دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتابت نخستین قرآن مدور جهان در تبریز

No image
کتابت نخستین قرآن مدور جهان در تبریز
کتابت نخستین قرآن مدور جهان در تبریز 

رسا، سرویس شهرستان‌ها ـ یک هنرمند خوش ذوق تبریزی، کتابت نخستین قرآن مدور جهان را آغاز کرده است.
اسماعیل حامد غازانی، کاتب نخستین قرآن مدور جهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز گفت: حدود سه ماه است که کتابت نخستین قرآن مدور جهان که با خط نسخ تحریری با خودنویس نگاشته می‌شود را آغاز کرده‌ام.
وی با بیان این‌که نوع کاغذ کاربردی فابریانو با قطع پنجاه در هفتاد سانتی‌متر است، افزود: کل قرآن در پنجاه برگ کتابت خواهد شد.
حامد غازانی اظهار داشت: تأمین هزینه مالی این حرکت فرهنگی و معنوی را مؤسسه خیریه«جان نثاران اباعبدالله الحسین تبریز» تقبل کرده است.
وی هدف از کتابت قرآن به صورت مدور را شکرگزاری به درگاه الهی و عرض ارادت به پیامبر اسلام و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) عنوان کرد.
این هنرمند خوش ذوق تبریزی که پیش از این طولانی‌ترین قرآن طوماری را نگاشته است، بیان داشت: متأسفانه به سبب حمایت‌نکردن مسؤولان استانی، نتوانستم این اثر را در کتاب گینس ثبت کنم.
حامد غازانی ابراز داشت: این اثر در ابعاد 1450 متر در شش سانتی متر به وزن هجده کیلوگرم است که هم اکنون در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی با بیان این‌که این اثر به لحاظ طرح در نوع خود بی‌نظیر است، تصریح کرد: برای کتابت طولانی‌ترین قرآن طوماری جهان حدود 2500 ساعت وقت گذاشته‌ام.
گفتنی است، کتابت صحیفه سجادیه به صورت طوماری در 340 متر از دیگر آثار نفیس اسماعیل حامد غازانی است.

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
Powered by TayaCMS