دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جامعه شناسی کلان Macro Sociology

No image
جامعه شناسی کلان Macro Sociology

كلمات كليدي : جامعه شناسي كلان، جامعه شناسي خرد، گروه هاي سازمان يافته، نقد ديدگاه هاي كلان

نویسنده : سمانه خالدی

در جامعه‌شناسی به طور کلی دو دسته سطوح تحلیل مختلف دیده می‌شود؛ سطح خرد و سطح کلان. برخی دانشمندان نیز قائل به سطح سومی به نام سطح میانی هستند. جامعه‌شناسی کلان، عبارت است از تحلیلی که مجتمعات وسیع(مانند شهر)، نهادهای بزرگ جامعه(مثل مسجد، آموزش و پرورش و به طور کلی دستگاه‌های اجتماعی) و ساختارها را مورد توجه قرار می‌دهد. «جامعه‌شناسی کلان با بررسی یک نظام مثل نظام سرمایه‌داری و امثال آن، تلاش می‌کند تا تطوّر و دگرگونی آنها را آشکار سازد و قوانین حاکم بر این نظام یا هر نظام اجتماعی دیگری را به طور کلی تبیین کند. جامعه‌شناسی کلان، همچنین به مطالعه فرایندهای درازمدت تغییر و دگرگونی، مانند توسعه صنعتی و امثال آن و تحلیل آنها می‌پردازد.»[1]

در دهه‌های 1980 و پیش از آن، بیشتر، نظریه‌های کلان در جامعه‌شناسی حاکم بودند؛ از آن پس، نظریه‌های خرد نیز، روی کار آمدند. در سراسر این دهه، شاهد نظریه‌پردازانی در جامعه‌شناسی هستیم، که کوشش فراگیر در جهت ساختن نظریه‌های تلفیقی داشته‌اند. این نظریه‌ها، هدفشان تلفیق سطوح خرد و کلان واقعیت اجتماعی است. الگزندر 1982، کلمن 1986، کالینز 1981، گیدنز 1984 و ریتزر 1981، از شخصیت‌هایی هستند که در جهت پیوند سطوح خرد و کلان و ارائه نظریه‌های تلفیقی، تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند.

تفاوت‌ جامعه‌شناسی خرد و جامعه‌شناسی کلان

تحلیل کلان و تحلیل خرد، پیوند وثیقی با یکدیگر دارند و این‌گونه نیست که در تحلیل‌های جامعه‌شناسانه، کاملاً جدا مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، مطالعه زندگی روزانه افراد تحلیل خرد است؛ اما وقتی مطالعه زندگی روزانه افراد را در درون نظامی که در آن قرار گرفته‌اند، بررسی کنیم، تحلیل کلان صورت گرفته است؛ زیرا شیوه‌های زندگی روزانه افراد هم تا حد زیادی، متأثر از چارچوب نهادهای وسیع‌تری هستند، که داخل آن به سر می‌برند. از نظریه‌های کلان در جامعه‌شناسی می‌توان به نظریه‌های نومارکسیستی و کارکردگرایی ساختاری اشاره کرد.[2] از نظریه‌های خرد نیز به نظریه‌های پدیدار‌شناسی، روش‌شناسی مردم‌نگارانه و نظریه تبادل اشاره می‌شود.

«در جامعه‌شناسی خرد، سطح ژرفا و خودجوش روابط، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ ولی هرگاه سطح سازمان‌یافته و نیمه‌عمیق بررسی ‌می‌شود؛ که سطوح خرد را در فرایند گسترده‌تر درگیر و به هم بپیوندد، به قلمرو جامعه کلان دست یافته‌ایم. گورویچ، جمعیت‌های منسجم حاصل از این به هم‌پیوستگی، گستردگی و منسجم را موضوع مورد مطالعه در قلمرو و جامعه‌شناسی کلان می‌داند. جمعیت‌ها و یا گردهمایی‌های به هم پیوسته، گسترده و منسجم، عبارتند از گروه‌های‌ واقعی که برای هر مشاهده‌گری، قابل رؤیت است و بنابراین می‌تواند به شیوه عینی و تجربی، مورد مطالعه قرار گرفته و با آزمون‌های عینی، که قابل آزمون همگانی هستند، محک زده شوند.»[3]

