دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دغدغه احیاى گنجینه هاى فرهنگى جهان اسلام

No image
دغدغه احیاى گنجینه هاى فرهنگى جهان اسلام

حفظ وحدت

اندیشور فرزانه، آیت الله محمودى، به دلیل نگاه تیزبینانه خود به امور، بر این باور است که در این زمان که دشمنان دین با بهانه جویى ها درصدد تفرقه افکنى اند تا قدرت و شوکتى را که به خصوص پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به دست آمده، درهم بشکنند، باید از مطرح کردن سخنان ناپخته و نسنجیده خوددارى کنیم و اگر هم کسى اشتباهى کرد، نباید با بزرگنمایى آن، به اختلافات دامن زدبلکه باید با برخورد منطقى، وى را متوجه اشتباه کرد.

احیاى میراث مکتوب

استاد علاّمه محمودى خود از احیا گران میراث مکتوب است و همیشه اهل فن را هم به آن توصیه مى کند و یکى از امورى که وى را اندوهگین ساخته، اهمیت ندادن عالمان و طلاّب، به این امر است. وى مى گوید:

«کتاب، هم مال است و هم جمال. اگر در میان مسلمانان مرسوم بود که در خانه کتاب جمع کنند، دانش ما گسترده تر از حال بود. متقدمان ما، آثار زیادى داشته اند که باید به چاپ برسند. متأسفانه اکنون بخش بزرگى از نوشته هاى آنان در دسترس ما نیست و این امر به چند جهت است یکى، مظلومیت شیعه که نتوانست ذخایر خود را حفظ کند. دوم، سهل انگارى و اهتمام نداشتن در کارهاست. سوم، سلطه مخالفان اهل بیت بر همه سرزمین هاى اسلامى. آنها چون وجود این نسخ و کتب را مخالف مصالح خود مى دیدند و نمى خواستند حقایق آشکار شود، تا آن جا که ممکن بود، آن نوشته ها را از بین بردند و یا ابتدا و انتهاى آن را حذف کردند تا شناخته نشوند».

دغدغه احیاى گنجینه هاى فرهنگى جهان اسلام، به گونه اى بوده است که وى در دیدار با مقام معظم رهبرى (مدّ ظلّه العالى)، چنین اظهار داشته است:

«اینک که خداوند شما را عزّت و شوکت بخشیده و ملجأ و مأواى شیعیان هستید، سزاوار است به امر شما نسخه هاى خطى شیعه و آن چه درباره مناقب اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد، از کتابخانه هاى دنیا و به خصوص آسیاى میانه که آثار فراوانى در آن جا وجود دارد، جمع آورى شود و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد تا به تحقیق و نشر آنها اقدام کنند».[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 2

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

‌فنون متابعت و رفتارسازی 1

در این بخش ‌فنون متابعت و رفتارسازی در راستای آموزش کلاسداری مطرح شده است.
No image

واجب و حرام

در این متن به بیان واجب و حرام با موضوع آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

شیوه‏ هاى نوین بیان احکام

در این بخش به شیوه‏ هاى نوین بیان احکام در جهت آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

رفع خستگى در اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان

در این بخش به موضوع "رفع خستگى" در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
No image

شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون

در این بخش "شرح فنون عنصر نشاط و مثال عملی ساختن سخنرانی با فنون" در موضوع آموزش کلاسداری بیان شده است.
No image

مسابقات عملى (میان پرده ‏ها)

در این بخش به مسابقات عملى (میان پرده‏ ها) در آموزش کلاسداری پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS