دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

No image
تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

5 ـ تألیفات ارزشمند:

1 ـ امامت

2 ـ بیان قرآن: این کتاب شامل بخشى از تفسیر سوره قیامت است و به این پرسش پاسخ مى دهد که: «آیا اهل بیت(علیه السلام) و قرآن مبین همدیگرند؟

3 ـ تفسیر سوره انفال

4 ـ تفسیر سوره یونس

5 ـ تفسیر سوره توبه (2جلد)

6 ـ تفسیر سوره یوسف

7 ـ توسل: نویسنده درباره توسل و معنا و مفهوم واقعى آن سخن گفته و این کتاب به پاسخ شبهات وهابیت که توسل را شرک مى دانند، اختصاص دارد. وى درباره توسل تکوینى و ارتباط توحید و توسل و شرک، به تفصیل سخن مى گوید.

8 ـ شب مردان خدا: آداب و فضیلت نماز شب.

9 ـ موعظه یا راه پیشگیرى از نفوذ شیطان در دل انسان.

10 ـ شرح و تفسیر دعاى توبه از صحیفه سجادیّه.

11 ـ در جستجوى دین

12 ـ حج برنامه تکامل: این کتاب در 516 صفحه براى اولین بار در سال 1394هـ ق و نیز با اضافات و ملحقات براى دومین بار در سال 1401هـ ق در دارالکتب الاسلامیه به چاپ رسید.

معظم له مى فرماید:

«در منابر برخى از خطباء دیدم وقتى سخن به حج کشیده مى شود، مطالب مفیدى توجه شنوندگان را جلب مى کند. درصدد برآمدم با تحقیق همه مباحث آن را جمع آورى و چاپ نمایم و الحمدالله این کار به سرانجام رسید.»[29]

این کتاب شامل یک مقدمه و هفت بخش است:

بخش اول: گوشه اى از اسرار تشریع عبادت

بخش دوم: آثار اجتماعى حج

بخش سوم: اسرار وحى حج

بخش چهارم: مراحل آغاز سفر

بخش پنجم: مواقف حج

بخش ششم: نتیجه گیرى از اعمال حج

بخش هفتم: زیارت مرقد پاک حضرت رسول و ائمه هدى(علیه السلام).

13 ـ قرآن و قیامت: این کتاب در 806 صفحه تدوین یافته، در سال 1398هـ ق (1357شمسى) در مکتبة صدوق به چاپ رسیده و شامل 14 بخش است. کتاب شامل تفسیر سوره قیامت است و به مناسبت به گوشه هایى از اوضاع جارى زمان و ماجراى دلدادگان و عاشقان مکتب قرآن و پیامبر رحمت(صلى الله علیه وآله) به شکل بسیار جالب اشاره مى کند.

14 ـ قساوت بیمارى مهلک: یکى از بلاهاى اجتماعى بشر در طول تاریخ قساوت است که اکثر سردمداران و ظالمان و ستمگران تاریخ به واسطه ابتلاى به این بیمارى، جنایات دهشت انگیزى را مرتکب شده اند. حرمله ها، شمرها، حجاج بن یوسف ها، حمید بن قحطبه ها و... تجسم قساوت و سنگدلى ظالمان هستند. آیت الله ضیاءآبادى پیرامون این بیمارى خطرناک اخلاقى و اجتماعى کتابى را در 112 صفحه تألیف نمود که در سال 1391هـ ق (1351هـ ش) در تهران به چاپ رسید. وى با استناد به آیات و روایات و نظرات دانشمندان و حکما خصوصاً دانشمندان غربى، به بررسى عوامل قساوت پرداخته است، به ویژه در مورد برخى از عوامل پیدایش و بروز این بیمارى مانند موسیقى، لهوالحدیث (صداى شهوت آلود زنان خواننده) مطبوعات منحرف و بى حجابى و...، مطالب ابتکارى دارد. نگارنده در پایان قصد و نیت خود از تدوین چنین کتابى را بیدار کردن حس دینى جوانان و زنان مسلمان در برابر انحرافات خطرناک اخلاقى معرفى مى کند

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید محمد ضیاء آبادی

سید محمد ضیاء آبادی

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
Powered by TayaCMS