را درك كند و علم اينگونه مسائل براي امامان معصوم (عليهما السلام) و راسخون درعلم است.

 قرآن برای تمامی اعصار

دلايل برون ديني و درون ديني زيادي بر اين نكته گواهي مي‌دهند كه در زير به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:

1. كافي نبودن عقل براي برطرف كردن نياز هميشگي بشر به هدايت.

الف. بشر براي اين خلق شده كه با رسيدن به خدا به كمال برسد؛ پس بايد به اين سمت و سو هدايت شود.

ب. ابزارهاي موجود بشر از برآوردن تمام نيازهاي هدايتي او عاجز است.

ج. اين نياز به گونه‌اي است كه در طول زمان و تمام اعصار پا بر جاست. از آنجايي كه دين و قرآن براي برآورده ساختن نيازهاي هدايتي بشر آمده است، بايد پاسخگوي نيازهاي هدايتي بشر تا روز قيامت باشد و اختصاصي به زمان پيامبر (صلي‌الله عليه و آله) نداشته باشد.

2. آياتي كه دلالت بر جامعيت قرآن مي‌كند:

آياتي در قرآن وجود دارد كه بيان مي‌كند قرآن كتابي جامع است كه نيازهاي هدايتي انسان‌ها را پاسخگو است. اين آيات كه در زير به آنها اشاره مي‌گردد، اطلاق دارند و شامل نيازهاي هدايتي همه انسان‌ها در همه زمان‌ها مي‌شوند:

1. «مّا فرّطْنا فِي الكِتابِ مِن شيءٍ»[1]؛ ما در كتاب، بيان هيچ چيز را فرو گذار نكرديم.  مقصود از اينكه قرآن كتابي براي همه زمان‌ها و همه دوره‌هاست، اين است كه قواعد و قوانين و احكام و ارزش‌هاي اخلاقي و معارفي كه در آن بيان شده، اختصاص به زمان و مكان و دوره خاصي از زندگي بشريت ندارد، بلكه آنها جاودانه بوده و براي ملتي خاص يا دوره و زماني به‌ويژه نيست.

2. [2]؛ و هيچ‌ تر و خشكي نيست، مگر اينكه در كتابي روشن ثبت است. 3. [3]؛ پس داوري جز خدا جوييم، با اينكه اوست كه اين كتاب را به تفصيل به سوي شما نازل كرده است؟

4. [4]؛ سخني نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق آنچه (از كتاب ‌هايي) است كه پيش از آن بوده و روشنگر هر چيزي است و براي مردمي كه ايمان مي‌‌آورند، رهنمود و رحمت است.

5. [5]؛ و ما بر تو اين قرآن را فرستاديم تا حقيقت هر چيز را روشن كند و براي مسلمانان هدايت و رحمت و بشارت باشد.

گفتني است كه اگر چه ظاهر اين آيات تمام نيازهاي بشر است اما اكثر مفسران بر اين باورند كه مراد از اين آيات، جامعيت قرآن در بيان امور مربوط به هدايت است. اين گروه از دانشمندان با توجه به قلمرو دين و هدف از نزول قرآن كريم، كه آن را مربوط به امور هدايتي و ديني مي‌‌دانند، اطلاق آيات و جامعيت را قيد مي‌‌زنند. («تفسير نمونه»، ج 11، ص 361)

 جاودانه بودن دين اسلام

آياتي در قرآن وجود دارد كه اسلام و فرمان‌هاي قرآن را جاودانه معرفي مي‌كنند؛ مانند: زوال ناپذير و پر بركت است كسي كه قرآن را بر بنده‌اش نازل كرد تا بيم‌دهنده جهانيان باشد. (آيه 1، فرقان) . بي‌‌ترديد چيزي كه تا ابد استمرار دارد، بايد در تمام اعصار به تمام نيازهاي انسان در زندگي فردي و اجتماعي، براي تحقق هدايت و سعادت، پاسخ دهد.

مقاله

نویسنده آمنه اسفندیاری
جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آیات نامدار قرآن (آیه أمّن یجیب)

آیات نامدار قرآن (آیه أمّن یجیب)

در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهی، برخی از آیات قرآن کریم به سبب ویژگی خاصی که داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته‌اند این آیات را آیات نامدار می‌نامند. در این مقاله با نام، مشخصات و نکات مهم یکی از این آیات آشنا می‌شویم.
Powered by TayaCMS