دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وهابیت و میراث اسلامی

No image
وهابیت و میراث اسلامی

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : وهابيان، ميراث اسلامي، كربلا، بقيع

وهابیان پیرو محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان تمیمی نجدی (1115- 1206) هستند او پیرو مکتب ابن تیمیه و شاگرد او ابن قیم الجوزی بود که عقائد جدیدی را در جزیره العرب بنا نهاد.[1]سیره مستمره علمای بزرگ شیعه بر این بوده و همیشه از استدلال استفاده و حتی به صورت تحدی مطرح می‌کردند. این نشان می‌دهد که پایه و اساس اعتقادات شیعه بر استدلال استوار است.همچنانکه مشاهده می‌کنیم شیعه در هیچ زمانی از تاریخ با جنگ ابتدائی برای شیعه کردن دیگران موافق نبوده و همیشه کار خود و مذهبش را با استدلال پیش برده و همیشه با ایجاد جلسات گفتگو و تالیف کتب و با در اختیار گذاشتن کتابها نزد مردم، آنها را به استدلالات دینی و عقلی دعوت کرده اند و همیشه عامل به این مطلب بوده اند که برای خدا بر مردم دو نوع حجت است یکی ظاهر و آشکار و یکی باطنی و مخفی . اما آشکار از آن حجتها انبیا و پیامبران و ائمه معصومین هستند و مخفی از آن عقل می باشد[2].

و این آیه را نصب العین خود قرار داده که:

«قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»[3]

و مخالفانش را دعوت به استدلال و برهان می‌نماید. اما وهابیت در هر کجا وارد شده است، اولا دست به کشتار مردم زده است و ثانیا علوم و فرهنگ و مذهب آنجا را به هم ریخته است. از کارهای ناپسند این طائفه حمله به شهر مقدس کربلا در سال 1226 می‌باشد که در 18 ذی الحجه همان سال اتفاق افتاد. این کار بزرگترین فاجعه تاریخ کربلا بعد از عاشورا بود که تاریخ نویسان آن را عاشورای دوم نام نهادند. زمانی که سپاه وهابیان به کربلا رسید اکثر مردم برای زیارت نجف به آنجا رفته بودند. مردم کمی که درشهر مانده بودند به سرعت دروازه‌ را بسته بودند. وهابیان که حدود 600 شتر سوار و چهار صد اسب سوار بودند بالاخره وارد شهر شدند و مردم را کشتند. و شروع به تخریب مکان مقدس مسلمانان بالاخص شیعیان و قبر امام حسین (ع) کرده و طلا و جواهرات را به غارت بردند و 50 نفر را در کنار ضریح و پانصد نفر را در صحن کشتند.[4]

آنها همچنین در هشتم شوال 1344 به دستور فقیهان وهابی مدینه، که به ویران ساختن ائمه بقیع فتوا داده بودند شروع به تخریب آن مکان مقدس نمودند در سال 1318 قبرها و گنبدهایی که در مزار بزرگان مکه بود تخریب و ویران نمودند. می‌توان گفت وهابیت به هر شهری حمله کرده است یکی از اصلی ترین اهداف وی آثار فرهنگی آن شهر بوده است. یکی از کارهایی که ننگ دائمی برای وهابیت به همراه داشته است آتش زدن کتابخانه بزرگ المکتبه العربیه بودکه بیش از شصت هزار عنوان کتاب گرانقدر کم نظیر و بیش از چهل هزار نسخه خطی منحصر به فرد داشت که در میان آنان آثار خطی دوران جاهلیت و قرار داد یهودیان با کفار قریش بر ضد رسول خدا وجود داشت و همچنین آثار خطی امیرالمؤمنین (ع) ابوبکر، عمر، خالد بن ولید و ... در آنجا موجود بود در همین کتابخانه بتهایی که در هنگام ظهور اسلام مورد پرستش بوده من جمله لات و عزی و هبل و منات وجود داشت که همه بدست وهابیان از بین رفت.[5] مورد بعد حمله نجف و از بین بردن کتب کتابخانه آستان آن حضرت است و امروز هم می‌بینیم که طالبان همان شیوه را در افغانستان ادامه داده و آثار فرهنگی آنجا را از بین می‌برد. بنابر این وقتی این کارها را در قدیم و هم اکنون با هم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم این کارنامه سیاه وهابیت در آن زمان با امروزه یکسان بوده و فقط و فقط تغبیر در شیوه و عملکرد آنان است که ما از باب مشت نمونه خروار ذکر ‌کردیم.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

فرقه وهابیت

No image

تجسیم

No image

ابن تیمیه

از جمله کسانی که در طول چند قرن اخیر، مورد توجه وهابیون قرار گرفته و برای او ارزش فراوانی قائل شده‌اند؛احمد بن عبدالحلیم معروف به «ابن تیمیه» است.
No image

سوگند به غیر خدا

Powered by TayaCMS