دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند.
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نویسنده: سیدحسن حسینی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند. موضوع جهاد اقتصادی نیز می‌تواند مانند سایر موضوعات چون: نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف که معظم له بر شروع و استمرار آن در حوزه‌های نظری و عملی تاکید داشتند. آثار و برکاتی بنیادین برای کشور و آحاد مردم به ارمغان آورده است.

جهاد در لغت به معنی، کوشش کردن، کوشیدن به اندازه طاقت، جنگ کردن در راه دین جهاد اکبر «در اصطلاح اهل عرفان جهاد کردن با نفس و ریاضت برای تزکیه نفس است در مقابل جهاد اصغر که جنگ در دین است و اقتصاد یعنی: میانه راه رفتن، میانه روی کردن، به اندازه خرج کردن، تعادل دخل و خرج را نگاه داشتن، علمی که درباره دخل و خرج و روابط بازرگانی در امور مالی افراد مملکت و بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی و شئون مالی یک کشور بحث می‌کند (فرهنگ فارسی عمید) می‌باشد. با تامل و دقت پی خواهیم برد که جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری امسال را به این نام نامیدند از یک طرف در راستای تغییر و تحول بنیادین اقتصادی است که با اجرای قانون هدفمند کردن رایانه‌ها آغاز و از طرف دیگر به واکنش‌های سیاسی آمریکا و صهیونیست در قالب تحریم‌های اقتصادی است که هر دو برکات و فرصت‌های موثری را برای کشور به دنبال داشته و خواهد داشت. با گذشت 32 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذر از مقاطع حساس و سرنوشت ساز و حضور حماسه ای مردم و مسئولین در جهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی، سازندگی و جهاد در عرصه‌های علمی و فناوری و دستیابی به نوآوری‌های بزرگی چون اثری هسته ای... و اصلاح جهادگونه ساختار اقتصادی و اتکا بر تولیدات داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت انکارناپذیر است.

بنابراین باید به موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی که از منظر صاحب نظران اقتصادی و مدیریتی کارآفرینی است توجه مضاعف و جهادگونه داشت. لذا باید نقش موثر کارآفرینان را در ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه و یا به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نوآورانه که بستر و زمینه تولید و پیشرفت اقتصادی است و به تبع آن جهاد اقتصادی را محقق می‌کند مورد بررسی قرار داد اهتمام به مقوله کارآفرینی مولد با دو رکن اساسی خلاقیت و نوآوری را می‌توان از ضروری ترین و ارزشمندترین نیازهای اقتصادی جامعه اسلامیمان دانست که اقتدار و استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی را با حفظ حاکمیت سیاسی و تحکیم ارزش‌های اسلامی سبب خواهد شد هم چنین کارآفرینی در فرایند اقتصادی کشور موجبات گردآوری پس اندازهای عمومی، بی هدف و سرگردان شده و بهبود سرمایه (افزایش سرمایه گذاری داخلی) را سبب گردیده و ایجاد اشتغال و تولید فراوان را در مقیاس وسیع به تبع آن کاهش نرخ بی کاری که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی اقتصادی است به دنبال خواهد داشت هم چنین کارآفرینی، ارتقاء تجارت خارجی را که از عناصر و شاخصه‌های اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی، کاهش تمرکز اقتصادی افزایش سود اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را نیز موجب شده و مهارت‌های بی استفاده و سرگردان را به تحرک موثر وامیدارد. علاوه بر آن کارآفرینی با نگاه تولید نوآورانه و افزایش بهره وری با هدف خدمت رسانی به جامعه اسلامی و به تبع آن کسب سود رضایتبخش، عامل تحرک و تشویق، افزایش رقابت و استفاده کارا و اثربخش از منابع، کاهش بوروکراسی و هم چنین مشوق عمل گرایی و عامل نوآوری و روان کننده تغییر و تحول و سبب پویایی اقتصاد و نهایتا جهاد اقتصادی خواهد شد.

به هر حال بر همه مردم کشور، مردان، زنان، روستائیان و شهرنشینان به ویژه جوانان خلاق، مبتکر و نوآور فرض است در راستای تحقق جهاد اقتصادی با نگرشی مثبت و با بهره‌گیری از فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف و با تلاشی مضاعف و جهادگونه نسبت به ایجاد و توسعه کسب کارهای کارآفرینانه اعم از کسب و کارهای علمی و فناوری، صنعتی و کشاورزی تجاری و خدمات، خانگی و روستایی اقدام تا از این رهگذر با توسعه بیشتر موجبات امنیت شغلی خود، خدمت اجتماعی، کسب سود و شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم آورند.

دولت و دلسوزان نظام نیز کماکان با عزم و اراده ای مضاعف نسبت به اصلاح فضای کسب و کار و رفع موانع و چالش‌های احتمالی در فرایند ایجاد و توسعه کسب و کار به ویژه بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، از جمله کوتاه نمودن زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری- تسهیلات بانکی، تجدیدنظر در قوانین و مقررات بازدارنده، حمایت از تولیدات داخلی و... عنایت داشته تا به فضل الهی شاهد تحقق جهاد اقتصادی و زمینه ای برای دستیابی به برنامه‌های اقتصادی در افق 1404 باشیم.

مقاله

نویسنده سیدحسن حسینی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
هوای نفس

هوای نفس

از هوای نفس بپرهیزید همان گونه که از دشمنانتان می پرهیزید چیزی دشمن تر برای افراد با شخصیت از پیروی هوای نفس و درو شده های زبان نیست.
No image

اسیر شهوت

آنهایی که بنده دنیا و شهوت خویش اند، و طوق بندگی هوای نفس را در گردن نهادند، بندگی از هر کسی که دنیا را پیش او سراغ دارند یا احتمال می دهند، می کنند و خاضع او می شوند و اگر در ظاهر زبان منیت و عفت نفس گشایند، تدلیس محض است و اعمال آنها و اقوال آنها، این کلام را تکذیب کنند.
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
اصول صفات حمیده

اصول صفات حمیده

در بیان صفات حمیده و اخلاق پسندیده روح که از اعمال حسنه و سنن سنیّه بدن و اعضا به تدریج حاصل مى‌شود
Powered by TayaCMS