ویژگی‌ گروه‌های مورد مطالعه در جامعه‌شناسی کلان

جامعه‌شناسی کلان، گروه‌هایی را مورد مطالعه قرار می‌دهد که دارای شکل ثابتِ سازمان‌یافته و ساختی خردناپذیر هستند و به هیچ‌یک از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی خود، قابل تقسیم و تبدیل نیستند. بنابراین گردهمایی‌های سازمان‌یافته، مورد مطالعه جامعه‌شناسی کلان قرار نمی‌گیرند؛ در عوض گردهمایی‌های خودجوش، موضوع مطالعه جامعه‌شناسی خرد می‌باشند. به عنوان مثال، مطالعه و مقایسه نحوه برپایی عزاداری ماه محرم در جامعه شهری و روستایی، از جمله مطالعات جامعه‌شناسی کلان است.[4]

نقد دیدگاه‌های کلان

ریتزر که خود از دانشمندان تلفیق‌گرای خرد و کلان است در کتاب "نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر" به چند تا از دیدگاه‌های‌ انتقادی نسبت به رویکرد کلان جامعه اشاره کرده و آن را به نقد می‌کشد. از نظرگاه او، کالینز، یکی از جامعه‌شناسانی است که در جهت تلفیق نظریات خرد و کلان برآمده و می‌کوشد تا نشان دهد، همه پدیده‌های کلان را می‌توان به "ترکیب‌هایی از رویدادهایی خرد"، برگرداند. او همواره از کارکردگرایان ساختاری و تعلقشان به پدیده‌های کلان عینی(ساختار) انتقاد کرده، به نظریه کشمکش(تضاد)، که یکی از نظریه‌های جامعه‌شناسی کلان است، نقد وارد می‌کند؛ که هیچ‌گونه موجودیت "ذاتاً عینی" مانند مالکیت یا اقتدار وجود ندارد؛ بلکه برداشت‌های متفاوت انسان‌ها درباره این عوامل، این نظریات را بدست آورده است. به نظر کالینز، این آدم‌ها هستند که کاری انجام می‌دهند؛ در حالی که ساختارها، سازمان‌ها، طبقات و جوامع، هرگز کاری انجام نمی‌دهند.

مایکل هکتر(1983) نیز با انتقاد از نظریات سطح کلان معتقد است، گرچه قدرت الزام‌آور ساختاری یا هنجاری را نمی‌توان انکار کرد، اما باید کم و بیش برای کنش‌گر، توانایی گزینش کردن قائل باشیم.

آنتونی گیدنز(1976) نیز مطرح کرده است که تمایز میان خرد و کلان، تمایز سودمندی نیست. به نظر وی، در جامعه‌شناسی کلان بر "شناخته‌های اجتماعی" و در جامعه‌شناسی خرد، بر "شناسا" تأکید می‌شود. به زعم گیدنز، پهنه اساسی بررسی علوم اجتماعی، بنابر نظریه ساختاربندی(نظریه تلفیقی ابداعی توسط گیدنز)، نه تجربه کنش‌گر فردی است و نه وجود هر نوع جامعیت اجتماعی؛ بلکه آن عملکردهای اجتماعی است که در راستای زمان و مکان سامان می‌گیرند.»[5]

گرچه نظریات متعددی در جهت تلفیق نظریات خرد و کلان پدید آمدند، اما نظریه‌های خرد و کلان همچنان مورد استفاده قرار دارند. شاید بتوان گفت، بدون جامعه‌شناسی کلان، تحلیل پدیده‌های خرد نیز مقدور نمی‌باشد. به همین جهت، جامعه‌شناسی کلان، همچنان جایگاه خود را در نظریات جامعه‌شناسی حفظ کرده است.

 

مقاله

نویسنده سمانه خالدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS