دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فقاهت و نوآوری در پگاه حوزه

No image
فقاهت و نوآوری در پگاه حوزه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شماره جدید نشریه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پگاه حوزه را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 233 نشریه پگاه حوزه را در چهار بخش نگاه هفته، سیاسی، اندیشه و اطلاع‌ رسانی منتشر کرد.
فقاهت و نوآوری نوشته ابراهیم فیاض، مقایسه تطبیقی فرایند هسته‌ای شدن در ایران، هند و پاکستان به قلم مصطفی دلاورپوراقدم، هزاره سوم و روندهای کلان نظام بین‌الملل نوشته امین دیلمی معزی، طبقه بندی و آسیب شناسی جرایم رایانه‌ای پژوهشی از محمد حسین طارمی، ساختار اجتماعی، سیاسی علویون در ترکیه نوشته مهدی بهرام شاهی، سکولاریسم و تلویزیون؛ گزارشی از هم اندیشی رسانه تلویزیون و سکولاریسم و مهم ترین تحولات سیاسی جهان نوشته مائده ارکان عناوین مقاله‌ها و پژوهش‌هایی است که در این شماره به چاپ رسیده است.
نویسنده مقاله فقاهت و نوآوری با اشاره به این که فقاهت یک علم زندگی محور است، می‌افزاید: « بعد از تفقه یک نوع فرآیند ارتباطی عام طراحی می شود که در قالب رجوع و برگشت به قوم و به عنوان یک فرهنگ عام و جامع می باشد، چرا که قوم یک واحد فرهنگی اجتماعی و در یک کلام یک زندگی تمام است و فقیه برگشت کننده بایستی یک طرح کامل برای زندگی قوم خود که دینی باشد ارائه دهد. به همین دلیل دین با کل قومیت مخالف نیست، بلکه با فسادهای آن مخالفت می کند.»
وی با اشاره به امضایی بودن بسیاری از احکام دینی، کار اصای فقیهان را انجام اصلاحات فرهنگی برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: « نوآوری در فقاهت منوط و مشروط به معرفت در حکم و موضوع وحمل می باشد که متعین در حاکم است و مرجعیت در فرع قرار دارد. به همین دلیل، حکم حاکم بر حکم مرجع و مجتهد، حاکم و وارد است وحتی حکم مجتهد در جامعه منجز نمی شود، مگر با حکم حاکم و قاضی. به عبارت دیگر فقط حکم و فتاوی حاکم و ولی فقیه در حکومت و جامعه منجز است تا نظام اجتماعی که مهم ترین اصل حاکم و وارد در فقه اسلامی است، حفظ شود.»
نویسنده مقاله طبقه‌بندی و آسیب شناسی جرایم رایانه‌ای با توجه به این که پیدایش رایانه و پس از آن دنیای مجازی اینترنت، همراه خوددستاوردهای مثبت و منفی بسیاری داشته و دارد که از جمله پیامدهای منفی آن پیدایش جرایم نوظهور رایانه‌ای و اینترنتی است، درصدد کاوش درمورد چیستی جرایم رایانه‌ای از دریچه حقوقی و آسیب شناسی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی است.
وی جرایم رایانه‌ای را به دو دسته جرایم فرهنگی و جرایم امنیتی تقسیم کرده است و با اشاره به تخصصی و علمی بودن، دارای حیثیت عمومی و خصوصی بودن، پیچیدگی خاص، دشوار بودن تعیین صلاحیت کیفری، جهانی بودن و دشوار بودن کشف بزهکار به عنوان ویژگی‌های این دسته از جرایم، آورده است: «آسیب های روانی مثل اعتیاد مجازی (Virtual Addiction)، بحران هویت، انحرافات جنسی، سوء استفاده جنسی. آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی چون تزلزل در ارکان خانواده، کاهش امنیت و احساس آرامش به ویژه در کاربری اینترنتی، کاهش علایق و ارزش‌های ملی نزد کاربر، تغییر هنجارها و التقاط فرهنگی، ناامنی مالی و سرمایه‌گذاری، کم رنگ شدن ارزش‌های مترقی و آسیب‌های سیاسی چون تزلزل در حاکمیت و اقتدار سیاسی و کاهش امنیت اطلاعاتی از جمله مشکلات این جرایم است.»
پگاه حوزه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی و سردبیری سید عباس صالحی هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن 7832952 -0251 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.pegahhowzeh.com مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
Powered by TayaCMS