دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشست «رمضان در ادب فارسی» در دهلی‌نو برگزار شد

No image
نشست «رمضان در ادب فارسی» در دهلی‌نو برگزار شد
ششمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی عصر روز سه شنبه دوم مهر ماه 1387همزمان با ایام و لیالی قدر با حضور فرهیختگان و ادیبانی از هند و افغانستان و ایران در تالار اجتماعات مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، در این برنامه ادبی که با حضور استادان و دانشجویان و روسای دپارتمان های فارسی دانشگاه های دهلی نیز همراه بود نخست چند کتاب تازه منتشر شده در باره زندگی و اشعار بیدل دهلوی در ایران رونمایی شد. در این رونمایی دو کتاب " اسیر بیدل" نوشته عبدالحمید اسیر قندی آقا و "کلید در باز" نوشته محمد کاظم کاظمی توسط رایزن فرهنگی افغانستان در دهلی - خالق رشید- و مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو رونمایی شد.                                            
سپس کتاب " در تناسخ کلمات" مجموعه شعر سید عبدالحمید ضیایی رییس خانه فرهنگ ایران در دهلی نو توسط ایشان و دو تن از استادان دانشگاه های دهلی محمد یونس جعفری و شریف حسین قاسمی رونمایی شد و ضیایی در باره روزه در عرفان های جهان صحبت کرد.              
وی در بخشی از صحبت های خود یادآور شد: " تفاوت دین اسلام با سایر ادیان در این است که روزه در ادیان دیگر اختیاری است و در تعداد روزها مخیر هستند اما در اسلام این گونه نیست. و از دیدگاه روانشناسی چیزی که اختیاری باشد چندان جدی گرفته نمی شود اما در اسلام زمان و ساعات و حتی دقیقه ها مشخص است تا یک سالک الزاما یک سلوک معنوی اجباری داشته باشد..."                                         
رنگ و بوی سفره ها                                    
کم نمی شود ولی                                                
کاش زندگی کنیم                                                
مثل حضرت علی(ع)                                                                   

جواد عسگری - دانشجوی دوره دکتری زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو - که موضوع تز خود را زندگی و اشعار زنده یاد قیصر امین پور قرار داده است نیز غزلی از امین پور را قرائت کرد.                             
در ادامه مهدی باقر - دانشجوی دوره دکتری زبان فارسی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه - نیز ابیاتی در باره رمضان را برای حضار خواند و صف آرا نیز قطعه شعری از خود را تقدیم علاقمندان ادبیات کرد.               
در ادامه علی رضا قزوه مدیر مرکز تحقیقات فارسی در موضوع رمضان در ادب فارسی سخنرانی کرد که به رمضان در شعر شاعران سبک خراسانی و عراقی و هندی پرداخت و نمونه هایی از شعر شاعران هر سه سبک را خواند و از منظر پیام مورد دقت و نقد قرار داد .                   
رمضان ستیزی و رمضان ستایی محور سخنرانی وی بود.                
قزوه در بخشی از سخنانش یادآور شد: از آن جا که رمضان با گرسنگی و ریاصت توام است و هند سرزمین مرتاضان است بیدل اعتدال را به رخ می کشد: تعدیل به هر امر کمال عرفاست... و این بیت از بیدل در ستایش رمضان را ببینید:                                               
به حرمت رمضان کوش اگر که اهل کمالی                    
همین مه است که انسان طبیعت ملک استش                    
از دید بیدل گرسنگی نباید موجد خیالات فاسده بشود                          
بیدل دعوت می کند که از گرسنگی به روزه رو بیاورند.                  

روزه گرفتن ژرف ساخت عرفانی گرسنگی ست                            
هندوان خلاف ماه رمضان روزه می گیرند بیدل می گوید اصل روزه در رمضان است و می گوید:                                          
به حرمت رمضان کوش و حرمت رمضان را به جای بیاور                   
جسم در ماه رمضان فرشته گون می شود                          
آنکه ارزش ندارد جسم نیست، جسد است و بیدل در باب جسم و جسد نیز نکات ارزنده ای دارد:                                       
گر عین و گر اقتباس دریافته ای                                
در انجمن حواس دریافته ای                                 
بر دامن جسم چاک تحقیر مدوز                                     
حق را به همین لباس دریافته ای
 
منبع: www.farsnews.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است» (الکافی، ج 2، ص 630)
Powered by TayaCMS