دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شكستن ديوار غرور

No image
شكستن ديوار غرور

براي محبوب شدن در دل‌ها نيازي به دست زدن به كارهاي عجيب و غريب نيست، نياز نيست كه شما هزينه‌هاي كلان را صرف به دست آوردن عشق و علاقه مردم كنيد، بلكه در مقابل تكنيك‌هاي بسيار ساده‌اي وجود دارد كه با مرور زمان و با به كارگيري برخي از تمرين‌ها مي‌توانيد به راحتي ويژگي‌هايي را در شخصيت خود، به وجود آوريد تا در نتيجه، اطرافيان به ارتباط با شما عشق بورزند و از بودن با شما لذت ببرند. غرور يكي از ويژگي‌هاي منفي در شخصيت هر انساني است كه سبب از دست دادن دوستان صميمي‌و قطع رابطه‌هايي است كه سال‌ها ادامه داشته است.

به تحقيق غرور نخستين ويژگي است كه سبب نافرماني شيطان و رانده شدن او از بارگاه خداوند متعال شده است و به همين جهت، بي‌اعتنايي به اين ويژگي منفي در شخصيت افراد، در نهايت سبب فراموشي خداوند متعال در زندگي و پيمودن مسير انحرافي و جاده گمراهي خواهد شد و به همين جهت در آيات الهي توصيه‌هاي مهمي‌براي مبارزه با اين صفت ناپسند بيان شده است تا افرادي كه قصد دارند ديوارهاي آهنين غرور را در شخصيت خود ويران كنند بتوانند با به‌كار‌گيري اين توصيه‌ها، زلزله‌اي بزرگ در درون خود ايجاد كنند و به سرعت از شرّ اين خصوصيت شيطاني رهايي پيدا كنند.

در اين مقاله قصد داريم به مهم‌ترين توصيه‌هاي طلايي قرآن مجيد براي تخريب ديوارهاي غرور اشاره كنيم:

1- كسب دانش و توجه به نعمت‌ها

يكي از عواملي كه سبب غرور و در نتيجه نافرماني از خداوند متعال مي‌شود، عامل جهل و ناداني است. جهلي كه سبب فراموشي نعمت‌هاي بي‌حد و شماره‌اي مي‌شود كه خداوند در زندگي در اختيار شما قرار داده است و به همين جهت رسول خدا صلي‌الله عليه و‌آله در توضيح آيه ششم از سوره انفطار كه خداوند متعال از انسان سوال مي‌كند: « اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار كريمت مغرور ساخته است؟!» [انفطار:6] مي‌فرمايد: «غره جهله: جهل و نادانيش او را مغرور و غافل ساخته است. » [مجمع البيان، جلد 10، صفحه 449]جهل يا غفلت از خداوندي كه هم پروردگار آدمي‌است و هم كريم است، به مقتضاي ربوبيت خود، انسان را از تمامي‌نعمت‌ها برخوردار كرده است. نعمت‌هايي كه تنها در پول و ثروت خلاصه نمي‌شود و هر فردي با اندك تاملي به فراواني آنها پي خواهد برد. نعمت‌هايي كه:

« و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد و اگر نعمت‌ خدا را شماره كنيد نمى‌ توانيد آن را به شمار درآوريد قطعا انسان ستم ‌پيشه ناسپاس است!» [ابراهيم: 34]

و به مقتضاي كريم بودنش، او را غرق در مهرباني و لطف قرار داده است و خود را نزديك‌تر از همه به آدمي‌معرفي كرده است و راه بازگشت و توبه را در همه حال به روي او باز گذاشته و از گناهان او چشم پوشي مي‌كند ولي با اين حال، انسان در برابر چنين خدايي مغرور است و زندگي خود را بر خلاف نعمت‌ها و توصيه‌هاي پروردگارش بنا مي‌كند و واضح و مبرهن است كه چنين انساني كه در برابر پروردگار خويش مغرور است، در برابر همنوعان خويش نيز تواضع نخواهد كرد.

حال با توجه به روايت رسول خدا ذيل اين آيه شريفه، يكي از مهم‌ترين توصيه‌ها براي تخريب و ويراني ديوارهاي غرور، توجه و كسب دانش نسبت به نعمت‌هايي است كه در اختيار ماست؛ از نعمت سلامتي گرفته تا نعمت داشتن پدر و مادري مهربان و همسري شايسته و دوستاني كه همنشيني با آنها آدمي‌را به ياد خداوند متعال مي‌اندازد.

2- عبرت از زندگی افراد مغرور

از جمله تكنيك‌هاي مهم ديگر براي شكستن ديوار غرور در شخصيت آدمي‌در آيات الهي، معرفي و بازگو كردن زندگاني انسان‌هاي مغروري است كه به سبب داشتن اين صفت ناپسند، به قله سعادت و خوشبختي نائل نشده‌اند و اندكي بعد از به دست آوردن ثروت يا مقام، غرور سبب هلاكت و نابودي آنان شده است كه از نمونه‌هاي بارز آن، مي‌توان به شيطان و همچنين قارون اشاره كرد كه با شعارهايي از جمله من از او برترم يا غرور علمي، راه موفقيت و سعادت را برخود بستند، چنانکه خداوند متعال در سوره قصص داستان اين غرور را اينگونه نقل مي‌كند: « [قارون] گفت من اينها را در نتيجه دانش خود يافته‌ام. آيا وى ندانست كه خدا نسل‌هايى را پيش از او نابود كرد كه از او نيرومندتر و مال ‌اندوزتر بودند و[لى اينگونه] مجرمان را [نيازى] به پرسيده شدن از گناهانشان نيست. » [قصص: 78]

3- توجه به منشأ خلقت انسان

« مگر آدمى ندانسته است كه ما او را از نطفه‌اى آفريده‌ايم پس بناگاه وى ستيزه‌جويى آشكار شده است!» [يس: 77]

اگرچه اين آيه شريفه در تفاسير در ارتباط با اثبات مساله معاد ذكر شده است، اما به تحقيق مي‌توان از اين آيه شريفه يكي از مهم‌ترين اسرار و تكنيك‌هاي شكستن و ويران كردن ديوارهاي غرور در شخصيت آدمي‌را استفاده كرد. اين آيه شريفه انسان را با سوالي بزرگ مواجه مي‌سازد و او را براي شكستن غرور خود وادار مي‌كند تا به گذشته خويش فكر كند. گذشته‌اي كه بعد از طي مراحل رشد و خلقت، اين موجود ضعيف و ناتوان را به انساني مغرور تبديل كرده است.          

مقاله

نویسنده امين ادريسی
جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
Powered by TayaCMS