دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تلاش برای تقویت مذهب تشیع

No image
تلاش برای تقویت مذهب تشیع

تلاش برای تقویت مذهب تشیع

میرحامد حسین در آن زمان کتابی با عنوان عبقات الانوار نوشت که تأثیری زیادی در میان اهل سنت گذاشت و جمع زیادی از اهل سنت را شیعه کرد. عمق و قوت استدلال این کتاب باعث شد که میرزای شیرازی حکم به لزوم خواندن کتاب بر مسلمانان کند.

شیخ زین العابدین مازندرانی نیز حکم کرد تا به محض آماده شدن جلدهای بعدی کتاب، در اسرع وقت به چاپ آن اقدام کنند و تمام امکانات مالی و غیر مالی خود را در اختیار میرحامد حسین قرار دهند[73].

شیخ تقریظی نیز بر این کتاب زده است. بخشی از این تقریظ در این جا ذکر می شود: «...چون متدرجاً مجلدات کتب مؤلفات و مصنفات آن جناب سامی صفات که عبارت از استقصاء الافحام و عبقات بوده باشد، در این صفحات به دست علما و فضلاى این عتبات عرش درجات ملحوظ و مشاهد افتاد، به اضعاف مضاعف آن چه شنیده مى شد، دیده شد: "کتاب أحکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر"[74] از صفحاتش نمودار؛ "کتاب مرقوم یشهده المقربون"[75] از اوراقش پدیدار؛ از عناوینش "آیات محکمات هنّ أم الکتاب"[76] پیدا؛ از مضامینش "هذا بلاغ للناس و لینذروا به و لیعلموا أنما هو اله واحد ولیذکّر اولوا الألباب"[77] هویدا؛ از فصولش عالمی را تاج تشیع و استبصار بر سر نهاده؛ از ابوابش به سوى "جنات عدن تجری من تحتها الأنهار"[78] باب ها گشاده؛ کلماتش "و جعلناها رجوماً للشیاطین"[79]، کلامش "ألا لعنة الله على القوم الظالمین". مفاهیمش "ألم أعهد إلیکم یا بنی آدم أن لا تعبدوا الشیطان إنه لکم عدو مبین"[80] مضامینش در لسان حال اعدا "یا لیت بینی و بینک بعد المشرقین و بئس القرین"[81]. دلائلش "هذا بیان للناس و هدًى و موعظة للمتقین"[82]، براهینش "کتاب أنزل إلیک فلایکن فی صدرک حرج منه لتنذر به و ذکرى للمؤمنین"[83]؛ برای دفع یأجوج و مأجوج مخالفین دین مبین، سدّى است متین؛ از جهت قلع و قمع زمره ی معاندین مذهب و آیین چون تیغ أمیرالمؤمنین؛ سیمرغ سریع النقل عقل از طیران به سوى شُرَف[84] اخبارش عاجز، همای تیز پاى خیال از وصول به سوى غرف آثارش قاصر.

کتبی به این لیاقت و متانت و اتقان تا الان از بنان تحریر نحریرى سر نزده، و تصنیفی در اثبات حقیت مذهب و ایقان تا این زمان از بیان تقریر حبر خبیرى صادر و ظاهر نگشته. از عبقاتش رائح? تحقیق وَزان، و از استقصایش استقصاء بر جمیع دلائل قوم عیان!

ولله درّ مؤلفها و مصنفها! "أ کان للنّاس عجباً أن أوحینا إلى رجل منهم أن أنذر الناس و بشر الذین آمنوا أنّ لهم قدم صدق عند ربهم قال الکافرون إن هذا لساحر مبین"[85]»[86].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
No image

نامه 71 نهج البلاغه : سرزنش از خيانت اقتصادى

نامه 71 نهج البلاغه به موضوع "سرزنش از خيانت اقتصادى" می پردازد.
No image

نامه 72 نهج البلاغه : انسان و مقدّرات الهى

نامه 72 نهج البلاغه موضوع "انسان و مقدّرات الهى" را بررسی می کند.
No image

نامه 73 نهج البلاغه : افشاى سيماى دروغين معاويه

نامه 73 نهج البلاغه موضوع "افشاى سيماى دروغين معاويه" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

نامه 45 نهج البلاغه : نامه به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره

نامه 45 نهج البلاغه "به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره" می باشد.
No image

نامه 28 نهج البلاغه : پاسخ به نامه معاویه

نامه 28 نهج البلاغه به موضوع " پاسخ به نامه معاویه" می پردازد.
Powered by TayaCMS