دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اثر تکرار هر کار در نفس انسان

گرچه مطالبی که در این اوراق است از امور شایعه رایحه و از مکررات باید بشمار آورد، ولی باکی از این نیست .
اثر تکرار هر کار در نفس انسان
اثر تکرار هر کار در نفس انسان

نویسنده : حضرت امام خمینی (ره)

گرچه مطالبی که در این اوراق است از امور شایعه رایحه و از مکررات باید بشمار آورد، ولی باکی از این نیست . تذکر نفس و تکرار حق ، امر مطلوبی است و از این جهت در اذکار و اوراد و عبادات مناسک ، تکرار مطلوب است و نکته اصلی آن ، عادت دادن نفس و مرتاض نمودن آن است . پس از تکرار ای عزیز )ملول (مشو، و بدان که تا انسان در قید اسارت نفس و شهوات آن است و سلسله های طولانی شهوت و غضب در گردن او است ، به هیچ یک از مقامات معنوی و روحانی نایل نمی شود و سلطنت باطنیه و اراده نافذ آن ، بروز و ظهور نمی کند و مقام استقلال و عزت نفس که از بزرگترین مقامات کمال روحانی است ، در انسان پیدا نمی شود.بلکه این اسارت و رقیت ، باعث می شود که انسان ، سرپیچ از اطاعت نفس نباشد در هیچ حال ، و چون سلطنت نفس اماره و شیطان در باطن قوی شد و تمام قوا سر به رقیت و طاعت آنها گذاشتند و خضوع در پیشگاه آنها نمودند و تسلیم تام شدند، آن ها قانع به معاصی تنها نمی شوند و کم کم از معصیت های کوچک ، انسان را به معاصی بزرگ و از آنها به سستی عقاید و از آن به ظلمت افکار و از آن به تنگنای جحود[1] و از آن به بغض به هر وسیله ای شده ، خود را از این اسارت خارج کند و تا فرصت دارد و قوای او سالم است و حیات و صحت و جوانی برقرار است وقوا بکلی مسخر نشده ، در مقابل آن قیام کند و مدتی مواظبت اوقات خویش کند و مطالعه در حالات نفس کند و حالات گذشتگان و سوء عاقبت آنها را مداقه نماید و گذشتن این چند روزه را به باطن قلب خود بفهماند و قلب را بیدار کند[2].

    منبع :
  • چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره )،چاپ اول ، تابستان 1368، مرکز نشر فرهنگی رجاء ، لیتو گرافی وچاپ گلشن .
    پی نوشت:
  • [1] - انکار کردن
  • [2] چهل حدیث ، ص 220

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

اصول صفات حمیده

اصول صفات حمیده

در بیان صفات حمیده و اخلاق پسندیده روح که از اعمال حسنه و سنن سنیّه بدن و اعضا به تدریج حاصل مى‌شود
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
اعضاء بدن امانت است

اعضاء بدن امانت است

شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه ، چشمها، گوشها، و زبانهای آلوده ، به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟
ترک معصیت و گناه

ترک معصیت و گناه

مخفی نماند بر برادران دینی که به جز التزام به شرع شریف در تمام حرکات و سکنات و تکلّمات و لحظات و غیرها راهی به قرب حضرت مَلِکُ المُلُوک جَلَّ جلالُهُ نیست، و به خرافات ذوفیه اگر چه ذوق در غیر این مقام خوب است،
امکان پذیری تهذیب نفس

امکان پذیری تهذیب نفس

اگر اخلاق قابل تغییر نبود،‌وصایا و مواعظ وتأدیبات شرع ،‌بیهوده بود وشارع مقدس بر تحسین اخلاق ،‌ترغیب وتشویق نمی نمود. انکار این نکته که بدست آوردن اخلاق نیکو در انسان ،‌با وجود دیدن اینکه چهارپایان و حیوانات تأدیب وتربیت می شوند، امر غریبی بنظر می رسد، حیوانات وحشی ،‌اهلی می شوند وهم چنین سگی که برای خوردن شکار تمایل دارد،‌ و از خوردن صید بدستور مالکش می ایستد،اسب سرکش رام می شود . همه موارد فوق نوعی تغییر در اخلاق و طبع آنهاست.
Powered by TayaCMS