دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات علامه سید ابراهیم قزوینی

No image
تالیفات علامه سید ابراهیم قزوینی

تالیفات و آثار

1ـ نتائج الافکار: در موضوع علم اصول است و شرحهاى متعددى دارد. آقا بزرگ تهرانى حدود ده شرح را که اکثراً شاگردان مصنّف نوشته اند، فهرست کرده است.[8] کتاب یکصد و پنجاه فصل در ایّام هجرت به سامرا نوشته شده است.[9] 2ـ دلائل احکام الفقه در شرح شرایع الاسلام: از اول طهارت تا حدود دیات و قصاص را بحث کرده است. این کتاب فروعات فقهى بسیارى دارد که در سایر کتب فقهیه به ندرت دیده مى شوند.

3ـ ضوابط الاصول: مشهورترین اثر اوست. آن را در مکه مکرمه و در طول دو ماه به خط خویش نوشته و در هر صفحه اولین و آخرین حرف یکى است. در تسلط او بر مطالب علم اصول همین بس که تمام بحثهاى اصول را در مدت کوتاه دوماه چنان تحریر کرد که کتابش مورد توجه محافل علمى قرار گرفت. ضوابط الاصول در سال 207ق1 به صورت چاپ سنگى منتشر و در ایران در سال 1271ق دوباره به چاپ رسید.[10]

4ـ راسله در حجیّت ظن

5ـ رساله فارسیه در طهاره و صوم و صلوة[11]

6ـ رساله در طهارت و صلوة

7ـ رساله در مناسک حج

8ـ رساله در حرمت غیبت و فروع آن. وى مستثنیات غیبت را هم در آن بررسى کرده است.[12]

9ـ رساله در نماز جمعه

10ـ قواعد فقهیه که شامل پانصد قاعده است.[13]

11ـ الرسالة الرضاعیه[14]

12ـ زینة المتقین[15] فى احکام فروع الدین

13ـ الفقه الاستدلالى[16]

14ـ کتاب القضاء: این اثر را در زمانى که به تازگى تدریس را آغاز کرده و حدود سیصد نفر شاگرد داشت، بر اثر یک رؤیاى صادقه تألیف نمود. او آن شب جده اش حضرت فاطمه زهرا(س) را زیارت کرد و حضرت در عالم رؤیا به وى قلم و دواتى عطا فرمود و سفارش کرد که فرزندم فقه بنویس! او نیز با این اشاره و ترغیب و تشویق استادش سید محمد مجاهد دست به قلم برد و کتاب قضا را مستقلا تصنیف کرد.[17]

15ـ رساله فارسى: هنگامى که شیعیان بسیارى از ایران و جاهاى دیگر از وى تقاضاى رساله کردند، ایشان نمى پذیرفت اما بعد از اصرار مردم استخاره کرد و رساله عملیّه نوشت و بعداً به فارسى برگرداند.

16ـ رسالة فى الصلوة[18]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

No image

سید ابراهیم قزوینی

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

اعضاء بدن امانت است

اعضاء بدن امانت است

شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه ، چشمها، گوشها، و زبانهای آلوده ، به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
No image

اسیر شهوت

آنهایی که بنده دنیا و شهوت خویش اند، و طوق بندگی هوای نفس را در گردن نهادند، بندگی از هر کسی که دنیا را پیش او سراغ دارند یا احتمال می دهند، می کنند و خاضع او می شوند و اگر در ظاهر زبان منیت و عفت نفس گشایند، تدلیس محض است و اعمال آنها و اقوال آنها، این کلام را تکذیب کنند.
هوای نفس

هوای نفس

از هوای نفس بپرهیزید همان گونه که از دشمنانتان می پرهیزید چیزی دشمن تر برای افراد با شخصیت از پیروی هوای نفس و درو شده های زبان نیست.
ریشه اعمال

ریشه اعمال

اساس عذاب الهی بر اعمال ماست .هر عملی که از ما صادر می شود در آن عالم یک صورت دارد، رد بر انسان می شود. این طور نیست که عذاب آخرت شبیه عذاب های دنیایی باشد که مأمورین بیایند، بکشندش و ببرندش، از باطن خود - ذات انسان - آتش طلوع می کند.
Powered by TayaCMS